arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۹۱۹۵
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۷ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۷

بانکداری دیجیتال؛ مسیری که بانک های نوین دنیا می روند / چرا گام برداشتن در راه «فرهنگ دیجیتالی» ‏ناگزیر است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عبارت «بانکداری دیجیتال» مفهومی است که در زندگی امروز بارها شنیده شده است. اما گاه با مفاهیم دیگری مانند ‏بانکداری الکترونیک اشتباه گرفته می شود. بانکداری دیجیتال، در واقع، مفهومی گسترده است که بسیاری از ویژگی های ‏دیگر مفاهیم بانکداری نوین را نیز یکجا در خود گنجانده است. بانکداری دیجیتال، در واقع به کارگیری فناوری از ابتدا تا ‏انتهای پردازش تراکنش‌های بانکی است. در این نوع بانکداری، همه امکانات و خدمات برای مشتری، از نظر در دسترس ‏بودن، سودمندی و صرفه رعایت شده و همچنین برای بانک نیز کاهش هزینه‌های عملیاتی و به صفر نزدیک کردن میزان ‏خطاها را در پی دارد.‏

این نوع بانکداری حضور فیزیکی مشتری را به حداقل ممکن می رساند؛ هزینه های جابجایی را کاهش می دهد؛ نیاز به ‏شعبات گسترده بانکی را نیز از بین می برد و به طور کلی سیستم های قدیمی تر بانکداری را از بین می برد.‏

نظام بانکداری امروز در دنیا به سمت دیجیتالی شدن می رود. این موضوع در میان بانک های دنیا گریزناپذیر است. به ‏بیان ساده تر، در آینده نزدیک بانکی که نتواند خود را به سمت دیجیتالی شدن سوق دهد، از گردونه رقابت های بانکی ‏در دنیا خارج شده و اقبال مشتریان به آن کمتر می شود. همین وضعیت در کشور ما نیز برقرار است. به بیان ساده، امروزه ‏تراکنش های ساده بانکی بدون نیاز به حضور فیزیکی در بانک انجام می شود و وضعیت به گونه ای است که هر بانکی ‏نتواند امکانات و خدمات دیجیتال به مشتری خود ارائه دهد، عملا طرد خواهد شد.‏

موضوع دیگر اینکه فناوری های دیجیتال، در کشور ما نیاز به معرفی به مردم دارند؛ هم از نظر آشنایی مشتریان بانکی با ‏این خدمات و هم از نظر اطمینان بخشی به آنها و تشویق و ترغیب شان برای استفاده از آنان و کاهش هزینه ها. از این ‏رو، برگزاری رویدادهایی مانند رونمایی از دستاوردهای عرصه «بانکداری دیجیتال» اهمیت ویژه ای دارد. به عنوان مثال، ‏بانک ملی با همین نگاه، سال گذشته 10 دستاورد نوین نظام بانکی کشور را رونمایی کرد.‏ ده محصول مذکور حساب ملی ‏سکه، توریست کارت، دستگاه ‏VTM، دستگاه ‏CSR‏ ، رمز یکبار مصرف ‏ملی کارت، ملی فاند، ملی بازار، باجه جوانه ها، ‏بانک آفیسر و چمدان سیار نوین بود.‏

شنیده ها حاکی از آن است که این بانک امسال قصد دارد برای دومین بار در رویدادی مشابه دستاوردهای عرصه ‏‏«بانکداری دیجیتال» را رونمایی کند. بر این اساس، حدود ١٢ محصول برای ارائه در این رویداد انتخاب شده و گفته می ‏شود بخشی از این محصولات در هیچ بانکی در داخل کشور سابقه نداشته و برای اولین بار در این مراسم عرضه می‌شود.‏

از این رو، بسیاری از مشتریان بانکی منتظرند تا با رونمایی از این محصولات، با قابلیت های جدید عرصه بانکداری ‏دیجیتال آشنا شده و از آن بهره مند شوند.‏

از سوی دیگر، از آنجا که حرکت از سمت بانکداری سنتی به سمت بانکداری دیجیتال نیازمند یک تحول دیجیتال است، ‏بانک ها باید سیاست توسعه فرهنگ دیجیتالی را دنبال کرده تا بتواند حضوری پررنگ تر در عرصه بانکداری دیجیتال ‏داشته باشند. به بیان دیگر، برگزاری چنین رویدادهایی می تواند در جهت گسترش فرهنگ دیجیتالی ارزیابی شود.‏

از سویی نظام بانکداری جهان نیز به سرعت در حال گسترش دادن خدمات غیرحضوری مبتنی بر اینترنت است و در ‏آینده ای نزدیک، بانک هایی که در عرصه بانکداری دیجیتال عقب بمانند، اعتبار خود را از دست خواهند داد. از این رو، در ‏آینده نزدیک، چه بسا معیارهای ارزیابی بانک ها و استقبال مشتریان از آنها نیز تغییر کرده و بر مبنای خدمات مبتنی بر ‏بانکداری دیجیتال تعریف شود.‏

نظرات بینندگان