arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۷۲۷۳
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۶ - ۲۷ آذر ۱۳۹۷

نیمی از ایرانیان بالای ۵۵ سال فشار خون بالا دارند

معاون وزیر بهداشت گفت: علت اصلی مرگ در ایران فشار خون است و ۵۰ درصد ایرانیان بالای ۵۵ سال بیماری فشار خون دارند. همچنین فقط ۲۰ درصد جمعیتی که فشار خون دارند، از بیماری خود باخبر هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: علت اصلی مرگ در ایران فشار خون است و50 درصد ایرانیان بالای 55 سال بیماری فشار خون دارند.

به گزارش ایرنا، دکتر رضا ملک زاده در هشتمین جشنواره علمی تحقیقاتی دانشگاه باقرالعلوم(ع) که در مسجد بقیه الله تهران برگزار شد، افزود: فقط 20 درصد جمعیتی که فشار خون دارند، از بیماری خود باخبر هستند.


به گفته این مقام مسئول علت اصلی افزایش فشار خون در ایرانیان مصرف بیش از 2 برابر حد مجاز نمک در غذاها است.


ملک زاده به افزایش میزان امید به زندگی در ایران اشاره کرد و گفت: میزان امید به زندگی در زن ها به 80 سالگی و در مردها به 75 سالگی رسیده است.


معاون وزیر بهداشت گفت: در سال 96، حدود 380 هزار مرگ در کشور به ثبت رسید که 313 هزار مورد آنها بر اثر بیماری های غیر واگیر دار بودند.


بر اساس اعلام ملک زاده بیشترین علت مرگ و میرها سکته های قلبی و مغزی هستند که به دلیل چاقی و کم تحرکی رخ می دهد.


وی افزود: در سال 96، حدود 25 هزار نفر به دلیل ابتلا به بیماری های عفونی جان خود را از دست داده اند که این آمار نسبت به گذشته کاهش چشمگیری دارد.


معاون وزیر بهداشت آمار مرگ ناشی از حوادث جاده ای در کشور را چشمگیر اعلام کرد و گفت: در آمار ذکر شده، 177 هزار مورد از مرگ‌ها در سن زیر 70 سال و 85 هزار مورد در سن زیر 50 سال بودند؛ مرگ های زیر 50 سال بیشتر ناشی از حوادث هستند.


ملک زاده هچنین به تهیه آمار آمار دقیقی در رابطه با سرطان به تفکیک استان ها اشاره کرد اما اطلاعات بیشتری در این زمینه نداد.


وی در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران با وجود تمام مشکلات همچون تحریم در زمینه مقالات علمی رشد چشمگیری دارد و کشور برتر منطقه و جهان اسلام محسوب می شود.


معاون وزیر بهداشت به کمبود اعتبارات در زمینه پیشرفت علم اشاره کرد و گفت: قرار بود سه درصد از درآمد ناخالص ملی کشور صرف پیشرفت علم شود، اما فقط سه دهم درصد به این عرصه اختصاص داده شد.


ملک زاده از نیروی انسانی محقق به عنوان یک ثروت بزرگ ‌یاد کرد و گفت: دانشگاه های وزارت بهداشت با وجودی که 12درصد از کل اعضای هیات علمی کشور را در اختیار دارند، 30 درصد مقالات علمی کشور را تولید می کنند.


وی در بخش دیگری از صحبت های خود به دگرگونی ها در علم پزشکی اشاره کرد و اظهار داشت: در 15سال آینده علم پزشکی دگرگون می شود و ما شاهد به روی کار آمدن بخش «سلامتی دیجیتال» با کمک ابزارهای نوین و «ژن درمانی» خواهیم بود.


معاون وزیر بهداشت از فرماندهان سپاه خواست که این ارگان نظامی در بحث ژن درمانی وارد شود و دست به فعالیت های تحقیقاتی بزند.

نظرات بینندگان