arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۸۸۹۹
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۳ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
روایت الجزیره از

هدیه انتخاباتی «تزار» به «بی بی»

در حالی که جنگنده‌های اسرائیلی، پایگاه‌هایی در حلب را بمباران کردند، هواپیمای «العال» اسرائیل در فرودگاه تل آویو فرود آمد و جسد سرباز اسرائیلی، زاخاری بومیل –که از مفقودی‌های نبرد سلطان یعقوب در جریان جنگ علیه لبنان در سال ۱۹۸۲ بود- را حمل می‌کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هدیه انتخاباتی «تزار» به «بی بی»

محمد محسن وتد در الجزیره نوشت: در حالی که جنگنده‌های اسرائیلی، پایگاه‌هایی در حلب را بمباران کردند، هواپیمای «العال» اسرائیل در فرودگاه تل آویو فرود آمد و جسد سرباز صهیونیستی، زاخاری بومیل –که از مفقودی‌های نبرد سلطان یعقوب در جریان جنگ علیه لبنان در سال ۱۹۸۲ بود- را حمل می‌کرد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: اسرائیل از جنگ با سوریه برای جست و جوی جسد سربازان خود که در جریان نبرد سلطان یعقوب کشته شدند، استفاده کرد. این نبرد یک شکست اطلاعاتی برای اسرائیل بود؛ در حالی که سرنوشت سه سرباز اسرائیلی نامعلوم باقی ماند.

در طول این سالها، ارتش و دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل بدون هماهنگی با روس‌ها یا کمک میدانی نظام سوریه، پیگیر جنازه‌های مفقودین خود بودند. در سال ۲۰۱۶، تحولات اسرائیل را بر آن داشت تا اطلاعاتی را به روس‌ها انتقال دهند. در ادامه، روس‌ها از ارتش نظام سوریه برای پیدا کردن جنازه سربازان اسرائیلی و بازگرداندن آن‌ها به تل آویو، کمک خواستند.

طبق گزارش رسانه‌های اسرائیلی، پیکر بومیل، یکی از سربازان صهیونیستی در گورستانی در جنوب اردوگاه یرموک در دمشق پیدا شد. این منابع احتمال می‌دهند که نیرو‌های روسی در روز ۱۹ مارس به اردوگاه یرموک رسیده و گورستان واقع در آن را از بین برده باشند. همانطور که سربازان روسی دیده شده اند که پس از ۵ روز با به همراه داشتن کیسه‌هایی از این محل خارج شده اند.

این در حالی است که سخنگوی ارتش اسرائیل، رونین منلیس عصر روز پنجشنبه از عملیاتی با عنوان «زمارنوغا» پرده برداشت، که براساس آن، دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل محل وجود جسد را مشخص کرده و اطلاعات لازم در این باره را به روسیه داده است، تا در ادامه جسد یکی از سربازان اسرائیلی شناسایی شود.

ارتش اسرائیل عمدا تلاش کرد نقش روسیه در این باره را پنهان کند، اما باراک رافید، روزنامه نگار اسرائیلی از یک مسئول بلند پایه در این دولت نقل کرده است که روسیه برای مشخص کردن محل جسد بومیل و بازپس گیری آن، به اسرائیل کمک کرده است.

در مورد نقش نظام سوریه در انجام این مأموریت، رافید تاکید می‌کند که نیرو‌های روسی با همکاری نیرو‌های نظام سوریه، در مناطقی که تحت سیطره داعش بوده، در جست و جوی جنازه‌ها بودند.

منافع متقابل

تحلیلگران اسرائیلی معتقدند که زمان بندی واگذاری پیکره سرباز اسرائیلی به تل آویو، یک هدیه از طرف رئیس جمهور روسیه و بشار اسد، به نخست وزیر اسرائیل محسوب می‌شود؛ چرا که نتانیاهو در استانه ورود به رقابتی سخت در جریان انتخاباتی است که روز نهم ماه جاری برگزار خواهد شد.

اخیرا نتانیاهو تصریح کرده است که حملات اسرائیلی در سوریه، نظام اسد را هدف نگرفته است، بلکه هدف اصلی، پایگاه‌های ایرانی حاضر در سوریه بوده اند.

در این میان، عاموس هرئیل در روزنامه هآرتص بر این عقیده است که روس‌هایی که اسد را نجات دادند، با تصمیم خود در مورد ورود به جنگ، یک قدرت مذاکره‌ای بزرگ را در مورد مسائل مربوط به اسرائیل ایجاد کردند و همین مساله مانع از برخورد بین نیرو‌های هوایی روسی و اسرائیلی شد.

هرئیل با قاطعیت می‌گوید که بازگردانده شدن پیکر سرباز اسرائیلی یک موفقیت بزرگ برای ارتش اسرائیل و دستگاه‌های اطلاعاتی آن محسوب می‌شود؛ بویژه پس از آنکه با گذشته چند سال، حل معمای سربازان مفقود شده محال می‌نمود.

وی می‌افزاید: احتمالا این دستاورد سیاسی نتانیاهو تاثیر مثبتی بر روند انتخابات به نفع او داشته و می‌تواند پیروزی در این رقابت را برایش آسانتر کند.

این تحلیلگر اسرائیلی معتقد است که هماهنگی بین مسکو و تل آویو در حد کمال نیست؛ چرا که روسیه منافع خاص خود را در سوریه و در مورد استقرار نظام آن دارد، علاوه بر اینکه با ایران و حزب الله نیز در تعامل است. با این حال، رابطه بین نتانیاهو و پوتین، به اسرائیل کمک کرد تا تفاهم‌های دو جانبه را تقویت کرده و بتواند پیکر سربازان مفقود شده خود را باز پس گیرد.

نظرات بینندگان