arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۵۷۴۹
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۹ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۷

پمپئو حملات شیمیایی را بار دیگر به دولت سوریه نسبت داد

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه (به وقت محلی) در تماس تلفنی با همتای روسی خود «سرگئی لاوروف» بار دیگر مسئولیت حملات شیمیایی گذشته را متوجه دولت سوریه دانست و درخصوص آنچه که «تحرکات نظامی احتمالی» در ادلب خواند، ابراز نگرانی کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه (به وقت محلی) در تماس تلفنی با همتای روسی خود «سرگئی لاوروف» بار دیگر مسئولیت حملات شیمیایی گذشته را متوجه دولت سوریه دانست و درخصوص آنچه که «تحرکات نظامی احتمالی» در ادلب خواند، ابراز نگرانی کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از بیانیه مطبوعاتی کاخ سفید، پمپئو در این تماس تلفنی خواستار همسویی مسکو با سیاست کشور‌های غربی و مواخذه دولت بشار اسد شد.

این در شرایطی است که دولت سوریه در پی توافقی که در سال ۲۰۱۴ صورت گرفت، تمامی تسلیحات شیمیایی خود را به نمایندگان سازمان ملل متحد و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی تحویل داد.

اظهارات پمپئو دو روز پس از بیانیه مشترک کشور‌های آمریکا، انگلیس و فرانسه بیان می‌شود که در آن تهدید‌ها علیه دولت سوریه تکرار و بر ادعای استفاده آن از تسلیحات شیمیایی پافشاری شده بود.

وزارت خارجه سوریه پس از آن در واکنش و با انتشار بیانیه‌ای، این اقدامات را در نتیجه پیروزی‌ها و دستاورد‌های اخیر ارتش این کشور در مقابل تروریست‌ها دانست.

یک مقام آگاه این وزارتخانه در این رابطه به خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گفت: برای افکار عمومی جهان آشکار است که سوریه در سخت‌ترین نبرد‌های خود با گروه‌های تروریستی از سلاح شیمیایی استفاده نکرده است و گروه‌های تروریستی مسلح مورد حمایت مستقیم غرب و برخی کشور‌های منطقه بودند که دست به این نوع جنایت زدند.

وی ادامه داد: سوریه در روز‌های گذشته به طرف‌های بین المللی اعلام کرد که گروه‌های تروریستی خود را برای به کارگیری گاز‌های سمی در برخی مناطق این کشور آماده می‌کنند و این بیانیه چیزی نیست غیر از حمایت پیشین از هر گونه حمله شیمیایی توسط گروه‌های تروریستی تا در روز‌های آینده بهانه‌ای برای هدف قرار دادن سوریه به مانند آنچه که در ۱۴ آوریل ۲۰۱۸ (۲۵ فروردین ۹۷) انجام شد، باشد.

اشاره وی به حمله موشکی هماهنگ سه کشور یاد شده به مواضعی در خاک سوریه به بهانه استفاده از تسلیحات شیمیایی در شهر دوما بود.

مرکز هماهنگی و نظارت بر آتش بس نیروی هوایی روسیه در شمال سوریه، اخیرا درخصوص یک اقدام نمایشی احتمالی دیگر در ادلب برای متهم کردن دوباره دمشق به استفاده از تسلیحات شیمیایی هشدار داده بود.

استان ادلب در شمال غرب سوریه بعد از خروج ساکنان شهرک‌های فوعه و کفریا هم اکنون به صورت کامل به اشغال تروریست‌ها درآمده است.

نظرات بینندگان