پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : عبارت «بانکداری دیجیتال» مفهومی است که در زندگی امروز بارها شنیده شده است. اما گاه با مفاهیم دیگری مانند بانکداری الکترونیک اشتباه گرفته می شود. بانکداری دیجیتال، در واقع، مفهومی گسترده است که بسیاری از ویژگی های دیگر مفاهیم بانکداری نوین را نیز یکجا در خود گنجانده است. بانکداری دیجیتال، در واقع به کارگیری فناوری از ابتدا تا انتهای پردازش تراکنشهای بانکی است. در این نوع بانکداری، همه امکانات و خدمات برای مشتری، از نظر در دسترس بودن، سودمندی و صرفه رعایت شده و همچنین برای بانک نیز کاهش هزینههای عملیاتی و به صفر نزدیک کردن میزان خطاها را در پی دارد.
این نوع بانکداری حضور فیزیکی مشتری را به حداقل ممکن می رساند؛ هزینه های جابجایی را کاهش می دهد؛ نیاز به شعبات گسترده بانکی را نیز از بین می برد و به طور کلی سیستم های قدیمی تر بانکداری را از بین می برد.
نظام بانکداری امروز در دنیا به سمت دیجیتالی شدن می رود. این موضوع در میان بانک های دنیا گریزناپذیر است. به بیان ساده تر، در آینده نزدیک بانکی که نتواند خود را به سمت دیجیتالی شدن سوق دهد، از گردونه رقابت های بانکی در دنیا خارج شده و اقبال مشتریان به آن کمتر می شود. همین وضعیت در کشور ما نیز برقرار است. به بیان ساده، امروزه تراکنش های ساده بانکی بدون نیاز به حضور فیزیکی در بانک انجام می شود و وضعیت به گونه ای است که هر بانکی نتواند امکانات و خدمات دیجیتال به مشتری خود ارائه دهد، عملا طرد خواهد شد.
موضوع دیگر اینکه فناوری های دیجیتال، در کشور ما نیاز به معرفی به مردم دارند؛ هم از نظر آشنایی مشتریان بانکی با این خدمات و هم از نظر اطمینان بخشی به آنها و تشویق و ترغیب شان برای استفاده از آنان و کاهش هزینه ها. از این رو، برگزاری رویدادهایی مانند رونمایی از دستاوردهای عرصه «بانکداری دیجیتال» اهمیت ویژه ای دارد. به عنوان مثال، بانک ملی با همین نگاه، سال گذشته 10 دستاورد نوین نظام بانکی کشور را رونمایی کرد. ده محصول مذکور حساب ملی سکه، توریست کارت، دستگاه VTM، دستگاه CSR ، رمز یکبار مصرف ملی کارت، ملی فاند، ملی بازار، باجه جوانه ها، بانک آفیسر و چمدان سیار نوین بود.
شنیده ها حاکی از آن است که این بانک امسال قصد دارد برای دومین بار در رویدادی مشابه دستاوردهای عرصه «بانکداری دیجیتال» را رونمایی کند. بر این اساس، حدود ١٢ محصول برای ارائه در این رویداد انتخاب شده و گفته می شود بخشی از این محصولات در هیچ بانکی در داخل کشور سابقه نداشته و برای اولین بار در این مراسم عرضه میشود.
از این رو، بسیاری از مشتریان بانکی منتظرند تا با رونمایی از این محصولات، با قابلیت های جدید عرصه بانکداری دیجیتال آشنا شده و از آن بهره مند شوند.
از سوی دیگر، از آنجا که حرکت از سمت بانکداری سنتی به سمت بانکداری دیجیتال نیازمند یک تحول دیجیتال است، بانک ها باید سیاست توسعه فرهنگ دیجیتالی را دنبال کرده تا بتواند حضوری پررنگ تر در عرصه بانکداری دیجیتال داشته باشند. به بیان دیگر، برگزاری چنین رویدادهایی می تواند در جهت گسترش فرهنگ دیجیتالی ارزیابی شود.
از سویی نظام بانکداری جهان نیز به سرعت در حال گسترش دادن خدمات غیرحضوری مبتنی بر اینترنت است و در آینده ای نزدیک، بانک هایی که در عرصه بانکداری دیجیتال عقب بمانند، اعتبار خود را از دست خواهند داد. از این رو، در آینده نزدیک، چه بسا معیارهای ارزیابی بانک ها و استقبال مشتریان از آنها نیز تغییر کرده و بر مبنای خدمات مبتنی بر بانکداری دیجیتال تعریف شود.