arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۷۹۹۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۰ - ۱۸ تير ۱۳۹۷

در آشفته بازار «سیلیکون ولی» چه خبر است؟ / توازن قدرت به نفع کارمندان غول های فناوری در حرکت است

طی ماه های اخیر تعداد زیادی از شرکت های سیلیکون ولی با خشم و شورش های اعتراضی کارکنان خود رو به رو شده اند. اکنون پرسش اینجاست که آیا قدرت مدیران این شرکت ها در برابر کارمندانشان افت کرده است؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

طی ماه های اخیر تعداد زیادی از شرکت های سیلیکون ولی با خشم و شورش های اعتراضی کارکنان خود رو به رو شده اند. اکنون پرسش اینجاست که آیا قدرت مدیران این شرکت ها در برابر کارمندانشان افت کرده است؟

به گزارش سرویس آی تی انتخاب به نقل از سی ان بی سی، به نظر می رسد طی ماه های گذشته کارکنان فناوری در شرکت های مختلف سیلیکون ولی به دنبال اعتراضات مختلف و احقاق حقوق خود بوده اند. 

اگرچه به راه انداختن کمپین های اعتراضی هیچ ایراد و مشکلی ندارد، اما به نظر می رسد تعداد این کمپین ها و اعتراضات طی ماه های اخیر افزایشی چشمگیر ثبت کرده است. 
برای مثال؛ کارمندان حوزه فناوری از همکاری با شرکت های نظامی و انتظامی برای ساخت  هواپیماهای بدون سرنشین مبتنی بر هوش مصنوعی و نرم افزار تشخیص چهره، سرباز زده اند و حتی نسبت به این موضوع اعلام اعتراض کرده اند. کار تا جایی پیش رفته که حتی این اعتراض ها به ثمر رسیده و این افراد موفق شده اند در برخی موارد قراردادهای مذکور را لغو کنند.

بر همین اساس است که برخی کارشناسان حوزه استخدام و رهبری می گویند که تعادل بین کارفرما و کارمند درسیلیکون ولی در دست تغییر است. 

هزاران کارمند حوزه فناوری از شرکت های برتر، از جمله گوگل، آمازون و مایکروسافت، اخیرا شورش هایی داخلی را علیه کارفرمایان خود هدایت کرده اند. بیش از هزار کارمند گوگل در اعتراض به  قوانین  ممنوعیت مهاجرت دولت ترامپ نیز اعتراض کرده اند.

برخی ازکارشناسان با سابقه حوزه فناوری معتقدند؛  قیام های اخیر کارکنان غول های فناوری نشان می دهد که فرصت انطباق کارکنان سیلیکون ولی با مدیران ارشدشان به سر رسیده و اکنون معادله برعکس شده است. یعنی مدیران سیلیکون ولی باید خود را با کارمندان انطباق دهند.

همه این تحولات در شرایطی رخ می دهد که مدیران سیلیکون ولی ناچارند در برابر مشکلات بزرگ تری مثل قوانین عجیب و غریب ترامپ به ویژه محدودیت ورود کارشناسان حوزه فناوری به کشور ایالات متحده نیز تاب آورده و چاره ای بیندیشند. 
جیمز بارون، استاد دانشکده مدیریت ییل در این خصوص می گوید:" باید بپذیریم بسیاری از شرکت های سیلیکون ولی به استعدادهای مختلف خود نیازمندند و در نتیجه نمی توان از این شرکت ها انتظارداشت با کارمندان خود مدارا نکنند. "

رویا پاک سرشت

نظرات بینندگان