arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۳۹۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۲۲ - ۱۵ آذر ۱۳۹۰

بازتاب های بین المللی ساقط کردن هواپیمای جاسوسی آمریکا توسط ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جمهوری اسلامی - يك مقام آگاه نظامي گفت: يك فروند هواپيماي بدون سرنشين پيشرفته جاسوسي آمريكايي از نوع "RQ170" توسط نيروهاي مسلح ايران ساقط و با اندك خسارتي در اختيار ايران قرار گرفت.

اين مقام نظامي افزود: با كنترل مناسب فضاي كشور و تسلط اطلاعاتي نيروهاي مسلح، واحدهاي جنگ الكترونيكي و پدافند هوايي موفق شدند با اقدامات عملياتي خود يك فروند هواپيماي بدون سرنشين پيشرفته جاسوسي آمريكايي از نوع "RQ170" را كه به طور محدود به مناطق مرزي شرق كشور تجاوز كرده بود، كشف و از كنترل متجاوزين خارج ساخته و آن را با اندك خسارتي سرنگون كرده و در اختيار بگيرند.

وي تاكيد كرد: نظر به وقوع تجاوز آشكار مرزي، اقدامات عملياتي و الكترونيكي نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران بر عليه پرنده‌هاي متجاوز، به مرزهاي كشور محدود نخواهد ماند.

انتشار خبر سرنگوني يك فروند هواپيماي بدون سرنشين پيشرفته جاسوسي آمريكايي از نوع "RQ170" توسط نيروهاي مسلح ايران، با واكنش‌ها، بازتاب‌ها و عكس‌العمل‌هاي زيادي از سوي مقامات آمريكايي، ناتو، رسانه‌هاي غربي و منطقه‌اي داشته است. به گزارش خبرگزاري فارس، پس از سرنگوني يك فروند هواپيماي جاسوسي نيروهاي آمريكايي توسط واحدهاي جنگ الكترونيكي نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي، نيروهاي ناتو با تأييد اين نكته كه اين هواپيما متعلق به آمريكا بوده است، اعلام كردند كه اين پهپاد از كنترل خارج شده بود.

ناتو با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرد كه هفته گذشته يك فروند هوايپماي تجسسي نظاميان آمريكايي كه در شرق افغانستان مشغول مأموريت بود از كنترل خارج شد.
ناتو در اين بيانيه اعلام كرده است كه احتمال مي‌رود اين همان هواپيمايي باشد كه مقامات ايراني از سقوط آن خبر داده‌اند لذا تحقيقاتي را در مورد چگونگي ناپديد شدن اين هواپيماي جاسوسي آغاز كرده‌اند.

در همين حال رسانه‌هاي افغانستان به نقل از مقامات دفاعي جمهوري اسلامي ايران گزارش دادند كه اين هواپيماي جاسوسي، توسط نيروهاي ارتش ايران در شرق اين كشور ساقط گرديد و با اندكي خسارت در اختيار آنان قرار گرفته است.

در ادامه واكنش‌ها، روزنامه "واشنگتن پست"نوشت: يكي از مقامات عاليرتبه وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) كه خواست نامش فاش نشود، در اظهاراتي سرنگوني هواپيماي بدون سرنشين جاسوسي آمريكا در شرق ايران را تأييد كرد.

وي در اين رابطه گفت: هنوز معلوم نيست كه اين هواپيما در يك اقدام خصمانه و عمليات نظامي سرنگون شده باشد.
خبر سرنگوني يك فروند هواپيماي جاسوسي آمريكا و غنيمت‌گرفتن آن توسط نيرو‌هاي مسلح ايران در شبكه‌هاي تلويزيوني و خبرگزاري‌هاي جهان نيز بازتاب گسترده‌اي داشت.

خبرگزاري رويترز با بازتاب اين خبر نوشت كه يك مقام نظامي ايران اعلام كرده سرنگوني هواپيماي بدون سرنشين آمريكا در پاسخ به نقض حريم هوايي كشور صورت گرفته و تنها محدود به مرز‌هاي ايران نخواهد بود.

رويترز افزود: ايران پيش از اين يك فروند هواپيماي جاسوسي آمريكا را در نزديكي تاسيسات هسته‌اي فردو سرنگون كرده بود.

خبرگزاري آلمان نيز با اعلام خبر سرنگوني هواپيماي جاسوسي آمريكا از نوع "RQ170" در شرق كشور، گزارش داد بر اساس گزارش منابع دولتي، اين هواپيما حريم هوايي ايران را نقض كرده است.

خبرگزاري آسوشيتدپرس نوشت كه نيرو‌هاي مسلح ايران توانستند يك فروند هواپيماي بدون سرنشين آمريكا را ساقط كنند.
اين گزارش افزود: اين هواپيما اكنون در اختيار نيرو‌هاي مسلح ايران است.
شبكه تلويزيوني الجزيره انگليسي نيز ساقط‌شدن هواپيماي بدون سرنشين آمريكا توسط نيرو‌هاي ايراني را بازتاب داد و افزود: واحد‌هاي جنگ الكترونيك و پدافند هوايي ايران موفق شدند پس از كنترل هواپيما، آن را به زمين بنشانند.

شبكه بي‌بي‌سي فارسي نيز با اعلام اين خبر اعلام كرد اين هواپيما "با اندك خسارتي" در اختيار ايران قرار گرفته است.

همچنين خبرگزاري "ريانوستي" روسيه درباره اين هواپيما نوشته است كه اين هواپيماي بدون سرنشين آمريكايي، هواپيمايي است كه به سختي قابل رويت است و آمريكا از اين هواپيماي بدون سرنشين براي حمايت از فرماندهاني كه در طول جنگ به اطلاعات نياز دارند استفاده مي‌كند و ايران اين هواپيماي بدون سرنشين را با حداقل آسيب سرنگون كرده است.

خبرگزاري "آر. اي.تي" ايرلند هم درباره سرنگوني اين هواپيماي جاسوسي آمريكا گفته است كه تا سال 1388 كسي از وجود چنين هواپيماي شناسايي بدون سرنشيني در نيروهاي هوايي آمريكا مطلع نبود تا اينكه در اين سال متخصصان وجود اين پرنده جاسوسي را در نيروي هوايي آمريكا لو دادند و آمريكا هم در سال 2010 وجود و استفاده از آن را تاييد كرد؛ اينك ايران يكي از همين هواپيماها را سرنگون كرده است.

در ادامه اين بازتاب‌ها پايگاه خبري الحقيقه با تحليل اين رويداد، تصريح كرد: ساقط كردن هواپيماي جاسوسي "RQ170"، سه پيروزي تكنولوژيكي را در آن واحد براي ايران رقم زد كه مي‌تواند از آنها در سيستم‌هاي پدافند هوايي خود استفاده كند.

عدم تكذيب اين خبر توسط واشنگتن به اين معناست كه ايران موفق شده است، پيروزي تكنولوژيكي بي‌سابقه و بي‌نظيري در حوزه تكنولوژي بسيار پيشرفته نظامي هوايي عليه آمريكا محقق كند كه بازتاب‌هاي تكنولوژيكي آن براي ايران بسيار با اهميت و براي آمريكا و اسرائيل بسيار خطرناك است.

تهران اعلام كرد كه موفق شده توسط سيستم‌هاي الكترونيكي وابسته به "سپاه پاسداران" فركانس‌هاي الكترونيكي اين هواپيما را رد يابي كرده و پس از به دست گرفتن كنترل هواپيما پيش از آن كه پدافند هوايي آن را سرنگون كنند، هواپيما را سالم بر زمين بنشانند تا به شكل مناسب از تكنولوژي و اطلاعات به كار رفته در آن استفاده كنند.

ارتش آمريكا و سرويس اطلاعات و جاسوسي اين كشور "سيا" از اين نوع هواپيماها در افغانستان براي جمع آوري اطلاعات از ايران و پاكستان استفاده مي‌كند تا حملاتي را در يمن و افغانستان و منطقه قبائل پاكستان تدارك ببيند. اين درحالي است كه دولت آمريكا پيش از اين اعتراف كرده بود كه از اين نوع هواپيما براي تعقيب و تحت پيگرد قرار دادن "اسامه بن لادن" و ارائه حمايت‌ها و پشتيباني‌ اطلاعاتي به نيروهاي ويژه آمريكا استفاده كرده و به اين وسيله نيروهاي آمريكايي موفق شدند، بن لادن را در منزلش ترور كنند.

اين هواپيما، از جمله اسرار صنايع پدافند هوايي آمريكاست كه شركت سازنده آن "لوكهيد مارتين" و شاهكار صنايع هوايي آمريكاست كه بسياري از عمليات‌هاي ويژه خود را براي جمع‌آوري اطلاعات توسط آن به انجام مي‌رساند، چون داراي سيستم بسيار پيچيده‌اي است كه آن را از سيستم‌‌هاي رادار جنگنده‌هاي "شبح" مخفي نگه‌مي‌دارد، اين درحالي است كه خود جنگنده‌هاي شبح از ديد رادارها و دستگاه‌هاي كنترل و نظارت دور و پنهان بمانند و از حيث ساختار بگونه‌اي طراحي شده كه بسان شبح باشد، با اين تفاوت كه بدون سرنشين؛ و البته اين جداي از توانايي اين هواپيما در انجام عمليات‌هاي مختلف جنگي است كه انجام آنها فقط توسط جنگنده‌هاي با سرنشين امكان پذير است و واشنگتن براي آن برنامه‌ريزي‌هاي بسيار كرده تا اين هواپيما پايه و نسلي از هواپيماهاي اين كشور را تشكيل دهد كه ويژگي هواپيماهاي جنگنده و تجسسي بدون سرنشين را توامان در اختيار داشته باشد.

با اين‌كه اين هواپيما از سال 1386 در نيروي هوايي ارتش آمريكا مورد استفاده و برفراز كره شمالي جهت تحت نظر قرار دادن برنامه هسته‌اي و موشكي آن مورد آزمايش قرار گرفته، با اين حال اطلاعات موجود از آن همچنان بسيار كم و اندك است، حتي تصويري كه از اين هواپيما ارائه شده نيز تصويري غير واضح و شفاف است، چون بواسطه وسايل غيرقانوني و مخفيانه تصوير‌برداري شده‌اند و اطلاعاتي كه تاكنون از اين هواپيما در اختيار است، صرفا به قدرت پرواز اين هواپيما در ارتفاع 50 هزار پايي (حدود 17 كيلومتر) و داشتن توامان دو سيستم پيگيري راداري است، يعني سيستم گنبد راداري يا Radome و سيستم آنتن‌هاي حس‌گر كه اولي اجازه عمليات عكس‌برداري از اهداف و ديگري گرفتن عكس و نفوذ در انواع سيستم‌هاي ارتباطي از جمله تلفن‌هاي همراه و برنامه‌هاي راديويي و تلويزيوني را مي‌دهد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
1
0
دوستان جان من این رو بخونین و همگی حمایت کنین!

امیدوارم برادران این هواپیما رو در ازاء پدافند های هوایی بگیرن برای حفاظت از تاسیسات اتمی کشورمون!

جان من این حرف منو به مقامات برسونین در ازاء دادن این هواپیما به هر کشوری بهتریم پدافند های موشکی رو بیگیرن تا هیجور نتونن به تاسیسات اتمی ما تجاوز کنن! یقین دارم در ازاء این هواپیما حاظر هستن همچین کاری رو انجام بدن!
hadi
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
0
1
واقعا دم ایرانی ها گرم گل کاشتید
مجتبی ازبردسکن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
0
0
باسلام وخسته نباشید.این هواپیمادرشهرستان بردسکن بوده نه جایه دیگه
مجتبی ازبردسکن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
0
0
باسلام این هواپیمادراطراف بردسکن بوده نه کاشمریاجایه دیگه لطفارسیدگی کنید
محسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
0
0
خدا همیشه با ماست - خدا را شکر - اونا هیچ غلطی نمیتونن بکنن
نظرات بینندگان