arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۶۵۸
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۳ - ۱۸ آذر ۱۳۹۰

ضرب الاجل يك هفته‌اي معاون رئيس‌جمهور به علی عبدالله صالح براي ترك كشور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
منابع نزديك به دولت يمن اعلام كردند كه معاون رئيس‌جمهور اين كشور به علي عبدالله صالح دستور داده تا ظرف يك هفته يمن را ترك كند.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، سايت حشد نت، وابسته به حزب دموكراتيك شعب از مهم‌ترين هم‌پيمانان حزب كنگره حاكم در يمن اعلام كرد كه عبد ربه منصور هادي، معاون رئيس‌جمهوري يمن به علي عبدالله صالح، رئيس‌جمهوري اين كشور دستور داده تا ظرف يك هفته يمن را ترك كنند.

بنا بر اين گزارش، اين اقدام عبد ربه منصور هادي پس از آن صورت مي‌گيرد كه جمال بن عمر، فرستاده سازمان ملل به يمن به وي اطمينان داده كه جامعه جهاني از وي حمايت خواهد كرد.

بر اساس اين گزارش خروج عبدالله صالح از كشور تحت پوشش معالجه خواهد بود و وي احتمالا به آمريكا، آلمان و يا عربستان خواهد رفت.

در همين راستا منابع ديپلماتيك غربي در صنعاء، پايتخت يمن نيز فاش كردند كه عبدالله صالح طي چند روز آينده صنعاء را به مقصد آمريكا ترك خواهد گفت.

بنا به گفته اين منابع آمريكا به علي عبدالله صالح ويزاي ورود به اين كشور را داده است و همچنين آلمان نيز ويزايي براي رئيس‌جمهور يمن صادر كرده تا براي معالجه به اين كشور سفر كند، اما امكان اينكه وي دوباره به يمن باز گردد نيز وجود دارد.

در همين حال جمال بن عمر روز پنج‌شنبه وارد صنعاء شد تا روند انتقال قدرت در اين كشور هر چه زودتر انجام گيرد.

وي به محض ورود به فرودگاه صنعاء در گفت‌وگو با خبرگزاري يمن اعلام كرد كه دولت بايد نقش مهمي را در برقراري امنيت و بازسازي اقتصاد كشور داشته باشد.

وي در ادامه افزود كه مي‌خواهد با مسئولان بلندپايه دولت و نيز مخالفان قبل از نوشتن هر گونه گزارشي در اين خصوص ديدار كند .

بن عمر همچنين تاكيد كرد كه تشكيل دولت جديدي يكي از مهم‌ترين بندهاي توافق حاصل‌شده بين مخالفان و نظام حاكم در يمن است وي 14 دسامبر گزارش خود را در خصوص پيشرفت مذاكرات و نيز انتقال قدرت در يمن به شوراي امنيت سازمان ملل تحويل خواهد داد.

در همين راستا، روز جمعه هزاران تن از مردم يمن و تعز دومين شهر بزرگ اين كشور با برگزاري تظاهراتي محاكمه علي عبدالله صالح به دليل صدور فرمان قلع و قمع معترضان را خواستار شدند.

از سوي ديگر مقامات يمني اعلام كردند كه در حمله افراد مسلح وابسته به القاعده در شهر زنگبار در استان أبين در جنوب يمن 9 تن از جمله چند تن از نيروهاي نظامي يمن كشته شدند.

بنا به گفته اين منابع افراد مسلح مذكور با حمله به يك پايگاه نظامي ارتش يمن در نزديكي شهر زنگبار باعث كشته شدن چند نظامي يمني شدند و خود نيز دچار تلفاتي شدند كه پس از تبادل آتش سنگين افراد مذكور مجبور به فرار شدند.

شهر زنگبار مركز استان أبين است كه تا چندي پيش در تصرف نيروهاي وابسته به القاعده بود و اين نيروها هم‌اكنون نيز بخش زيادي از استان أبين را در دست دارند.

از سوي ديگر توكل كرمان، برنده جايزه صلح نوبل كه در يك كنفرانس خبري در مقر موسسه سياسي"فريدريش ابرت" آلمان در برلين سخن مي‌گفت، خواستار افزايش فشارهاي بين‌المللي عليه عبدالله صالح و نيز بلوكه شدن تمام دارايي‌هاي وي در بانك‌هاي كشورهاي سراسر دنيا شد.

وي گفت كه همه گروه‌هاي يمني در انقلاب اين كشور شركت دارند و حضور نظامي‌ها و قبايل يمني در انقلاب به انقلاب نيرو و قدرت خاصي بخشيده است.

وي در ادامه گفت كه جوانان انقلابي يمن براي ايجاد وحدت بين خود در صدد تشكيل حزب سياسي واحدي هستند كه اين حزب وحدت آنها و نيز ادامه روند انقلاب را تنظيم خواهد كرد.

وي همچنين از گوئيدو وستروله، وزير امور خارجه آلمان و جامعه جهاني خواست تا فشارها عليه عبدالله صالح را افزايش دهند و اعلام كرد كه گزارش‌هاي بين‌المللي نشان مي‌دهد كه ميليون‌ها دلار از سرمايه‌هاي مسئولان يمني هم‌اكنون در بانك‌هاي آلمان است.

وي با توجه به اين موضوع از جامعه جهاني خواست تا اموال عبدالله صالح و ديگر سران وابسته به وي را در بانك‌هاي جهاني بلوكه كنند.
نظرات بینندگان