arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۰۷۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۶ - ۳۰ مهر ۱۳۹۰

دلیل اصلی حادثه غرق شدن کوشا در خلیج فارس فاش شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شاید بتوان علت اصلی حادثه کشتی غرق شده در خلیج فارس و در نزدیکی عسلویه را تنها در یک جمله خلاصه کرد"کیفیت فدای سرعت در پارس جنوبی"

براساس پیگیری های خبرنگار ما دلیل اصلی این حادثه نه بارگیری بیش از ظرفیت بوده و نه طوفانی بودن دریای نیلگون خلیج فارس اگرچه همه این موارد بی تاثیر نبوده اما علت اصلی را باید در عدم رعایت ایمنی جستجوکرد.

علت اصلی این حادثه درست بسته نشدن دریچه و نشت آب به داخل موتورخانه بوده است. باز ماندن دریچه آن هم به دلیل عجله برای بازگشتن به ساحل که البته گفته می شود به دلیل اطلاع از طوفانی شدن دریا صورت گرفته ،امروز باعث شده تا 13 تن از خدمه این کشتی همچنان مفقود باقی بمانند و مسوولان بر سر کلمه کشته شدگان و یا مفقودشدگان با رسانه ها به مشاجره بپردازند.

در همان یکساعت اول که 60 تن از خدمه این کشتی نجات یافتند، خبر رسید که 6 تن از خدمه در اتاق فشار شناور گیر افتاده اند و درب چنان قفل شده که به نظر می رسد از داخل قفل شده و نیاز است تا با برش درب حادثه دیدگان را نجات داد.

بعدازظهر روز پنجشنبه این اتفاق به وقوع پیوست و براساس نظرات مسوولان این 6 تن در حالت خوشبینانه تا 24 ساعت اکسیژن برای تنفس خواهند داشت.

امروز 48 ساعت از وقوع این حادثه می گذرد و خبرها همان است اما با کمی تغییر اینبار براساس همین تحلیل ها برخی از خبرگزاری ها اسامی مفقودین را کشته شدگان اعلام می کنند و در این بین مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس تاکید می کند آنها مفقود هستند و تا جنازه این جان باختگان پیدا نشود آنها فوت شده به حساب نمی آیند.

موسوی در حالی بر این خبر اصرار دارد که در عین حال می گوید:هوا طوفانی است و احتمال کشف اجساد بسیار کم است.

دراین بین گفته می شود دیگر علائم حیات از اتاق فشار شناور گرفته نمی شود و این خود خبری خوشایند نیست.بنابراین این بار نیز علی رغم تاکید بر رعایت اصول ایمنی در مناطق نفتی اما باز هم شاهد جان باختن بسیاری از کارکنان نفتی هستیم.

امروز باید ما خود را مواخذه کنیم که چرا از دولت انتظار داریم که بر تعهد 36 ماهه خود برای به بهره برداری رساندن فازهای باقیمانده پارس جنوبی پایبند باشد و همین امر دلیل فدا شدن کیفیت در منطقه پارس جنوبی شده ، یا باید مسوولان نفتی را مواخذه کنیم که به جای مطالعات دقیق و استفاده از تجربیات مدت زمان احداث دیگر فازها (60 ماه )، زمان اجرای این فازها را 36 ماه اعلام کرد و امروز نیز به همین دلیل سعی می شود کیفیت فدای سرعت شود.

البته این هشدار ما امروز نمود بیرونی نخواهد داشت. چرا که طی ماه های آینده بحران این سرعت بدون وجود کیفیت بیشتر در منطقه پارس جنوبی جلوه گر خواهدشد.مگر آنکه هر چه زودتر مسوولان نفتی به فکر بها دادن به قوانین HSE در مناطق عملیاتی باشند.ارسال توضیحات به رسانه ها برای نشان دادن عملکرد مثبت مسوولان راهکاری تازه نیست اما این بار ارسال جوابیه به رسانه ها هم نمی تواند جان 13 تن از خدمه شناور کوشا 1 را به آنان باز گرداند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
شكيبا
|
MALAYSIA
|
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۳۰
3
1
ضمن ارزوي سلامتي براي آن ٦ نفر خدمه ، شما كه خودتون علت اصلي را ذكر كرديد ! چه ربطي به مطالبات از دولت وبارس جنوبي و اين مسايل داشت . لطفا به درك و فهم مردم احترام بگذاريد.
Ali matin
|
UNITED KINGDOM
|
۰۲:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۱
0
1
با سلام واقعا عجیب است که کارشناسان ما اعلام کرده بودند حاضر هستند برای کمک به تعمیر لوله نفت خلیج مکزیک در عمق ۱۵۰۰ متری کمک کنند اما در عمق ۶۰ متری خلیج فارس نتوانستند جان ۶ انسان را نجات دهند و این خنده دار است.
مسعود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۱
0
1
اون از حادثه پالایشگاه آبادان ، این هم از این .
هر روز منتظر حادثه ایی باید باشیم .
همه می خواهند بگویند ما کاری را انجام داده ایم نه دیگران هر چند به ضرر و کشته شدن عزیزانمان باشد
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۱
0
1
من که مطمئن هستم این قضیه هم ماست مالی میشه و آب از آب تکون نمیخوره .
بیچاره اون جوانایی که ...
نظرات بینندگان