arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۸۳۳۹
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۳ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۸

۵ روستای کرمانشاه در محاصره سیل / استاندار ایلام: اوضاع تا حد زیادی کنترل شده / استاندار چهارمحال و بختیاری: خسارت جانی نداشتیم

استانداران کرمانشاه، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و چهارمحال و بختیاری به تشریح آخرین وضعیت ساماندهی، کنترل و امدادرسانی در مناطق سیل زده پرداختند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

استانداران کرمانشاه، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و چهارمحال و بختیاری به تشریح آخرین وضعیت ساماندهی، کنترل و امدادرسانی در مناطق سیل زده پرداختند.

به گزارش ایسنا، بازوند استاندار کرمانشاه، با بیان اینکه از موج بارندگی‌ها کاسته شده و رودخانه‌های فصلی فروکش کرده‌اند، اظهار کرد: ولی رودخانه‌های اصلی نظیر گاماسیاب در سه چهار نقطه طغیان کرده است. سرچشمه این رودخانه از همدان است و با توجه به بارندگی‌ها، زمان می‌برد تا به کرمانشاه برسد.

وی افزود: در حال حاضر پنج روستا در محاصره سیل قرار دارند ولی در مابقی مناطق امدادرسانی توسط نیروهای هلال احمر و ... انجام شده است، ولی همچنان پنج روستا در محاصره سیل در شهرستان صحنه هستند.

استاندار کرمانشاه ادامه داد: ارتباط بیش از ۶۷ روستا به علت شکستگی پل‌های بین راهی و از بین رفتن راه‌های روستایی قطع است و دو پل بین شهری هم در شهرستان‌های صحنه و بیستون تخریب شده که مشعول امداد رسانی هستیم.

به گزارش ایسنا، سلیمانی، استاندار ایلام نیز با بیان اینکه اوضاع تا حد زیادی کنترل شده و از میزان بارندگی‌ها کاسته شده است، گفت: با کاهش بارندگی‌ها، آرامش بیشتری برقرار شده و ظرفیت رودخانه‌ها کمتر شده است.

وی افزود: امدادرسانی در مناطقی چون دهلران که دسترسی جاده‌ای وجود دارد خوب است، اما در مناطقی که دسترسی نداریم، مشکل اصلی بالگرد است. بر اثر تخریب مسیرهای دسترسی پلدختر و دره شهر، مناطقی کاملا محاصره شده و بالگردهای ما محدود است. اگر بالگردها زودتر برسند، امکانات ما نظیر پتو و چادر آماده است و می‌توانیم سریعا به روستاهای در محاصره برسانیم. البته جاده‌های فرعی هم در دست احداث است.

احمدی، استاندار کهگیلویه و بویر احمد نیز با بیان اینکه نگران بودیم با موج دوم بارش‌ها، خسارات بیشتر شود، اما به لطف خداوند حجم بارش‌ها محدودتر شده است، گفت: در برخی مناطق شهری مشکلاتی پیش آمد که تلاش کردیم در حد فاصل پایداری جوی بین دو موج بارندگی، امدارسانی انجام شود.

وی افزود: ارتباط با ۱۲۰ روستا قطع شده بود و در موج دوم بارش‌ها با طغیان رودخانه، راه‌هایی که باز کرده بودیم، مجددا بسته شدند. با تمهید ستاد مدیریت بحران چند فروند بالگرد در فرودگاه مستقر کردیم و ملزومات به مناطق بحران‌زده ارسال شد.

احمدی افزود: شرایط امروز پایدارتر است و امیدواریم فرصتی باشد نیروها به مناطقی که دسترسی زمینی امکان پذیر نیست، برسند و اقلام را سریع‌تر منتقل کنند. اوضاع تحت کنترل است و باید نقاط آسیب پذیر بخصوص راه‌ها را بهسازی کنیم.

اقبال عباسی - استاندار چهارمحال و بختیاری نیز با بیان اینکه از روز گذشته باران و سیل فروکش کرده است، گفت: امروز خطر از استان برطرف شده و هیچ خسارت جانی وجود نداشته است.

وی با بیان اینکه استان چهارمحال و بختیاری به عنوان گام ایران و بلندترین مرتبه‌ترین استان کشور معروف است، گفت: سطح بارش نسبت به مناطق دیگر استان بیشتر بود، به طوریکه ۴۵۰ میلی متر بارندگی در منطقه کوهرنگ و حدود ۳۰۰ میلی متر در منطقه لردگان و سایر شهرستان‌ها نیز مشابه آن بارندگی رخ داد، لذا خطر جدی بود و همه رودخانه‌ها وضعیت بحرانی داشتند، اما خوشبختانه طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شد، وضعیت به خوبی مدیریت شد و همه مردم پای کار بودند.

وی با اشاره به اینکه از روز گذشته باران و سیل فروکش کرده است، گفت: وضعیت دو سد بسیار نگران کننده بود، موتور پمپ‌هایی را در آنجا قرار دادیم. ورودی این سدها ۱۰ برابر خروجی سد بود. باتوجه به اینکه این سدها معیشتی و خاکی بودند زمانیکه لبریز می‌شد، ممکن بود بدنه سد شکسته شود، لذا هشت روستایی که در معرض خطر بودند را جابجا کردیم و در حال حاضر حدود ۳۰۰ خانواده در معرض خطر در مساجد، مدارس و ورزشگاه‌ها تحت پوشش هلال احمر هستند.

عباسی خاطرنشان کرد: امروز خطر از استان برطرف شده و هیچ خسارت جانی وجود نداشته است. از امروز هوا خوب است و تعدادی از روستاها که ارتباط‌شان قطع است، توسط ماشین آلات سنگین و بالگرد به آن‌ها خدمات رسانی می‌شود. همچنین همه مردم استان آماده مهمان نوازی از مهمان‌ها هستند.

وی افزود: خسارات مالی زیادی دیدیم که دولت برای این‌ها فکر کرده است.

نیازهای غذایی و درمانی سیل‌زدگان لرستان

خادمی، استاندار لرستان نیز با بیان اینکه از لحظه روشن شدن هوا خدمت رسانی به سیل‌زدگان آغاز شده، گفت: از دیشب نگران بودیم شاید افرادی در آب و خانه‌هایشان مانده باشند، اما خوشبختانه علیرغم خسارات مادی فراوان ساختمان‌هایی که غرق در آب شدند، تا الان هیچ گونه تلفات انسانی نداشتیم و امیدواریم هیچ موردی هم نداشته باشیم.

وی درباره نیازهای سیل زدگان گفت: بیش از دو روز است که ارتباط روستاها با بیرون قطع است و تامین نیازهای اولیه غذایی و درمانی در اولویت ماست. اکنون حدود 12 بالگرد در استان مشغول خدمات رسانی‌اند و احتمالا افزایش هم پیدا می‌کند. برای همه روستاهای مسیر، بسته‌های تعریف شده مواد غذایی، چادر و دارو در حال توزیع است و بخش عمده‌ای توزیع شده است. نیازهای اولیه را که تامین کنیم، به سراغ سایر کارها می‌رویم.

خادمی افزود: در "معمولان" نیز جاده‌ها و زیرساخت‌ها از بین رفته و ساختمان‌ها تخریب شده‌اند، ولی تلفات جانی نداشتیم. خدمات رسانی به همه مناطق در حال انجام است.

استاندار لرستان با بیان اینکه در شهرستان درود نیز آبگرفتگی در برخی مناطق شهر ایجاد شده که در حال رفع شدن است، اظهار کرد: در الیگودرز نیز دیشب بارندگی داشتیم و دسترسی قطع شده که سعی می‌کنیم امروز از طریق هوایی خدمات رسانی کنیم. خدمات رسانی برای مردم در اولویت اول ماست.

نظرات بینندگان