arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۵۱۲۳
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۴ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۷

کاربران فیسبوک هنوز نمی دانند این شبکه اجتماعی چگونه کار می کند

آتلانتیک نوشت: پس از همه رسوایی ها و شهادت ها نزد  کنگره و فشارهای دولتی، فیسبوک همچنان  به راه خود ادامه می دهد و با وجود 15 سال فعالیت این شبکه اجتماعی، بسیاری از کاربران آن هنوز نمی دانند که دقیقا چگونه کار می کند. حتی افرادی که از این شبکه اجتماعی برای سر و سامان دادن به فعالیت های خود استفاده می کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آتلانتیک نوشت: پس از همه رسوایی ها و شهادت ها نزد  کنگره و فشارهای دولتی ،فیسبوک همچنان  به راه خود ادامه می دهد و با وجود 15 سال فعالیت این شبکه اجتماعی، بسیاری از کاربران آن هنوز نمی دانند که دقیقا چگونه کار می کند. حتی افرادی که از این شبکه اجتماعی برای سر و سامان دادن به فعالیت های خود استفاده می کنند.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، مطمئنا، کاربران می دانند که فیسبوک از اطلاعات مربوط به رفتارها و دوستی های آنان یک فهرست مستمر  دارد که با هر بار به روز رسانی اطلاعات کاربران به نفع فیسبوک استفاده می شود. این اطلاعات دقیق در مورد افراد، مزیت رقابتی فیسبوک را نشان می دهد. از طریق این اطلاعات فیسبوک دقیقا می داند که مردم چه می خواهند، می تواند در تبلیغات از این اطلاعات استفاده کند و حتی مسیرهای خرید کاربران را تغییر دهد.

نتایج تحقیق جدید Pew نشان می دهد که اکثریت کاربران هنوز نمی دانند که فیسبوک این نوع اطلاعات را چگونه جمع آوری می کند.

محققان Pew تقریبا یک هزار آمریکایی را در این نظرسنجی شرکت داده و از آنها خواسته اند در مورد فهرستی از «مضرات و منافع» که فیسبوک برای تقریبا تمام کاربران فعال کرده است صحبت کنند. این نظرسنجی کار کاربران را هم راحت کرده و حتی به آنان برخی مسیرهای ردیابی و اطلاعات را نشان داده است با این حال،74 درصد از پاسخ دهندگان به این نظرسنجی گفتند که آنها اساسا نمی دانند کدام نوع اطلاعاتشان مخفی است و کدام بخش از اطلاعاتشان رصد می شود.

علاوه بر این، 51 درصد از افرادی که مورد بررسی قرار گرفتند، گفتند: "با جمع آوری اطلاعاتشان این فیس بوک راحت نیستند."این نظرسنجی می تواند به وضوع توضیحی باشد برای این که چرا اخبارهایی مانند رسوایی کمبریج آنالیتیکا می تواند چنین توجه زیادی را در سال 2018 به نام خود ثبت کند. هنوز صدها میلیون نفر از کاربران داخلی و خارجی وجود دارند که از فیسبوک استفاده می کنند، اما فیسبوک نیز همجنان از اطلاعات کاربران استفاده می کند تا به اهداف خود برسد.

فیس بوک دارای 242 میلیون کاربر در آمریکای شمالی است و اگر 50 درصد از آنها هم با عملکرد تجاری فیسبوک مخالف باشند، یک جمعیت بزرگ از معترضان را در اختیار داریم این افراد بسیاری از افراد بالقوه عصبانی هستند.

در حال حاضر فیسبوک اطلاعات گسترده ای در مورد نحوه استفاده از سیستم های موقعیت مکانی یا چگونگی زندگی و کار و تحصیل مخاطبان در اختیار دارد. افزون بر این بسیاری از وبسایت ها و شرکت ها نیز اطلاعاتی از شما در اختیار دارند تا از طریق این اطلاعات به ارائه تبلیغاتی دقیق تر در فیسبوک بپردازند.

با همه این ها جو استبورن از مدیران فیسبوک در این خصوص نظری منفی ندارد و معتقد است این فعالیت ها مثبت است. وی در یک پیام ایمیلی می گوید: "ما می خواهیم مردم بدانند که چگونه تنظیمات و کنترل های تبلیغی ما کار می کنند. درواقع ما چیزی برای پنهان کردن نداریم. استفاده از اطلاعات کاربران کمک می کند آگهی های بهتری به کاربران ارائه دهیم . ما و بقیه فعالان شبکه های اجتماعی به اطلاعات برای آگهی های قوی تر برای مردم نیاز داریم. اما در کنار این موضوع ما از مکالمات درباره شفافیت و کنترل استقبال می کنیم."

نظرات بینندگان