arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۳۸۹۴
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۲۲ - ۰۹ آذر ۱۳۹۷

عفو بین الملل: گروه 20 ولیعهد سعودی را تحت فشار قرار دهد

سازمان عفو بین الملل بار دیگر نسبت به نقض قوانین حقوق بشری توسط رهبران سعودی از جمله محمد بن سلمان هشدار داد و اعلام کرد: اعضای گروه 20 باید ولیعهد سعودی را برای توقف اقدامات ناقض حقوق بشری در خارج و داخل عربستان تحت فشار قرار دهند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عفو بین الملل: گروه 20 ولیعهد سعودی را تحت فشار قرار دهد

سازمان عفو بین الملل در صفحه توئیتری نوشت: درست زمانی که رهبران جهان در اجلاس گروه 20 در آرژانتین دور هم جمع شده اند، آنها نباید به بن سلمان اختیار مطلق بدهند تا حقوق بشر در عربستان و یمن را نابود کند.
پس از روی کارآمدن بن سلمان به عنوان وزیر دفاع عربستان در سال 2015میلادی، وی ائتلافی خودخوانده موسوم به «ائتلاف عربی» برای جنگ افروزی علیه شهروندان یمنی به راه انداخت.
بر اساس گزارش سازمان های حقوق بشری، افزون بر کشته شدن بیش از هشت هزار غیرنظامی و آوارگی میلیونها نفر و تخریب بیش از 80 درصد زیر ساخت های یمن، 22 میلیون و 500 هزار یمنی از مجموع 29 میلیون جمعیت این کشور نیازمند کمک های فوری بشردوستانه هستند. 
عفو بین الملل در ادامه از کشورهای عضو گروه 20 خواسته است که به بن سلمان فشار آورند تا دست از نقض مکرر قوانین حقوق بشری چه در داخل عربستان و چه در خارج از آن بردارد.
این سازمان حقوق بشری هفته پیش نیز در گزارشی درباره وضعیت فعالان حقوق بشر در عربستان فاش کرد که بازجوهای عربستانی دستکم سه تن از فعالان زن بازداشتی را شکنجه کرده اند به گونه ای که یک تن از آنها به دلیل شدت شکنجه ها، سه بار اقدام به خودکشی کرده است.
عفو بین الملل پیشتر نیز در واکنش به اظهارات دادستانی عربستان و انتشار جزئیات بیشتری از چگونگی کشته شدن «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی در استانبول ترکیه، اعلام کرد: نتایج تحقیقاتی که توسط مقام های ریاض در این زمینه صورت می گیرد، فاقد اعتبار است. 
با وجود آن که تمامی مدارک و شواهد نشان می دهد که قتل خاشقچی به دستور مقام های ارشد عربستان به ویژه بن سلمان صورت گرفته است، اما ریاض هم چنان هرگونه دست داشتن ولیعهد در این پرونده را انکار می کند.
فشار سازمان های حقوق بشری و افکار عمومی اروپا برای لغو فروش تسلیحاتی غرب به عربستان سبب شد که روز جمعه هلند نیز تسلیم شود و صادرات سلاح به عربستان و امارات به عنوان دو کشور تعیین کننده در تجاوز یمن را لغو کند، پیش از آن نیز فنلاند و دانمارک، صادرات سلاح خود به ابوظبی و ریاض را به حالت تعلیق درآورده بودند. 

نظرات بینندگان