arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۱۳۲
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۶ - ۱۲ آذر ۱۳۹۰

پيش‌بيني «آرتور سي. كلارك» درباره‌ي سفر اولين انسان به ماه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«آرتور سي. كلارك» پيش‌بيني كرده بود كه روسيه اولين انسان را راهي كره‌ي ماه مي‌كند.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، در مصاحبه‌اي تلويزيوني متعلق به سال 1963،‌ آرتور سي. كلارك،‌ نويسنده‌ي داستان‌هاي علمي ـ تخيلي، پيش‌بيني كرده بود كه اولين مسافر به كره‌ي ماه اهل روسيه خواهد بود.

در اين مصاحبه كه به تازگي در آرشيو تلويزيوني در آفريقا دوباره كشف شده‌، كلارك گفته است كه روسيه در رقابتي تنگاتنگ گوي سبقت را براي فرستادن اولين انسان به ماه از آمريكا مي‌ربايد.

وي در مصاحبه‌اي كه با «بي.بي.سي» انجام داده بود‌، پيش‌بيني كرده بود كه روسيه در سال 1968 و شايد در پنجاهمين سالگرد انقلاب اكتبر‌، اولين انسان را به ماه خواهد فرستاد. وي سپس اين مصاحبه را به برنامه‌ي تلويزيوني «آسمان در شب» فرستاد. «آسمان در شب» طولاني‌ترين برنامه‌ي تلويزيوني علمي جهان محسوب مي‌شود.

نويسنده‌ي «اديسه‌ي فضايي» در مصاحبه‌اش گفته است: پروژه‌ي سفر به ماه آمريكا بسيار عظيم است كه هر روز 10 ميليون دلار هزينه دارد. فكر مي‌كنم آن‌ها موفق مي‌شوند فردي را به ماه بفرستند و او را بازگردانند‌، كه اين مساله‌اي مهم است، اما نه قبل از سال 1970، كمي پس از آن.

وي پس از آن گفته است: شخصا هيچ شكي ندارم كه اولين انسان در آينده‌اي نزديك روي ماه قدم مي‌گذارد.

تنها دو سال پس از صحبت‌هاي كلارك بود كه «يوري گاگاري» روس در آوريل 1961 پيش از هر انسان ديگري به فضا سفر كرد. اما در 21 جولاي 1969 اين «نيل آرمسترانگ» آمريكايي بود كه قدم بر كره‌ي ماه گذاشت و اين جملات ماندگار را ادا كرد: اين قدمي كوچك براي يك انسان‌، اما گامي بزرگ براي بشريت است.

به نوشته‌ي روزنامه‌ي گاردين‌، شايد اين پيش‌بيني كلارك كاملا به واقعيت مبدل نشد‌، اما او پيش‌بيني‌هاي ديگري هم داشته است: سفر انسان به مريخ پيش از به پايان رسيدن قرن!

آرتور سي. كلارك در 16 دسامبر 1917 در انگليس چشم به جهان گشود. اين نويسنده‌ي علمي ـ تخيلي و مخترع در سال 1968 به شهرت رسيد؛ زماني‌كه داستان كوتاهي به‌نام «نگهبان» را در قالب فيلم‌نامه نوشت. فيلم «2001؛ اوديسه‌ي فضايي» به كارگرداني«استنلي كوبريك» برگرفته از همين اثر كلارك است.

وي كه زماني اولين ساكن كلبه‌ي الكترونيكي لقب گرفته بود، با نوع خاص نگاهش به مسافرت فضايي در آينده و همچنين دنياي رايانه، تخيل مردم را جلب خود كرد. توصيفات مشروح سي. كلارك درباره‌ي سفينه‌هاي فضايي، ابررايانه‌ها و سيستم‌هاي ارتباطي سريع، مورد علاقه‌ي ميليون‌ها خواننده در سراسر جهان قرار گرفت.

كلارك در سال 1986 به عنوان استاد بزرگ انجمن نويسندگان آثار علمي ـ تخيلي آمريكا برگزيده شد.

وي پيش از مرگ گفته بود: اغلب از من مي‌پرسند دوست دارم در آينده با چه عنواني در يادها بمانم. من در نويسندگي پيشينه‌ي طولاني دارم، كاوش‌هاي زير‌آب كرده‌ام و سازمان‌دهنده‌ي فضايي نيز بوده‌ام؛ با اين حال دوست دارم به عنوان يك نويسنده مرا به ياد بياورند.

سي. كلارك در زمان حيات، بيش از يكصد كتاب داستاني و غيرداستاني نوشت. پرفروش‌ترين اثر او به‌نام «3001؛ آخرين اوديسه» در سن 79 سالگي منتشر شد.

از مهم‌ترين آثارش به «پايان كودكي» (1953)، «شهر و ستارگان» (1956) ، «ملاقات با راما» (1973)، «زمين پادشاهي» (1975) و «ترانه‌هاي زمين دورافتاده» (1986) مي‌توان اشاره كرد.

از افتخارات سر آرتور سي. كلارك در عرصه‌ي نويسندگي به كسب سه جايزه‌ي Nebule (در اصطلاح ستاره‌شناسي به معناي سحابي) از انجمن نويسندگان آثار علمي ـ تخيلي آمريكا در سال‌هاي 1872، 1974و 1979 و همچنين كسب دو جايزه‌ي «هوگو» از مجمع جهاني علمي ـ تخيلي در سال‌هاي 1974 و1980 مي‌توان اشاره كرد.

نظرات بینندگان