arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۵۹۲۸
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۹ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۷

سگ‌ گردانی در اهواز ممنوع شد

عضو شورای شهر اهواز گفت: در آخرین جلسه کمسیون فرهنگی در سال ۹۷ سه لایحه و طرح مهم فرهنگی از آن جمله ممنوعیت سگ گردانی در اماکن و معابر عمومی اهواز به تصویب رسید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

عضو شورای شهر اهواز گفت: در آخرین جلسه کمسیون فرهنگی در سال ۹۷ سه لایحه و طرح مهم فرهنگی از آن جمله ممنوعیت سگ گردانی در اماکن و معابر عمومی اهواز به تصویب رسید.

حجت‌الاسلام والمسلمین جاسم موسی‌پور در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: در آخرین جلسه کمسیون فرهنگی در سال 97 سه لایحه و طرح مهم فرهنگی از آن جمله ممنوعیت سگ گردانی در اماکن و معابر عمومی اهواز به تصویب رسید.

وی افزود: یکی از ناهنجاری‌های اجتماعی تقلید کورکورانه از فرهنگ بیگانه در خصوص حیوان گردانی به ویژه سگ‌گردانی در معابر و اماکن عمومی شهری است که هیچگونه سنخیتی با فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی ندارد و موجب آزار و اذیت مردم می‌شود.

عضو شورای شهر اهواز گفت: هر چند بر اساس تعالیم دینی سگ حیوانی با وفا و نجیب است و مانند حیوانات دیگر در اسلام دارای حقوق خاصی می‌باشد بنابراین هرگونه آزار آنها طبق شرایط خاصی مذموم است ولی این امر سبب عدم احتیاط در مقابل خوی حیوانی و وحشی‌گری نیست.

وی تصریح‌کرد: مردم با مشاهده اینگونه حیوانات نمی‌توانند از پارک‌ها و فضای سبز استفاده بهینه کنند و از طرفی مضرات بسیار زیاد بهداشتی دارند که سلامت جامعه به خصوص کودکان را نیز تهدید می‌کند بنابراین در راستای ماده 688 قانون مجازات اسلامی مبنی بر اینکه هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود تخلف قانونی محسوب می‌شود و شهردار لایحه‌ای به شورا ارسال و در کمسیون فرهنگی و صحن شورا با اصلاحاتی تصویب شد.

موسی‌پور ادامه داد: بر اساس این لایحه سگ گردانی و ورود حیوانات خطرناک و مضر و نجس العین به اماکن و معابر عمومی و فضای سبز و پارک‌ها ممنوع شده (جز محله‌های مشخص) و کارکنان مسئول شهرداری مامور به راهنمایی آنها به بیرون این فضاها هستند. همچنین شورا با توجه به وجود سالانه حدود 2000 گزش از ناحیه سگ‌های ولگرد و باصاحب؛ شهرداری را به قید فوریت موظف به ساخت پناهگاه لازم و جمع آوری سگ‌های بلاصاحب کرد.

وی با بیان اینکه نصب تابلوهای ممنوعیت حیوان گردانی در پارک‌ها توسط سازمان پارک‌ها و آموزش شهروندی توسط معاونت فرهنگی شهرداری جز الزامات این مصوبه است، گفت: لایحه مهم بعدی اقدام مشارکتی شهرداری و آستان قدس رضوی جهت احداث مجتمع چند منظوره فرهنگی آموزشی، ورزشی و درمانی در زمینی به وسعت ده هزار متر در مناطق محروم غرب اهواز(کوی علوی) است که قطعا با بهره برداری از این مجموعه گام مهمی در راستای محرومیت زدایی از این مناطق برداشته می‌شود.

عضو شورای شهر اهواز گفت: طرح بعدی تشویق و سیاستگذاری برای مشارکت شهرداری با بخش خصوصی به ویژه جامعه فرهنگی هنری اهواز جهت احداث فرهنگسراهای مشارکتی و خصوصی است که در این راستا کمسیون فرهنگی شورا با تدوین دستور العملی نقشه راه را برای افزایش زیرساخت‌های فرهنگی مبتنی بر مشارکت مردمی به ویژه نخبگان هموار ساخت و نحوه صدور مجوزات لازم را معین کرد.

وی افزود: طبق این دستورالعمل ضمن رعایت ضوابط و حداقلهای استانداردِ فرهنگسرا به موسسین اینگونه مکان‌ها اجازه داده شده بدون تعرفه‌های تجاری، فعالیت‌های فرهنگی درآمدزا در کنار خدمات اجتماعی خود داشته باشند.

نظرات بینندگان