arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۷۳۱۹
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۵ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۸

خطر گل و لای های بعد از سیل را جدی بگیرید

رانش زمین و سیل دو عنصر اساسی در تشکیل گل و لای محسوب می شود. اگرچه ظاهرا گل و لای نمی تواند خطر خاصی داشته باشد، اما اتفاقا گل و لای بسیار خطرناک است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رانش زمین و سیل دو عنصر اساسی در تشکیل گل و لای محسوب می شود. اگرچه ظاهرا گل و لای نمی تواند خطر خاصی داشته باشد، اما اتفاقا گل و لای بسیار خطرناک است.

به گزارش سرویس خواندنی های انتخاب، یکی از خطرناک ترین مسائل در هنگام فرونشست سیل، وجود گل و لای شدید در معابر و مناطقی است که جریان سیلاب از آن عبور کرده است.

عابران پیاده در هنگام عبور از گل و لای با خطر پرت شدن، لیز خوردن و از دست دادن تعادل رو به رو هستند. از سوی دیگر خودروها نیز درست مثل شرایطی که برف و یخ زمین ها را پوشانده با شرایط دشوار تردد در گل و لای رو به رو هستند.بر این اساس، در صورتی که الزامی برای رانندگی در گل و لای برایتان وجود نداشت، زمان حرکت خود را تغییر دهید. حتما می‌دانید که رانندگی در این شرایط خطر آفرین است و احتمال سرخوردگی خودرو و گیر کردن آن در چاله های گلی بسیار بالاست.

خطر گل و لای های بعد از سیل را جدی بگیرید

اگر برای رانندگی در گل و لای الزامی دارید و مسیر پیش روی شما گل آلود است، قبل از ورود به آن از خودرو پیاده شوید و عمق گل را اندازه گیری کنید. این کار را می‌توانید به کمک یک چوب انجام دهید. سعی کنید هر چیزی مانند سنگ های بزرگ، که می تواند به قسمت زیرین وسیله نقلیه آسیب برساند را بیابید.

 

هنگامی که در مسیرهای شیب دار گل آلود قرار بگیرید، رانندگی بسیار سخت تر می‌شود. در این حالت احتمال سرخوردگی و از دست دادن اتومبیل بسیار بالاست.

در از اصول رانندگی در گل و لای در سربالایی ها این است که سعی کنید سرعت خود را یکنواخت نگه دارید و از یک دنده نیمه سبک استفاده کنید. در طول مسیر با گاز و پدال بازی نکنید و سعی کنید با احتیاط مسیر را پیش ببرید. اما در صورتی که نتوانستید کل مسیر را تا انتهای سربالایی طی کنید، بهتر است دنده را روی چرخ‌های عقب تنظیم نمایید. با این کار آرام آرام به پایین برگردید و مجدد تلاش کنید.

توجه داشته باشید که در این مسیر هرگز نباید از ترمز استفاده کنید، چرا که قطعا لیز می‌خورید و امکان چپ شدگی خودرو بالا می‌رود.

افزون بر این ها گل و لای ناشی از سیل اغلب حاوی اشیاء است که با آب به مناطق مختلف حمل شده است، بنابراین بهتر است برای  پیشگیری از فرورفتن این اجسام به دست و پای خود، حتما با کفش مناسب روی زمین راه رفته و به هیچ وجه با دمپایی در گل و لای راه نروید.

نظرات بینندگان