arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۶۱۳۱
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۲ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۷

بغداد: هیچ پروتکل همکاری در زمینه هواپیما میان ایران و عراق وجود ندارد

یک منبع عراقی در واکنش به اظهارات یکی از فرماندهان هوا فضای سپاه مبنی بر همکاری ایران با عراق در زمینه هواپیما از جمله سوخوی ۲۵ گفت: با ایران همکاری تسلیحاتی داریم اما نه در زمینه هواپیما.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

یک منبع عراقی در واکنش به اظهارات یکی ازفرماندهان هوا فضای سپاه مبنی بر همکاری ایران با عراق در زمینه هواپیما از جمله سوخوی ۲۵ گفت: با ایران همکاری تسلیحاتی داریم اما نه در زمینه هواپیما.

به گزارش شفق نیوز، یک منبع عراقی که گفته است نامی از آن ذکر نشود اعلام کرد: هیچ پروتکل همکاری در زمینه هواپیماها از جمله هواپیمای سوخوی ۲۵ میان ایران و عراق وجود ندارد.

وی گفته است که عراق در سال ۱۹۹۱ در جنگ خلیج(فارس) ۲ به منظور جلوگیری از نابودی هواپیماهای سوخوی ۲۵ آنها را به تهران داده است.

این منبع ادامه داد: بدون شک میان ایران و عراق همکاری تسلیحاتی وجود دارد و ایران به خصوص در زمان جنگ با داعش عراق را به سلاح‌های مختلفی مجهز کرد و تمام هزینه‌های آن از سوی بغداد پرداخت شده است اما پروتکل همکاری در زمینه هواپیماها وجود ندارد.

وی مدعی شد: عراق ۱۳۷ فروند هواپیما به ایران داد اما بعد از سقوط نظام صدام در سال ۲۰۰۳ ایران هیچ کدام را پس نداد.

به گزارش ایسنا، روز گذشته در برخی رسانه‌ها اخباری منتشر شد که یکی از فرماندهان نیروی هوافضای سپاه گفته بود: محاصره بغداد و رسیدن تروریست‌ها به اماکن مذهبی شیعه که خط قرمز جمهوری اسلامی ایران بود، سبب شد ایران هواپیماهای سوخوی ۲۵ خود را به عراق واگذار کند. این در حالی بود که آمریکایی‌ها از دادن جنگنده‌های خریداری شده از سوی عراق سر باز می‌زدند. عراق آن زمان خلبان آماده نداشت و خلبان‌های ارتش عراق هم بیش از بیست سال بود که اصلاً پرواز نداشتند. لذا در یک دوره آموزشی ۱۰ روزه آنها را آماده پرواز کردیم و به سرعت خود این خلبان‌ها با سوخوی ۲۵ پرواز کردند. بنای ما این نبود که خلبانان خودمان در عراق عملیات کنند. دو روز پس از انتقال به عراق خلبان‌های عراقی کار عملیات هوایی را در حومه بغداد شروع کردند و عملیات رزمی به پشتوانه نیروهای زمینی و حشدالشعبی صورت گرفت.

نظرات بینندگان