arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۸۵۹
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۵ - ۰۹ آذر ۱۳۹۰

هشدار سازمان استاندارد: نصب لوله آلومینیومی هواکش بر روی بخاری خطرآفرین است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: گاهی مردم لوله‌های آلومینیومی که برای هواکش‌ها تولید شده را بر روی بخاری نصب می‌کنند که این کار خطرآفرین است.

نظام‌الدین برزگری در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان استاندارد و شرکت ملی گاز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از 4 سال پیش تمام وسایل گازسوز تحت پوشش استاندارد اجباری در آمدند و در حال حاضر بخارهای دودکش‌دار باید دارای سنسور حرارتی و بخاریهای غیر دودکش دار نیز باید دارای سیستم قطع کننده حساس به اکسیژن به نام ODS باشند.

وی تصریح کرد: از چندین سال پیش تاکنون میلیون‌ها دستگاه وسایل گازسوز در منازل وجود دارد که در مورد استانداردسازی آنها بررسی‌هایی داشته‌ایم.

وی افزود: در این راستا برای انتشار فراخوان استانداردسازی وسایل گازسوز تولید شده در سال‌های قبل و نصب سنسور بر روی این وسایل مذاکراتی داشته‌ایم.

برزگری از صاحبان وسایل گازسوز فاقد سنسور خواست تا برای نصب سنسور بر روی این محصولات به شرکت‌های تولیدی یا کارگاهها مراجعه کنند.

* مردم لوله‌های مناسب بر روی بخاری نصب کنند

وی ادامه داد: در مورد لوله‌های بخاری نیز گاهی از لوله‌های آلومینیومی که برای هواکش‌ها تولید شده، استفاده می‌شود که این کار خطراتی را به همراه دارد.

رئیس سازمان ملی استاندارد تأکید کرد: مردم باید از لوله بخاری استاندارد استفاده کنند.

وی در مورد دودکش‌گذاری در ساختمان‌ها نیز گفت: گاهی در یک آپارتمان 4 یا پنج طبقه از لوله با قطر 4 یا 5 اینچ استفاده می‌شود که امکان کشش پنج دودکش را ندارد و در این گونه موارد سازمان نظام مهندسی ساختمان باید از صدور تأییدیه برای ساختمان خودداری کند.

وی افزود: تدوین استانداردهای جدید برای وسایل گازسوز و آئین استفاده از اینگونه وسایل در حال انجام است.

برزگری ادامه داد: قصد داریم کارگاه‌هایی را در کشور ایجاد کنیم که مردم برای نصب سنسور و وسایل هشدار دهنده بر روی وسایل گازسوز خود به این کارگاه‌ها مراجعه کنند.

* پلیس به وظیفه خود عمل کند

رییس سازمان ملی استاندارد در مورد صدور مصوبه هیئت دولت برای ادامه شماره‌گذاری وانت پیکان و خودداری پلیس از شماره‌گذاری این محصول با وجود تأئید سازمان استاندارد نیز گفت: در قانون ارتقای کیفیت خودرو به صراحت اعلام شده که پلیس موظف به شماره‌گذاری خودروهای مورد تأیید سازمان استاندارد است.

وی افزود: اگر خودرویی به تأیید سازمان استاندارد برسد باید شماره‌گذاری شود.

برزگری تأکید کرد: هر دستگاه باید به وظیفه خود عمل کند اما اینکه برخی به وظیفه خود عمل نمی‌کنند به ما مربوط نمی‌شود.
نظرات بینندگان