arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۵۵۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۲۰ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۷

انتقال آب خوزستان به اصفهان 10 برابر بیشتر از نیاز شرب است

یکی از نمایندگان مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: ابتدا آب رودخانه های استان خوزستان برای مصارف شرب منتقل می شد اما اکنون بیش از 10 برابر نیاز آب شرب استان اصفهان، آب از سرچشمه رودخانه کارون منتقل می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

انتقال آب خوزستان به اصفهان 10 برابر بیشتر از نیاز شرب است

یکی از نمایندگان مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: ابتدا آب رودخانه های استان خوزستان برای مصارف شرب منتقل می شد اما اکنون بیش از 10 برابر نیاز آب شرب استان اصفهان، آب از سرچشمه رودخانه کارون منتقل می شود.

آیت ا... محسن حیدری عصر شنبه در نشست شورای اداری خوزستان در سرسرای شهید هاشمی استانداری خوزستان مساله انتقال آب را یکی از دغدغه های مردم خوزستان دانست و افزود: آب رودخانه های استان از جمله دز، کارون و کرخه مایه خیر و برکت برای تمام کشور است به شرط آنکه در جریان طبیعی آن اختلالی ایجاد نشود.

وی گفت: سرانه فضای سبز در استان اصفهان به ازای هر نفر 28 متر است درحالیکه سرانه فضای سبز در خوزستان حدود 12 متر است.

آیت ا... حیدری با اشاره به نداشتن مجوزهای زیست محیطی برای طرح های انتقال آب بیان کرد: در شورای عالی امنیت ملی نیز به صراحت مطرح شد که در صورت انتقال آب خوزستان این استان نابود خواهد شد.

امام جمعه موقت اهواز یادآور شد: طبق بررسی ها مشخص شد که خوزستان از رودخانه های کارون و دز به 18 میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد اما تنها هشت میلیارد مترمکعب آن تخصیص پیدا کرده است.

وی ادامه داد: همچنین خوزستان به 2 میلیارد و 800 متر مکعب آب از رودخانه کرخه نیاز دارد اما تنها 2 میلیارد و 200 متر مکعب آن تصویب شده و این درحالیست که با برنامه ریزی برای همین مقدار سهم خوزستان از آب رودخانه کرخه به 15 درصد نیاز کاهش پیدا می کند.

آیت ا... حیدری ضربه به نخیلات خوزستان را ناشی از انتقال آب دانست و گفت: در تابستان سال 97میزان شوری آب در آبادان و خرمشهر به 22 هزار میکروموس رسید از سویی دیگر 20 درصد محصولات کشاورزی خوزستان و 40 درصد محصول نیشکر کاهش پیدا کرد.

وی ادامه داد: کارگروهی به دستور رییس جمهوری برای ساماندهی کمی و کیفی رودخانه کارون و احیای زاینده رود تشکیل شد اما براساس اخبار رسیده مشخص شد کانال جدیدی به نام 'گلاب' برای انتقال آب در حال ساخت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از انتقال آب برای صنایع آب بر، فضای سبز و کشاورزی گفت: به طور قطع هدف هیچ دولت عادلی آباد کردن یک استان به قیمت نابودی استان دیگر نیست، این ظرفیت در نظام جمهوری اسلام وجود دارد که درصورت انجام یک اقدام نابهنجار درصدد اصلاح آن برآید.

وی در ادامه با توجه به فرار رسیدن جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی بیان کرد: هیچ جامعه ای بدون نظام های اخلاقی، عقیدتی، سیاسی و اجتماعی نمی تواند به پیشرفت دست یابد و در اسلام نظام مندی جامعه برمبنای امامت استقرار یافته است.

آیت ا... حیدری ادامه داد: در طول تاریخ هر زمان که جامعه اسلامی به مشکل برخورد کرده به دلیل انحراف از جریان امامت بوده است؛ اساس انقلاب اسلامی ایران نیز بر مبنای امامت بوده است و هر زمان قله ای فتح شده نشات گرفته از همین روحیه اقتدا به امامت بوده است.

بنابراین گزارش، نشست شورای اداری استان خوزستان باحضور رییس کل دیوان محاسبات کشور برگزار شد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۵
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
0
1
چه عجب یکی این موضوع رو مطرح کرد
نظرات بینندگان