arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۷۵۴۱
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۲۳ - ۰۴ آبان ۱۳۹۷

فرانسه خواستار تشکیل سریع کمیته قانون اساسی سوریه شد

نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل متحد، تشکیل سریع کمیته قانون اساسی سوریه را اولویت نخست برای گام نهادن در روند سیاسی حل بحران این کشور دانست و گفت: این کمیته باید تا پایان ماه نوامبر شکل بگیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فرانسه خواستار تشکیل سریع کمیته قانون اساسی سوریه شدفرانسوا دلاتره روز جمعه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع سوریه برگزار شد، پس از ارائه گزارش استفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه این مطلب را مطرح کرد.
وی با بیان اینکه امروز روز انتخاب است که صلح یا سیاهی را برگزینیم، افزود: همه این ها به انتخاب مابستگی دارد تا توانایی شورای امنیت را در یکپارچگی برای گزینه صلح نشان دهیم.
نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد، کمیته قانون اساسی را نقطه عطفی برای برداشتن گام های واقعی و پویای سیاسی در حل بحران سوریه نامید و ادامه داد: امروز تشکیل سریع این کمیته، اولویت نخست ما خواهد بود.
دلاتره اضافه کرد: پس از آنکه پیش نویس کمیته قانون اساسی با ابتکار دیپلماسی روسیه خلق شد، امروزه تمام اعضای این شورا بدون استثناء خواستار تشکیل این کمیته هستند. پس منتظر چه هستیم که به جلو حرکت کنیم؟
وی ادامه داد: امیدوارم امروز سه پیام را داشته باشیم؛ به وضوح مسئولیت رژیم سوریه را در انسداد این فرایند سیاسی مشخص کنیم. تلاش هایی که فرانسه و گروه کوچک برای دستیابی به آن انجام داده اند را با شورا به اشتراک بگذاریم و در نهایت، راه های ممکن را برای آینده توضیح دهیم.
نماینده فرانسه در سازمان ملل از به نتیجه نرسیدن استفان دی میستورا نماینده ویژه این سازمان در امور سوریه افسوس خورد و گفت: البته این افسوس همانگونه که دولت سوریه لیستی ارائه داد و سپس آن را رد کرد، قابل پیش بینی بود. شک نکنید که این اقدام پایمال کردن قواعد پایه گذاری در سوچی است.
دلاتره با بیان اینکه «باید تلاش های خود را برای برداشتن گام های مربوط به روند سیاسی را دو برابر کنیم» خطاب به دی میستورا افزود: تشکیل کمیته قانون اساسی ماموریت شما بوده است. حمایت کامل ما در فراخواندن طرف ها برای شرکت بدون تاخیر در نخستین جلسه این کمیته تا پایان نوامبر با شما خواهد بود. 
وی خاطرنشان کرد: فرانسه از هیچ تلاشی برای پیشرفت در روند سیاسی دریغ نکرده است. نشست استانبول، که در روز شنبه با حضور فرانسه، آلمان، روسیه و ترکیه برگزار خواهد شد، برای ایجاد پیشرفت در این مرحله خاص است که البته روند بعدی سیاسی را به ارمغان خواهد آورد.
نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد تصریح کرد: بیایید گرد هم جمع شویم تا نیروهایمان در یک راستا قرار گیرد و اجازه ندهیم روزنه کوچک فرصت بسته شود.
دلاتره خواستار فشار همه اعضا بر دمشق شد تا کمیته قانون اساسی تا پایان ماه نوامبر شکل بگیرد و آن را به عنوان اولویت نخست مطرح کرد.
وی تنها راه اجتناب از خطر افزایش درگیری در «تراژدی سوریه» را راه حل سیاسی معتبر و جامع دانست و افزود: این بدان معنی است که هفته های آینده حائز اهمیت خواهد بود. از این نسبت به هر زمان دیگر مجبوریم جامعه بین المللی را در حمایت از میانجیگری سازمان ملل و تشکیل کمیته قانون اساسی که اغلب به تاخیر افتاده است، بسیج کنیم.

نظرات بینندگان