arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۸۳۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۵ - ۲۷ مهر ۱۳۹۰

احمدی نژاد: مدیریت آب، کاری مقدس است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رييس جمهور انديشه مصرف گرايي، سوداگري و سودپرستي را از مهمترين عوامل بحران آب در جهان دانست و گفت: تا زماني كه نظام ناعادلانه در جهان حاكم است و عده قليلي مي خواهند با تخريب محيط زيست و روابط انسان ها سود بيشتري كسب كنند، تلاش ها براي رفع مشکلات و بحران هاي موجود به نتيجه واقعي و نهايي نخواهد رسيد.
به گزارش انتخاب به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دكتر محمود احمدي نژاد صبح امروز (چهارشنبه) در افتتاحيه بيست و يكمين كنگره بين المللي آبياري و زهكشي كه با موضوع "بهره وري آب به منظور تامين امنيت غذايي" در مركز همايش هاي بين المللي صدا و سيما با حضور مقامات، مسئولان و كارشناسان بين المللي داخل و خارج از کشور برگزار شد، ضمن تقدير از برگزار كنندگان اين كنگره اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران به همه اين تلاش ها احترام مي گذارد چرا كه معتقديم اين اجلاس از همه اجلاس هاي سياسي كه در دنيا برگزار مي شود و حاصلي براي بشريت ندارد، مهمتر و اثرگذار تر بوده و آثار ماندگارتري براي ملت ها خواهد داشت.

رييس جمهور آب را در ميان تمامي امكانات و مخلوقات خداي متعال براي زندگي سعادتمند انسان، موضوعي محوري و حياتي توصيف كرد و گفت: آب مظهر پاكي، نشاط، شادابي و جلوه زيباي رحمت خداوند است كه در بسياري از فرهنگ ها و تمدن ها مقدس بوده، چرا كه پايه و مايه حيات بشر است و در حقيقت تصور دنياي بدون آب انسان را وادار به تصديق دنياي مرده و بي تحرك مي كند.

رييس جمهور با طرح اين سوال كه با وجود اينكه خداي متعال استعداد و منابع لازم را براي همه انسان ها در سراسر زمين براي زندگي سعادتمند قرار داده چرا دچار مشكل هستيم، گفت: حجم آب موجود در طبيعت براي زندگي متعادل و سعادتمند همه انسان ها و نسل ها كافي است، اما امروز با بحران جدي آب در جهان مواجه هستيم كه باعث نگراني همه شده است و اين در حالي است كه 100 سال قبل مشكلي به نام محدوديت آبي و يا توزيع نامناسب اين منابع وجود نداشت.

دكتر احمدي نژاد دخالت مخرب و نامحدود در طبيعت و گسترش آلودگي هاي محيطي را از عوامل به وجود آمدن بحران آب در جهان دانست و تصريح كرد: امروزه مصرف روز افزون انرژي هاي فسيلي، چرخه آب و هوا را دچار اخلال كرده و از همين رو در منطقه اي خشكسالي و در منطقه ديگر سيل هاي ويرانگر به وجود مي آيد.

رييس جمهور استفاده نامناسب و اسراف گونه از منابع طبيعي و به ويژه آب را عامل ديگر به وجود آمدن بحران آب در جهان دانست و اظهار داشت: طي 100 سال اخير كه انديشه سرمايه داري در بخش‌هاي وسيعي از جهان حاكم شده، سرعت دخالت، تخريب و آلودگي طبيعت گسترش يافته و از تعادل خارج شده است.

دكتر احمدي نژاد با تاكيد بر اينكه مهمترين عامل بحران آب، انديشه مصرف گرايي، سوداگري و سودپرستي مي باشد، گفت: امروز 25 درصد آلودگي هاي محيطي جهان توسط كشوري ايجاد مي شود كه حداكثر 5 درصد جمعيت جهان را دارد و هنگامي كه از آنها خواسته مي شود سيستم هاي توليد خود را اصلاح و مصرف انرژي فسيلي را كاهش دهند با استفاده از قدرت سياسي خود تقاضاي همه ملت ها را رد مي كند، چرا كه آنها تنها به دنبال سود حداكثري و نامحدود هستند و تغيير در اين روش براي آنها به معناي افزايش هزينه توليد و كاهش سود است.

رييس جمهور با اشاره به اينكه سلطه گران براي كسب سود بيشتر مسابقه بي پايان مصرف را در جهان به راه انداخته اند و دائماً براي ترويج مصرف بيشتر بدون آنكه برنامه اي براي مديريت منابع طبيعي و حفظ و توزيع آنها داشته باشند، تبليغ مي كنند، گفت: مباني برنامه ريزي توسعه غالباً در جهت تخريب محيط و برهم زدن تعادل محيطي است كه يك مسابقه بي پايان ميان دولت‌ها، ملت ها و سرمايه گذاران براي مصرف بيشتر را ايجاد كرده است.

وي اظهار داشت: درمان اساسي مشكلات آب و ساير مشكلات بشري، تغيير انديشه و نظام حاكم بر جهان است، چرا كه تا زماني كه انديشه سرمايه داري بر دنيا حاكم است، مسابقه مصرف و تخريب محيط ادامه خواهد داشت.

رييس جمهور با بيان اينكه در كشوري، سالانه هزاران تن مواد آلاينده در طبيعت منتشر مي شود در حالي كه برنامه هاي بازسازي و محدود كننده كمتر از يك صدم آن است و هر ساله بر حجم مواد آلاينده در جهان با سرعت بسيار زيادي افزوده مي شود، تاكيد كرد: بايد مصرف و دخالت در طبيعت را بطور ريشه‌اي كنترل كرد، يعني بايد انديشه و نظامي بر جهان حاكم شود كه طبيعت و آب مقدس پنداشته شده و ميان انسان و طبيعت رابطه متقابل حيات، زندگي و نشاط تعريف شود.

دكتر احمدي نژاد با بيان اينكه مبنا و ريشه نظام جديد جهاني بايد عدالت باشد، تصريح كرد: تا زماني كه نظام ناعادلانه در جهان حاكم است و عده قليلي مي خواهند با تخريب محيط و روابط انسان ها سود بيشتري كسب كنند، تلاش ها به نتيجه واقعي و نهايي نخواهد رسيد و گام نخست در اين راستا تلاش براي تغيير نظام حاكم بر جهان است تا از طريق آن دخالت در طبيعت و تخريب آن كنترل شود و براي تحقق اين هدف، شايد لازم باشد همه مردم جهان صرف نظر از مليت، زبان و رنگ براي تغيير اين نظام تلاش كرده و فرياد بزنند چرا كه محيط زيست متعلق به همه ملت ها است.

دكتر احمدي نژاد تلاش براي مديريت مصرف ميداني آب در واحد سطح را گام مهمي براي تغيير شيوه هاي موجود عنوان كرد و با بيان اينكه امروزه بيشترين مصرف آب در دنيا مربوط به بخش كشاورزي مي شود، گفت: در حال حاضر و در عرصه اقتصادي، كشاورزي نمي تواند با بخش صنعت و خدمات رقابت موثري داشته باشد چرا كه متوسط سرمايه گذاري در بخش كشاورزي در دنيا به مراتب كمتر از سرمايه گذاري در بخش صنعت و خدمات است كه اين معادله بايد به نوعي دگرگون شود.

رييس جمهور خاطر نشان كرد: اگر بخواهيم مصرف آب در بخش كشاورزي را دگرگون كنيم، بايد سرمايه گذاري در اين بخش توجيه اقتصادي داشته و قابل رقابت با ساير بخش ها شود كه به اجرا رساندن آن در اكثر كشورها، نيازمند دخالت و پشتيباني دولت ها براي تغيير روش هاي آبياري در بخش كشاورزي است.

دكتر احمدي نژاد آموزش در كنار تغيير روش ها را عاملي بسيار مهم و موثر براي مديريت آب در بخش كشاورزي برشمرد و تصريح كرد: يك باور عمومي در اكثر كشاورزان دنيا وجود دارد كه تصور مي كنند، آب بيشتر، معادل محصول بيشتر است و بايد با آموزش اين باور غلط را اصلاح كرد، چرا كه در بسياري از محصولات آب بيشتر موجب كاهش محصول مي شود.

رييس جمهور با تاكيد بر معرفي شيوه هاي جديد آبياري در بخش كشاورزي، گفت: بنابر اين است كه تا آخر برنامه پنج ساله پنجم تمامي زمين هاي كشاورزي آبي را تحت مديريت آبياري جديد قرار دهيم.

دكتر احمدي نژاد تصريح كرد: آبخيزداري يكي از مهمترين اقداماتي است كه براي مديريت منابع آبي بايد انجام شود كه اين كار در بسياري از كشورها به موضوعي مهم تبديل شده و در ايران هم داراي اهميت است.

رييس جمهور با بيان اينكه استعدادهايي كه خداوند در طبيعت براي زندگي بهتر انسان قرار داده، بي نهايت است و تاكنون كمتر از يك صدم اين استعدادها كشف شده است، گفت: در هر منطقه‌اي از كشوري اگر انديشه ها را فعال و مشاركت عمومي براي مديريت مصرف آب ساماندهي شود و حساسيت تك تك انسانها نسبت به اين موهبت الهي تحريك گردد، ابتكارات و خلاقيت هاي فراواني براي استفاده بهينه از آب بروز خواهد كرد.

دكتر احمدي نژاد با بيان اينكه هر كس براي مديريت بهتر آب تلاش مي كند در حقيقت براي حيات انساني تلاش كرده و كاري مقدس انجام داده است، گفت: بايد فضايي براي تبادل تجارب ميان كشورها گشوده شود و جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد در اين تبادل تجربيات همكاري كاملي با ICID و كشورهاي عضو داشته باشد.

رييس جمهور با اشاره به اينكه امروز هر كس در هر كجاي دنيا انديشه، ابتكار و راهي را ارائه كرده و مديريتي را اعمال كند كه حتي يك ليتر آب، بهتر و مناسب تر مصرف شود، انديشه، برنامه و عمل او مقدس است.

دكتر احمدي نژاد همچنين با بيان اينكه خداي متعال عالم را براي انسان خلق كرد و شرايط را در آن به گونه اي در تعادل قرار داد كه انسان بتواند زندگي سعادتمند، آرام و مرفه را برنامه ريزي كند، گفت: خداوند منابع تامين همه نيازهاي بشر را در هستي خلق كرده و روشن است كه در ميان همه مخلوقات خداوند، براي زندگي انسان آب موضوعي محوري و حياتي است.

 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
نمکدون
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
0
5
مثلا اینکه چرا یک کیلو سیب زمینی 250000 لیتر آب مصرف میکنه . باید تحقیق بشه!
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
0
4
مثلی هست که میگه آش نخورده و دهانی سوخته . در همه جا جار زدند آب آشامیدنی شهر قم را بعد از دهها سال شیرین کردیم اما بعد از مانور تبلیغاتی وسیعی که ترتیب دادند تنها یک هفته این آب شیرین بود و بعد همان آش و همان کاسه . سوال اینجاست چرا به جای خدمت به مردم استفاده های ابزاری از اینگونه پروژه ها میکنید ؟
آیا گمان میکنید تاریخ هرگز قضاوتی در مورد شما نخواهد کرد ؟
نظرات بینندگان