arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۵۲۴
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۳ - ۰۶ آذر ۱۳۹۰

صداي پاي «بيضايي» مي آيد/فيلم در راه، کتاب در ارشاد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شرق نوشت: از غرب دور صداي پاي «بهرام» مي آيد، «بهرام بيضايي». گواه و شاهد اين صدا هم كتاب «هزار افسان كجاست» و فيلم سينمايي «اشغال» است كه اولي يك بار مجوزش را در 175 صفحه براي انتشار از مراجع ذي ربط دريافت كرد و دومي ساخت فيلم «اشغال» توسط اين كارگردان جدي شده و به مراحل اجرايي نزديك مي شود.

اول خبر اينكه اين روزها قرار است كتاب «هزار افسان كجاست» كه پيش از اين «بيضايي» نسخه كوچكي از آن را تاليف كرده بود، در 500 صفحه دوباره براي دريافت مجوز چاپ به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي فرستاده شود.

«بيضايي» حدود هشت سال وقت خود را صرف اين كتاب كرد تا كتابي كه پيش از اين يك بار مجوز چاپ را دريافت كرده بود با مستنداتي تاريخي دوباره براي انتشار آماده شود. «بيضايي» در اين كتاب با مستندات خود نشان مي دهد كه «هزارو يك شب» يك داستان تمام ايراني است نه عربي.

«شهلالاهيجي» مدير انتشارات روشنگران و مطالعات زنان و ناشر آثار «بهرام بيضايي» درباره كتاب «هزار افسان كجاست» به «شرق» گفت: «اين كتاب پيش از اين در 175 صفحه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مجوز چاپ را دريافت كرده بود اما آقاي بيضايي خواستند كه اين كتاب منتشر نشود تا مستندات و شواهد اين كتاب كامل شود تا اينكه در دو، سه ماه گذشته نسخه نمونه خواني و حروف چيني آن آماده شد و حالاقرار است براي دريافت مجوز دوباره به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ارسال شود.

 اميدوارم كتابي كه يك بار مجوز گرفته در صف انتظار نماند، ضمن اينكه بيضايي به هيچ عنوان اهل تغيير نيست.» كتاب «هزار افسان كجاست» در ادامه مسير روايي كتاب «شب هزارويكم» و كتاب «ريشه يابي درخت كهن» است كه دايره المعارفي از فرهنگ ايراني است كه با وسواس بيضايي به سرانجام رسيده است. بيضايي در اين كتاب، به ريشه هاي اساطيري، پرداخت هاي متفاوت و هنرمندانه اي داشته است.

همچنين يك فصل از اين كتاب به داستان ضحاك و سند مشهور ابوريحان بيروني پرداخته است. پيش از اين، بيضايي در گفت وگويي درباره واقعيت داستان ضحاك با اشاره به نمايشنامه اژدهاك، برداشت هايي كه «علي حصوري» و «احمد شاملو» از سند ابوريحان بيروني داشته اند را غلط خواند و برداشت خود را به انتشار «هزار افسان كجاست» وعده داده بود.

درصورت صدور مجوز تا پايان سال «هزار افسان كجاست» با حضور بيضايي در ايران رونمايي مي شود. البته سه شنبه گذشته نيز سومين نشست از سلسله برنامه هاي اجراي نمايشنامه هاي بهرام بيضايي با روخواني از نمايشنامه «سهراب كشي» اين كارگردان مولف سينما و تئاتر در دفتر انتشارات روشنگران همراه بود.

 بيضايي، در اين اثر با زيركي، داستان را گونه اي روايت مي كند كه گويي رستم از همان ابتداي امر از داشتن پسري آگاه بوده است. از اينجاست كه تراژدي «رستم و سهراب» ابعاد ديگري پيدا مي كند. طبق روال هميشگي، كارهاي بيضايي انتهاي ماجرا در ابهامي خفته است كه پيوسته بخشي از تاريخ ما را پوشانده و همه چيز تا امروز برپايه گمانه زني بال و پر گرفته است. بيضايي ايران نيست اما اخباري هم كه درباره او اين روزها منتشر مي شود كم نيستند.

بعد از ماجراي كتاب «هزار افسان كجاست» روزهاي پاياني هفته گذشته خبري ديگر اما تكراري، دست كم در يك سال گذشته درباره حضور دوباره بيضايي در سينماي ايران با فيلم «اشغال» روي خروجي خبرگزاري ها قرار گرفت. اصغر رفيعي جم، فيلمبردار سينماي ايران به «ميراث خبر» گفت: «هرچند زمزمه هاي ساخت فيلم «اشغال» كمي زودتر از موعدش در رسانه ها منتشر شده و من منبع انعكاس خبر را نمي شناسم اما خبر، واقعيت دارد.

آقاي بيضايي قرار است سال آينده پس از اتمام قراردادش با دانشگاه استنفورد، فيلمنامه «اشغال» را در ايران جلو دوربين ببرد. آقاي بيضايي بايد به كشور بازگردد تا درباره مقدمات توليد تصميم گيري شود. با صحبت هايي هم كه با دوستان معاونت سينمايي داشته ام مشكلي در باب صدور مجوز ساخت فيلم نمي بينم و اميدوارم با حضور آقاي بيضايي فيلم جديدشان در سال آينده جلو دوربين برود.

«رفيعي جم» پر بيراه نمي گفت، «عليرضا سجادپور» مدير اداره كل نظارت و ارزشيابي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفت وگو با «شرق» ضمن تاييد گفته هاي «رفيعي جم» گفت: «مشكلي براي فعاليت آقاي بيضايي نيست و آمادگي كامل براي همكاري با ايشان وجود دارد.»

اما آن سوتر روايت كمي متفاوت است. «بيضايي» آرزو دارد در ايران باشد به شرطي كه بتواند كار كند و البته «اشغال» را آن گونه كه مي خواهد جلو دوربين ببرد درست مثل «رگبار» و «كلاغ» و... .

 اين روايت «شهلالاهيجي» از آخرين ديالوگ هايش با «بهرام بيضايي» است. «بيضايي» اوايل پاييز سال 89 به دعوت دانشگاه استنفورد آمريكا براي تدريس سينما، از ايران مهاجرت كرد. در كنار اين همه اما و اگر يك نكته دست كم محقق است و هيچ چيزي نمي تواند مانع آن شود؛ حالاچه كتاب «هزار افسان كجاست» رونمايي شده يا نشده باشد، «اشغال» ساخته شود يا نشود، بيضايي سال آينده به ايران مي آيد. از غرب دور صداي پاي...
نظرات بینندگان