arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۳۱۴۳
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۰۸ - ۱۳ مهر ۱۳۹۷

اسامی ۱۰۴ فعال مدنی زندانی در عربستان فاش شد

صفحه توئیتری زندانیان عقیدتی سیاسی موسوم به «حساب معتقلی الرأی» وابسته به مخالفان سعودی پنجشنبه شب اسامی ۱۰۴ تن از افراد برجسته بازداشت شده فعال سیاسی، مذهبی در عربستان را منتشر کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صفحه توئیتری زندانیان عقیدتی سیاسی موسوم به «حساب معتقلی الرأی» وابسته به مخالفان سعودی پنجشنبه شب اسامی ۱۰۴ تن از افراد برجسته بازداشت شده فعال سیاسی، مذهبی در عربستان را منتشر کرد.

به گزارش ایرنا، در این صفحه آمده است: همزمان با تداوم محاکمه پنهانی زندانیان، فهرست ۱۰۴ زندانی که طی سپتامبر ۲۰۱۷ تا اکتبر ۲۰۱۸ (شهریور ۹۶ – مهر ۹۷) بازداشت شده اند، منتشر می‌شود.
این حساب توئیتری می‌افزاید: اسامی منتشر شده، تنها افرادی را شامل می‌شود که شناسایی شده اند و از بازداشت خودسرانه آن‌ها در ۱۳ ماه گذشته در عربستان اطمینان حاصل شده است.
در میان این اسامی، نام روحانیون مشهوری، چون «سلمان و خالد العوده»، «عوض القرنی»، «محمد البراک» و فعالان مدنی زن همچون «سمر بدوی» (برنده ' جایزه بین‌المللی زن شجاع' سال ۲۰۱۲ آمریکا)، «لجین الهذلول»، «عزیزه الیوسف» و «ایمان النفجان» دیده می‌شود.
دولت سعودی از ۱۰ سپتامبر سال ۲۰۱۷ (۱۹ شهریور ۹۶) شمار زیادی از نخبگان، مخالفان سیاسی، فعالان مدنی، شعرا و کارشناسان اقتصادی و دانشگاهیان را با وجود مخالفت‌های داخلی و خارجی بازداشت کرده است.
براساس گزارش رسانه‌های عربی، فعالان حقوق بشری بازداشت شده در زندان‌های عربستان وضعیت مناسبی ندارند و شماری از آن‌ها از جمله الحوالی و العوده با بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند.
این رسانه‌های خبری اعلام کردند، افراد زندانی در عربستان برای اعتراف به جرایمی که مرتکب نشده اند و دست کشیدن از مخالفت با دولت سعودی شکنجه می‌شوند.
فعالان عربستانی نوشته اند، بازداشت‌ها و عدم دسترسی متهمان به کمترین حقوق اساسی نشان دهنده نمایشی بودن اقدامات «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در مورد اصلاحات، حذف منتقدان داخلی و مقدمه چینی برای به سلطنت رسیدن وی است.
در حالی که این بازداشت‌ها انتقاد مجامع بین‌المللی از جمله عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر و اتحادیه اروپا را در پی داشته است، عربستان همچنان به بازداشت مخالفان و فعالان حقوق بشری و حقوق زنان ادامه می‌دهد.

نظرات بینندگان