arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۷۳۷۱
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۲۲ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۷

توکیو با خروج آمریکا از پیمان موشکی کانون رقابت واشنگتن و پکن می شود

یک رسانه ژاپنی خروج آمریکا و روسیه از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد را سبب قرار گرفتن توکیو در خط مقدم رقابت واشنگتن-پکن دانست. وزارت خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد که واشنگتن پایبندی خود به پیمان منع موشک های هسته ای میان برد را به مدت شش ماه به حالت تعلیق درمی آورد. روزنامه آساهی ژاپن در مقاله ای نوشت: فسخ پیمان منع موشک های هسته ای میان برد که در سال 1987 میان شوروی و آمریکا به امضا رسید ممکن است به استقرار موشک های آمریکایی جدید در آسیا-اقیانوسیه منجر شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

توکیو با خروج آمریکا از پیمان موشکی کانون رقابت واشنگتن و پکن می شود

یک رسانه ژاپنی خروج آمریکا و روسیه از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد را سبب قرار گرفتن توکیو در خط مقدم رقابت واشنگتن-پکن دانست.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد که واشنگتن پایبندی خود به پیمان منع موشک های هسته ای میان برد را به مدت شش ماه به حالت تعلیق درمی آورد.
روزنامه آساهی ژاپن در مقاله ای نوشت: فسخ پیمان منع موشک های هسته ای میان برد که در سال 1987 میان شوروی و آمریکا به امضا رسید ممکن است به استقرار موشک های آمریکایی جدید در آسیا-اقیانوسیه منجر شود.

به نوشته این روزنامه، از میان رفتن این پیمان باعث می شود آمریکا در 7 سال آینده جدیدترین موشک های میان برد خود را در جزیره گوام در اقیانوس آرام و در ژاپن و فیلیپین مستقر کند.

چنین اتفاقی سبب می شود که ژاپن در خط مقدم مناقشات میان آمریکا و چین قرار گرفته و هدف حملاتی باشد که ممکن است در این مناقشات روی دهد.

براساس این گزارش، در صورت استقرار موشک های جدید آمریکا در ژاپن، علاوه بر خاک چین، شرق دور روسیه و بخش هایی از سیبری نیز در حوزه عملیات این موشک ها قرار می گیرد.

این موضوع می تواند بر روابط توکیو و مسکو و مذاکرات دو طرف پیرامون پیمان صلح دوجانبه تاثیر منفی بگذارد.

روزنامه آساهی همچنین با اشاره به افزایش فعالیت های نظامی چین، بر ضرورت بازنگری در پیمان منع موشک های هسته ای میان برد به شکلی که پکن را نیز شامل شود، تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد کشورش از روز شنبه به طور رسمی از پیمان موشک های هسته ای میان برد با روسیه خارج می شود و پس از شش ماه از این تاریخ نیز پیمان موشکی لغو خواهد شد.

پیمان منع موشک های هسته ای میان برد در سال 1987 میان میخائیل گورباچف آخرین رهبر شوروی و رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا امضا شد.

بر اساس این پیمان، موشک های هسته ای کوتاه برد و میان برد مستقر در زمین با برد 500 تا 5 هزار و 500 کیلومتر منع شده است.

روسیه چندی پیش در مذاکرات ژنو، آمریکا را به «بدتر کردن اوضاع» پیرامون این پیمان متهم کرد و سرگئی ریابکوف معاون وزیر امورخارجه روسیه نیز تأکید کرد که کشورش به این پیمان پایبند بوده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا آبان ماه امسال برای نخستین بار تهدید به خروج از پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد با روسیه کرد.

آمریکا موشک معروف به 9 ام 729 روسیه را ناقض پیمان موشکی خوانده و خواستار نابودی آن شده است.

در مقابل روسیه با رونمایی از این موشک در جمع رسانه های بین المللی، ادعای آمریکا مبنی بر اینکه این موشک بردی بیش از 480 کیلومتر دارد را رد و اعلام کرد که آن را نابود نمی کند.

پیشتر وزیر خارجه آلمان نیز از روسیه خواسته بود برای از بین رفتن بهانه آمریکا، این موشک را نابود کند.

نظرات بینندگان