arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۴۵۴
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۲ - ۱۶ آذر ۱۳۹۰

مبادلات 19 میلیارد یورویی ایران و اروپا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
درحالی کشورهای اروپایی از شعار تحریم ایران دم می زنند که یورو استات در جدیدترین گزارش خود حجم مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا طی ۹ ماه نخست ۲۰۱۱ را ۱۹ میلیارد یورو اعلام و ایران را هفتمین منبع تامین نفت مورد نیاز این اتحادیه معرفی کرد.

 فارس به نقل از پایگاه خبری یورو استات وابسته به کمیسیون اروپا نوشت: در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد حجم مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا طی ۹ ماه نخست ۲۰۱۱ به ۱۹ میلیارد یورو رسیده است.
مبادلات ۱۹ میلیارد یورویی ایران و اتحادیه اروپا در حالی است که این اتحادیه از اواسط سال گذشته میلادی و تحت فشار آمریکا تحریم های یک جانبه ای را علیه ایران به اجرا گذاشته است. در سال گذشته میلادی که نخستین سال اجرای تحریم های یک جانبه بود حجم مبادلات دو کشور با رشد ۲۴ درصدی به ۲۴.۵ میلیارد یورو رسید.
در عین حال مبادلات دو طرف در ۹ ماه نخست ۲۰۱۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴.۵ درصد کاهش داشته است. طی ژانویه تا سپتامبر ۲۰۱۰ حدود ۱۹.۹ میلیارد یورو کالا بین ایران و اتحادیه اروپا مبادله شده بود.
بر اساس این گزارش ۲۷ کشور اروپایی در ۹ ماه نخست ۲۰۱۱ بالغ بر ۱۱.۴ میلیارد یورو کالا از ایران وارد کردند که این رقم نسبت به سال قبل افزایش یا کاهشی نداشته است.
صادرات این اتحادیه به ایران طی این مدت نیز ۷.۶ میلیارد یورو اعلام شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰.۷ درصد کاهش داشته است. اروپا در ۹ ماه نخست سال گذشته میلادی ۸.۵ میلیارد یورو کالا به ایران صادر کرده بود.
آمارهای یورو استات از افزایش صادرات اتحادیه اروپا به ایران در ماه سپتامبر۲۰۱۱(شهریور) خبر داده است. اتحادیه اروپا در این ماه ۸۷۴ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرد که این رقم نسبت به ماه قبل از آن ۳ درصد رشد داشته است. در ماه اوت ۸۴۷ میلیون یورو کالا به ایران صادر شده بود.
واردات این اتحادیه از ایران در سپتامبر ۲۰۱۱ نیز ۱.۳۶۳ میلیارد یورو اعلام شده است که نسبت به ماه قبل از آن یک درصد کاهش داشته است. در ماه اوت ۱.۵۲۸ میلیارد یورو کالا از ایران توسط اتحادیه اروپا وارد شده بود.
بر اساس این گزارش نفت مهمترین کالای وارداتی اتحادیه اروپا از ایران است. ایران طی سال های اخیر در میان ۱۰ کشور بزرگ صاردکننده نفت به اروپا قرار داشته است و به رغم تلاش های تحریمی توانسته است این موقعیت خود را همچنان حفظ کند. در ۹ ماه نخست سال جاری میلادی صادرات نفت ایران به اتحادیه اروپا از مرز ۱۰ میلیارد یورو گذشت و به ۱۰.۳۹ میلیارد یورو رسید. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲.۳ درصد رشد داشته است.
ایران هفتمین منبع تامین نفت مورد نیاز اروپا طی این مدت شناخته شده است و ۴.۹ درصد کل واردات نفت اروپا را در این مدت به خود اختصاص داده است. کل واردات نفت اروپا در ۹ ماه نخست ۲۰۱۱ بالغ بر ۲۱۳ میلیارد یورو اعلام شده است.
در سال گذشته میلادی نیز ۱۲.۷۹ میلیارد یورو نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا وارد شد که نسبت به سال قبل از آن رشد ۵.۶ درصدی را تجربه کرده بود. سهم ایران در تامین نفت مورد نیاز اروپا در سال گذشته میلادی ۵.۵۶ درصد برآورد شده است.
نظرات بینندگان