arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۹۶۳۹
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۴ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
آخرین اخبار سیلاب/ ۲۰ فروردین ۹۸

۶۰ روستای لرستان دچار رانش شدند/ ۲۳۴ روستا در خوزستان بر اثر سیل تخلیه شده اند/ پست برق اهواز در محاصره سیلاب/ ۷۷ کشته و بیش از ۱۰۰۰مصدوم، درپی سیل اخیر کشور/ فروریختن بخشی از دیواره رودخانه قره‌سو؛ ورود آب به دشت‌های بندر ترکمن/ رد شایعات مربوط به ترک خوردن سد کرخه/ پیش‌بینی آغاز بارش‌های جدید از جمعه

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: ۲۳۴ روستای حاشیه رودخانه‌های دز، کرخه و کارون در خوزستان، از زمان وقوع سیلاب در این استان تاکنون به صورت کلی و جزیی تخلیه شده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسهیل فرآیند تحویل سوخت به استان‌های سیل‌زده/ توزیع رایگان گاز مایع در پلدختر و معمولان

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل گفت: در حال حاضر سد کرخه در پایداری کامل قرار دارد و شایعاتی که در فضای مجازی مبنی بر ترک خوردن این سد و یا اوضاع نابه‌سامان در این سد یا سدهای دیگر همچون گتوند و سیمره منتشر می‌شود، صحت ندارد.

به گزارش انتخاب، میثم جعفرزاده ، با تاکید بر این مساله در حال حاضر خروجی سد کرخه کاهش یافته تا وضعیت اهواز بهبود یابد، اظهار کرد: می‌توان گفت که در حال حاضر وضعیت بهبود یافته و شرایط نرمالی را در سدهای کشور شاهد هستیم.

وی با بیان این‌که کم کردن خروجی سد کرخه و گتوند به مناطق پایین دست همچون اهواز و شهرهای دیگر شرایط را نرمال خواهد کرد، ادامه داد: هیچ مشکلی برای این مناطق وجود ندارد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل درباره اقدامات صورت گرفته برای پس‌زدگی فاضلاب در شهر اهواز گفت: مشکل پس‌زدگی فاضلاب ناشی از چند نقطه بحرانی در این شهر به دلیل ریزش شبکه‌های فاضلاب بود که برای مهار این مشکل دو پروژه اضطراری تعریف شده و طبق برنامه در مرحله‌ی اجرا قرار گرفته است.

به گفته وی، تیم‌های عملیاتی در حال فعالیت هستند تا در سریع‌ترین زمان ممکن بحث پس‌زدگی فاضلاب برطرف شود و برای این مهم نیز تمام تلاش خود را خواهیم کرد.

افزایش حجم نگهداری آب در سد سیمره برای کاهش فشار بر کرخه

وزیر نیرو هم از تصمیم این وزارتخانه برای افزایش حجم نگهداری آب در سد سیمره به منظور کاهش فشار بر سد کرخه خبر داده است.

اردکانیان گفته است: اتفاق خوبی که ما را مجاب کرد به این تجدید نظر با حمایت‌های دولت و پشتیبانی‌های معاون اول رئیس جمهور، وزیر کشور، رئیس سازمان برنامه و بودجه و ان شاالله استاندار خوزستان که ما بتوانیم به صورت موقتی حجم نگهداری آب در مخزن سیمره را افزایش داده و فشار روی کرخه را کم بکنیم و با کاهش این فشار امکان کاهش خروجی را داشته باشیم که به این تصمیم رسیدیم.

وزیر نیرو تصریح کرد: به‌رغم عدم قطعیتی که در ذات بحث هیدرولوژی هست، سعی می‌کنیم با دقت بالا و تقریب حداقل به اصطلاح ورودی و خروجی‌ها را تنظیم کنیم، ما سازه‌های بزرگی مثل سد گتوند و سد کرخه داریم که در دوران بهره‌برداری برای اولین بار است به این ارتفاع می‌رسند و ما موظف هستیم دستورالعمل‌های بهره برداری را رعایت کنیم.

...... .

۶۰ روستای لرستان دچار رانش شدند

مدیرکل بنیاد مسکن لرستان گفت: 60 روستای استان دچار رانش شدند.

به گزارش ایسنا، مسعود رضایی در ستاد بحران استان اظهار کرد: با وقوع سیل در کشور بنیاد مسکن کشور بسیج شدند و شش ستاد معین روز گذشته در استان مستقر شدند و کار بازسازی در استان آغاز شد.

وی اضافه کرد: کنترل ساخت و سازهای روستایی با این شاکله و ساختار کمیسیون ماده 99 جوابگو نیست. این ساختار باید اصلاح شود.

وی ادامه داد: با توجه به ماده 17 قانون ایمنی راه‌ها واحدهایی که در حریم راه‌ها ساخته شده‌اند باید تعیین تکلیف شوند. بلاتکلیف گذاشتن مردم منجر به ساخت و سازهای غیرمجاز می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن لرستان افزود: 60 روستا در لرستان دچار رانش و لغزش شده‌اند و این تهدیدی است که باید جدی گرفته شود.

وی عنوان کرد: با این اعتبارات محدود، جابه‌جا کردن مردم به راحتی امکان‌پذیر نیست. کار بازسازی در لرستان با اوراق انجام نمی‌شود و باید وجه نقدی به صورت ویژه در اختیار دستگاه‌ها قرار گیرد تا بازسازی با سرعت و شتاب بیشتری پیش رود.

وزیر راه: جاده خرم اباد - پلدختر قابل بازسازی نیست

محمد اسلامی سه شنبه شب در پایان سفر به شهرکرد در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در حال حاضر یک گذرگاه موقت در این مسیر ایجاد خواهد شد تا در بلند مدت یک جاده جایگزین با حفر تونل احداث شود.
وی همچنین گفت: سیلاب ها 12 هزار کیلومتر از راه های اصلی و فرعی در 6 هزار و 800 نقطه از کشور را دچار آسیب کرده که میزان خسارت های این بخش 30 هزار میلیارد ریال است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: دولت برای جبران این خسارت ها، اعتبارات لازم را درنظر خواهد گرفت و اولویت اصلی، بهسازی راه های روستایی است که مسدود شده بودند.
اسلامی یادآور شد: در سیلاب اخیر چهارمحال و بختیاری 5 هزار و 990 میلیارد ریال خسارت به این استان وارد شده است.
وی همچنین با اشاره به اجرای مطالعات طرح خط راه آهن اصفهان - اهواز تاکید کرد: این طرح یکی از محورهای مهم ترانزیتی در کشور خواهد شد.
اسلامی ادامه داد: این طرح به عنوان یکی از اولویت های راه آهن کشور مطرح می باشد و امید است این طرح زودتر اجرایی شود.
بگفته وی، مطالعات خط راه آهن اصفهان - اهواز بزودی تکمیل می شود تا بتوان از محل تامین فاینانس برای این طرح ترانزیتی یک سرمایه گذار انتخاب کرد.
به گزارش ایرنا، بخشی از طرح راه آهن اصفهان - اهواز در استان چهارمحال و بختیاری اجرا خواهد شد.
وی همچنین گفت: تکمیل زیرساخت های استان در یک برنامه مدون در سال جاری اقدام خواهد شد و در دولت نیز مورد بررسی قرار گرفته است.
اسلامی بیان داشت: طرح های راه و خدمات زیربنایی در چهارمحال و بختیاری در بودجه 98 نیز لحاظ شده و طرح های ترانزیتی شهرکرد به لردگان و شهرکرد به شلمزار نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال ایرنا درباره پایان بخشیدن به طرح مسکن مهر نیز گفت: دولت در حال اتمام طرح های نیمه تمام در این بخش است.
به گزارش ایرنا، وزیر راه و شهرسازی به عنوان نماینده دولت برای بررسی خسارت سیل اخیر به چهارمحال و بختیاری سفر کرد.

234 روستا در خوزستان بر اثر سیل تخلیه شده اند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: 234 روستای حاشیه رودخانه های دز، کرخه و کارون در خوزستان، از زمان وقوع سیلاب در این استان تاکنون به صورت کلی و جزیی تخلیه شده اند.

کیامرث حاجی زاده روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از این تعداد روستای تخلیه شده 95 روستا دچار آبگرفتگی شده اند.
وی با بیان اینکه تاکنون 46 هزار نفر از اهالی مناطق سیل زده در اردوگاه های موقت اسکان اضطراری یافته اند بیان کرد: برای این تعداد 56 اردوگاه اضطراری در نظر گرفته شده است.
وی افزود: تاکنون به 6هزار و 700 واحد مسکونی آسیب وارد شده و 51 هزار واحد مسکونی نیز در معرض خطر هستند.
وی گفت: همچنین 250 هزار دام سبک و 100 هزار دام سنگین نیز تا روز سه شنبه از مناطق سیل زده جابجا و تعلیف شده اند.
در پی طغیان رودخانه های دز، کرخه و کارون، از 11 فروردین جاری تاکنون دستور تخلیه هفت شهر و بیش از 210 روستای خوزستان صادر شده است.
به گفته وزیر کشور 400 هزار نفر در خوزستان در معرض سیلاب هستند.
به دستور وزیر کشور چهار استان تهران، اصفهان، کرمان و فارس به عنوان استان های معین خوزستان در امر امداد رسانی به سیل زدگان انتخاب شده اند.

پست برق اهواز در محاصره سیلاب

مدیرعامل برق منطقه‌ای خوزستان گفت: در مجموع در اهواز دو پست برق غرب اهواز و کوت امیر درگیر سیل هستند.

محمود دشت بزرگ در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پست ۴۰ کیلوولت شمال غرب اهواز ۱۴۹۰ مگاولت آمپر ظرفیت دارد که خروجی نیروگاه رامین هم به این پست منتهی می‌شود و رینگ ۴۰۰ کیلوولت اهواز را تکمیل می‌کند.

وی با تاکید به این مساله که تاکنون همه تلاش‌ها برای پایدار نگه داشتن این پست انجام شده است و سیل بندهایی در اطراف نیروگاه ایجاد شده است، ابراز کرد: هم اکنون پست در حالت جزیره‌ای بین آب قرار گرفته است.

مدیرعامل برق منطقه‌ای خوزستان تصریح کرد: براساس اطلاعاتی که سازمان آب و برق خوزستان داده است، با توجه به این که خروجی آب سدها کاهش یافته، فرصتی است تا بتوانیم اقدامات مراقبتی و تأمینی را انجام بدهیم. همچنین پست کوت امیر هم درگیر سیل شده و اکنون به صورت جزیره در وسط آب قرار گرفته است. این در سطح فوق توزیع است.

وی با بیان اینکه در منطقه شوش هم پست آهودشت درگیر است، اظهار کرد: با این حال تاکنون در خوزستان هیچ پستی در سطح انتقال و فوق توزیع به دلیل درگیر شدن با سیلاب، دچار خاموشی و قطعی نشده است.

۷۷ کشته و بیش از ۱۰۰۰مصدوم، درپی سیل اخیر کشور

رئیس اورژانس کشور با اشاره به اعلام آماده باش وزیر بهداشت در ۲۵ اسفند ماه به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور مبنی بر پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی در خصوص وقوع سیل گفت: تا کنون در مناطق سیل زده کشور ۱۰۷۶ نفر مصدوم شدند و ۷۷ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش ایسنا، دکتر پیرحسین کولیوند در نشست اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با وزیر و برخی معاونین و مدیران وزارت بهداشت که به میزبانی وزارت بهداشت برگزار شد، با اشاره به هشدارهای سازمان هواشناسی از یک هفته قبل از پایان سال به دستگاه های اجرایی مبنی بر احتمال آبگرفتگی در برخی استان‌های کشور، اظهار کرد: وزیر بهداشت به تمامی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور دستورالعمل اعلام آماده باش را در ۲۵ اسفند ماه ابلاغ کرد و رضایت مردم از وزارت بهداشت در این مدت، نشانه عملکرد مناسب این وزارتخانه است.

وی افزود: مراکز هدایت و عملیات بحران و مراکز پایش مراقبت های درمان وزارت بهداشت از قبل از پایان سال برای حوادث و سوانح در ایام تعطیلات نوروزی در حالت آماده باش قرار داشتند و با استفاده از این دو مرکز، بیماران و امکانات اورژانس به خوبی توزیع شدند.

کولیوند با اشاره به ایمن سازی مراکز بهداشتی و درمانی و پایگاه‌های اورژانس برای مقابله با سوانح جوی، گفت: تیم‌های ویژه عملیاتی اورژانس بر اساس نیاز مراکز هدایت و عملیات بحران به مناطق آسیب دیده اعزام شدند.

به گفته وی انتقال بیش از ۵۰۰ مادر باردار به مناطق امن، اعزام بیماری دیالیزی به سایر مراکز درمانی در استان های سیل زده، تهیه داروی بیماران خاص و توزیع رایگان، انجام ویزیت رایگان بیماران و افراد آسیب دیده در اردوگاه‌های اسکان اضطراری، حضور تیم های بهداشت محیط و سلامت روان در اردوگاه های اسکان اضطراری، مراجعه بیش از ۶۵۰ هزار نفر به مراکز درمانی، درمانگاه و بیمارستان های صحرایی و بستری شدن ۱۲۰ هزار نفر در مراکز درمانی استان‌های سیل زده را از مهمترین اقدامات وزارت بهداشت است.

رییس سازمان اورژانس کشور درباره تعداد مصدومان و جانباختگان سیل اخیر کشور نیز گفت: در مناطق سیل زده کشور ۱۰۷۶ نفر مصدوم شدند که ۸۲۲ نفر به صورت زمینی به مراکز درمانی منتقل شده و ۲۵۴ نفر به صورت سرپایی درمان شدند و تا کنون ۳۰ نفر از مصدومان هنوز در بیمارستان‌ها هستند و ۷۷ نفر نیز بر اثر سیل در کشور جان خود را از دست داده‌اند.

وی در ادامه گفت: از اول مهر آموزش‌های بسیار خوبی به دانش آموزان در مورد مخاطرات چهارشنبه آخر سال توسط پرسنل اورژانس ارائه شد و آمادگی پایگاه‌های اورژانس، همکاری معاونت‌های درمان و بهداشت وزارت بهداشت، آمادگی همه مراکز درمانی، توزیع مصدومین در مراکز درمانی در کنار همکاری رسانه ملی توانست به کاهش ۶۵ درصدی مصدومین چهارشنبه آخر سال کمک کرد.

رشد ۲۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس پیش بیمارستانی

کولیوند با اشاره به آغاز طرح سلامت نوروزی اورژانس از ۲۵ اسفند ماه ۹۷، گفت: دکتر نمکی، وزیر بهداشت، ۲۵ اسفند ماه دستورالعمل را با توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی و احتمال بروز حوادث جوی به دانشگاه ها ابلاغ کرد. سازمان اورژانس کشور نیز در ایام تعطیلات نوروز با ۳۶۰۶ پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی ثابت و سیار، ۴۲ پایگاه اورژانس هوایی، ۳۳۰ دستگاه موتورلانس و ۶۰۰ ایستگاه سلامت در فاصله ۳۰ کیلومتری شهرها، کار خود را آغاز کرد.

رییس سازمان اورژانس کشور درباره خدمات اورژانس پیش بیمارستانی در طرح سلامت نوروزی گفت: در این طرح شاهد رشد ۲۶ درصدی ماموریت های اورژانس پیش بیمارستانی، کاهش ۹ درصد ماموریت های ترافیکی، اعزام ۱۲۴ هزار بیمار و مصدوم به مراکز درمانی، درمان در محل ۱۵۰ هزار نفر، مراجعه ۶۰ هزار نفر به ایستگاه های سلامت نوروزی، رشد ۹۰ درصدی اعزام مصدومین توسط اورژانس هوایی، اعزام ۷۳۹ بیمار قلبی در طرح ۲۴۷ و همچنین اعزام ۴۹۲ بیمار عارضه مغزی در طرح ۷۲۴ بودیم.

کولیوند تعداد ماموریت‌های اورژانس پیش بیمارستانی در طرح سلامت نوروزی سال جاری را ۲۹۶ هزار ماموریت عنوان کرد و افزود: تعداد ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد افزایش یافت و در طرح سلامت نوروزی امسال شاهد کاهش ۷ درصدی موارد فوتی در ماموریت های ترافیکی نسبت به سال گذشته و افزایش ۱۲ درصدی مراجعات به ایستگاه های سلامت نوروزی نسبت به سال گذشته بودیم.

وی افزود: در طرح سلامت نوروزی امسال حدود ۲۴۰۰ نفر از مصدومان و بیماران توسط اورژانس هوایی به مراکز درمانی منتقل شدند که یک خدمت بسیار ارزشمند است.

مراجعه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به اورژانس مراکز درمانی

رییس سازمان اورژانس کشور از مراجعه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به اورژانس مراکز درمانی در طول اجرای طرح سلامت نوروزی سال ۹۸ خبر داد و گفت: در اسفند ماه دستورالعملی از سوی وزارت بهداشت به تمام بیمارستان های دولتی، خیریه، خصوصی، نظامی و تامین اجتماعی ابلاغ شد که بخش های ویژه این مراکز در طول ایام تعطیلات نوروز باید فعال بوده و درمانگاه‌ها و داروخانه‌های شبانه روزی نیز در طول ایام نوروز فعالیت داشته باشند.

انجام ۱۲۹ هزار مورد اعمال جراحی در طرح سلامت نوروزی

کولیوند با بیان اینکه در طرح سلامت نوروزی امسال، ۱۲۹ هزار مورد عمل جراحی در مراکز درمانی انجام شد گفت: حدود ۵۶ هزار مورد از این تعداد جراحی اورژانسی و ۷۳ هزار مورد جراحی الکتیو یا غیر اورژانسی بوده است که انجام این تعداد اعمال جراحی الکتیو در مراکز درمانی، به این معنی است که پزشکان در بیمارستان‌ها حضور داشتند.

وی به مقایسه خدمات اورژانس بیمارستانی در طرح سلامت نوروزی ۹۷ و ۹۸ پرداخت و خاطرنشان کرد: تعداد کل مراجعین به اورژانس مراکز درمانی ۱۰ درصد، تعداد بیماران سرپایی اورژانس ۹ درصد، تعداد بیماران بستری اورژانس ۲۰ درصد، تعداد اعمال جراحی اورژانسی انجام شده ۱۲ درصد و تعداد اعمال جراحی الکتیو انجام شده ۵۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

۷۷۳ هزار مورد بازدید توسط تیم‌های بهداشت محیط وزارت بهداشت انجام شد

بر اساس گزارش سایت وزارت بهداشت، رییس سازمان اورژانس کشور درخصوص عملکرد بهداشت محیط در طرح سلامت نوروزی ۹۸ نیز گفت: بهداشت محیط با ۳۰۰۰ تیم بازرسی در سطح کشور، ۷۷۳ هزار مورد بازدید از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، اماکن عمومی مراکز ، مدارس اسکان و رستوران های بین راهی داشت و علیرغم افزایش سختگیری ها نسبت به سال گذشته اما میزان معدوم سازی مواد غذایی فاسد و غیر قابل مصرف و تعداد مراکز متخلف کاهش یافته بود.

رشد ۳.۴ درصدی اهدای خون در طرح سلامت نوروزی ۹۸ نسبت به نوروز ۹۷

کولیوند ضمن تقدیر از همکاری مناسب سازمان انتقال خون برای تامین خون مورد نیاز مراکز درمانی و اورژانس، گفت: خوشبختانه در طرح سلامت نوروزی ۹۸ نسبت به ۹۷ حدود ۳.۴ درصد رشد اهدای خون در کشور داشتیم و خون به میزان لازم در آمبولانس ها، اتوبوس آمبولانس ها و بالگردهای اورژانس وجود داشت و دیگر هیچ مصدومی به علت خون ریزی در طول انتقال به مراکز درمانی جان خود را از دست نمی دهد.

ورود سامانه قدرتمند بارشی از ۲۴ فروردین به جنوب کرمان

رییس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان در خصوص برخی اظهار نظرات مبنی بر پایان خشکسالی در کشور و استان کرمان، گفت: چنین موضوعی صحت ندارد، زیرا تا این لحظه میزان بارندگی‌های امسال استان کرمان نسبت به متوسط بلندمدت خود 17 درصد کمتر بوده و بر اساس گزارشات ارائه شده استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان تا امروز بارش آنها به حد نرمال نیز نرسیده است.

"حمیده حبیبی" در گفت‌وگو با ایسنا، درباره شرایط جوی استان کرمان در هفته آینده گفت: سامانه قدرتمند بارشی از 24 فروردین‌ماه وارد کشور می‌شود و بسیاری از مناطق جنوبی کشور همچون هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب استان کرمان تحت تاثیر این سامانه قرار خواهند گرفت و بارش در آنها خواهیم داشت و خطر سیلاب زیاد است.

وی با بیان این مطلب که در روزهای آینده می‌توان به‌صورت دقیق‌تر میزان بارش‌های این سامانه در استان کرمان را پیش‌بینی کرد، افزود: براساس نقشه‌های هواشناسی فعلی بارش‌های خوبی در استان کرمان خواهیم داشت اما باید منتظر نقشه‌های بعدی بود.

رییس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان در خصوص برخی اظهار نظرات مبنی بر پایان خشکسالی در کشور و استان کرمان، گفت: چنین موضوعی حقیقت ندارد، زیرا تا این لحظه میزان بارندگی‌های امسال استان کرمان نسبت به متوسط بلندمدت خود 17 درصد کمتر بوده و براساس گزارشات ارائه شده استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان تا امروز بارش آنها به حد نرمال نیز نرسیده است.

فروریختن بخشی از دیواره رودخانه قره‌سو/ ورود آب به دشت‌های بندر ترکمن

فرماندار شهرستان ترکمن از آسیب فروریختن بخشی از دیواره رودخانه قره سو خبر داد و گفت: تمام تلاش داریم تا شب دیواره را محکم کنیم تا آب وارد روستاها و شهر بندر ترکمن نشود.

به گزارش ایسنا، الیاس هیوه‌چی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: صبح امروز حدود 20 متر از دیواره رودخانه قره سو در روستای اسلام تپه شهرستان ترکمن فرو ریخت.

وی افزود: حجم آبی که به سمت دشت‌ها سراریز شده زیاد است و در مسیر روستاها را تهدید می‌کند و اگر جلوی آن گرفته نشود، احتمال وارد شدن آب به شهر بندر ترکمن نیز وجود دارد.

هیوه چی خاطرنشان کرد: بلافاصله اقدامات لازم را انجام دادیم و فراخوان به سایر نیروهای ارتش و سپاه و بسیج داده شد. در حال حاضر 300 نفر نیرو پای کار هستند و تلاش دارند که شکستگی دیوار رودخانه را ترمیم کنند.

وی تصریح کرد: به دلیل فشار آب زیاد، این کار زمان بر است و انتظار داریم تا شب دیواره را محکم کنیم.

فرماندار شهرستان ترکمن تاکید کرد:‌ در صورت نیاز به تخلیه حتما از مراجع رسمی به مردم اطلاع رسانی خواهد شد.

خسارت تاکنون ۴۰ هزار میلیارد ریالی سیل به خوزستان / ۹۷ درصد حجم سدها پر شده است

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان از وارد آمدن خسارت ۴۰ هزار میلیارد ریالی بر اثر سیلاب در خوزستان خبر داد.

کیامرث حاجی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بر اساس برآورد اولیه وقوع سیلاب اخیر در خوزستان تا این لحظه ۴۰ هزار میلیارد ریال خسارت به استان وارد کرده است؛ این خسارات در بخش‌های کشاورزی، مسکن شهری و روستایی، عشایر، راه‌های ارتباطی، معابر شهری، برق، گاز، ماشین‌آلات و تأسیسات زیربنایی بوده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای مقابله با این سیلاب گفت: بازگشایی ۱۳ انشعاب از خروجی‌های کرخه به سمت تالاب هورالعظیم به منظور تسریع در خروج سیلاب، احیا کانال بحره در پایین‌دست اهواز به منظور انتقال بخشی از سیلاب به تالاب شادگان و کاهش سیلاب ورودی به دارخوین و خرمشهر، شناسایی ۵۱۳ نقطه بحرانی و ترمیم و استحکام‌بخشی سیل‌بندها با کمک بخش‌های دولتی و خصوصی، پایداری آب غدیر و کانال پای پل و احیای کانال سلمان با توجه به کدورت رودخانه در هنگام سیلاب از جمله اقدامات مهم برای مقابله با این پدیده بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به وضعیت بارش و سدها در خوزستان بیان کرد: میانگین بارش از ابتدای سال آبی تاکنون حدود ۵۰۰ میلی متر بوده است که نسبت به سال گذشته ۲۷۵ درصد و نسبت به بلند مدت ۷۰ درصد افزایش داشته است. همچنین میزان آورد سدهای خوزستان در سال آبی جاری نسبت به سال گذشته ۳۵۰ درصد و نسبت به بلند مدت ۶۵ درصد افزایش داشته است.

وی مجموع کل ظرفیت سدها را ۲۲ میلیارد مترمکعب اعلام کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۹۷ درصد مخازن این سدها پر شده است.

پیش‌بینی آغاز بارش‌های جدید از جمعه

مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی از فعالیت موج بارشی جدید در ایران از جمعه (۲۳ فروردین) خبر داد و گفت: بارش‌ها سیل‌آسا نیست اما احتمال آبگرفتگی معابر وجود دارد.

احد وظیفه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه از جمعه شب (۲۳ فروردین) یک سیستم بارشی از غرب وارد ایران می‌شود، اظهارکرد: این سامانه در روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده (۲۴ و ۲۵ فروردین) سبب بارش باران در جنوب کشور در استان‌های بوشهر، جنوب فارس، هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان می‌شود که این بارش‌ها همراه با رگبار و رعد و برق خواهد بود.

این کارشناس سازمان هواشناسی افزود: از بعدازظهر شنبه (۲۴ فروردین) تا صبح روز دوشنبه (۲۶ فروردین)، نیمه شرقی ایران تحت تاثیر سامانه بارشی قرار دارد که بارش‌ها در شرق مازندران و استان گلستان قابل توجه‌تر و شدیدتر خواهد بود و می‌تواند طغیان رودخانه‌ها و آبگرفتگی معابر را به دنبال داشته باشد.
بارش ۱۰۰ میلی‌متری در مازندران و گلستان

مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی در مورد مفهوم بارش تجمعی که امروز در کانال‌های مختلف خبری مطرح شد، تصریح کرد: بارش تجمعی به مجموع مقدار بارش طی ۲۴ ساعت گفته می‌شود. پیش‌بینی می‌شود مجموع بارش‌ها در شمال کشور در شرق مازندران و گلستان از شنبه تا صبح دوشنبه (۲۴ تا ۲۶ فروردین) حدود ۱۰۰ میلی‌متر باشد.

وظیفه در پاسخ به این پرسش که آیا از شنبه (۲۴ فروردین) بارش‌ها سیل‌آسا خواهد بود و همه مناطق کشور را فرا می‌گیرد، گفت: از شنبه بارش‌ها سیل‌آسا نیست. بارش‌های بهاری است البته باید نکات ایمنی برای جلوگیری از طغیان رودخانه‌ها و آبگرفتگی لحاظ شود. ضمن اینکه شمال کشور به دلیل وجود آبگرفتگی شرایط خاصی دارد.
بارش هفته بعد خوزستان و لرستان شدید نیست

وی با بیان اینکه مناطق جنوب غرب ایران چندان تحت تاثیر این سامانه بارشی نخواهد بود، گفت: در این مناطق بارش داریم اما چندان شدید نیست و شدت این سامانه به اندازه سامانه‌های قبلی نخواهد بود که بتواند آسیب جدی وارد کند.

این کارشناس سازمان هواشناسی در مورد وضعیت بارش‌ها در استان‌های خوزستان و لرستان اظهار کرد: در خوزستان بارش داریم اما در شمال این استان و استان‌های لرستان و ایلام بارش‌ها خیلی شدید نیست.

وی ادامه داد: برای روز دوشنبه (۲۶ فروردین) استان‌های خراسان شمالی و خراسان رضوی و خراسان جنوبی بارش خواهند داشت.

گفته می‌شود که هواشناسی اروپا زنگ خطر را برای هفته آینده به صدا درآورده است، وظیفه در پاسخ به این پرسش که آیا اید ادعا صحت دارد، گفت: نه این شایعه است و زنگ خطری در کار نیست.

وظیفه تاکید کرد: تا روزهای ابتدایی هفته آینده خروجی مدل‌ها ممکن است تغییراتی داشته باشد. به همین علت اطلاعات به‌طور مرتب به روزرسانی می‌شود.

بازگشایی محور آفرینه به پل دختر لرستان

معاون اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان اصفهان گفت: محور آفرینه به پل دختر در استان لرستان با تلاش راهداران اصفهانی بازگشایی خواهد شد.

به گزارش اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان اصفهان، فرزاد دادخواه با بیان این مطلب، اظهار کرد: پس از ابلاغ و اعلام دستور جهت اعزام نیروها و ماشین آلات راهداری به استان سیل زده لرستان، 26 دستگاه ماشین آلات سنگین و سبک به همراه پرسنل مجرب از اصفهان به منطقه معمولان اعزام شد.

وی ادامه داد: در ساعات اولیه حضور راهداران اصفهانی عملیات بازگشایی و ریزش برداری و ایمن سازی محور معمولان- آفرینه در دستور کار قرار گرفت که با تلاش های جهادی راهداران این محور در روز 15 فروردین بازگشایی شد.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان اصفهان گفت: در حال حاضر اکیپ های راهداری با کمک نیروهای سپاه در سه جبهه مشغول بازگشایی محور آفرینه به پل دختر هستند که به زودی به اتمام خواهد رسید.

وی تصریح کرد: عملیات اجرایی انجام شده در حد بازگشایی محور، تعریض و ایمن سازی و برقراری عبور و مرور بوده است و در آینده باید عملیات بهسازی این محور توسط استان لرستان انجام شود.

معاون راهداری اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده ای استان اصفهان از 14 فروردین به عنوان فرمانده عملیاتی و نماینده مدیرکل در لرستان مستقر شده است.

سرریز سد وشمگیر آق‌قلا کاهش یافت

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: سرریز سد وشمگیر با توجه به انحراف آب به سمت آب بندان شیلات و بنیاد، شهید مدنی کاهش یافت.

به گزارش آب منطقه‌ای گلستان، مهندس علی نظری اظهار کرد: این آبگیری‌ها با هدف کاهش دبی خروجی از سرریز سد وشمگیر که به سمت شهر آق قلا جریان دارد، انجام شده است.

وی افزود: هم اکنون سد وشمگیر حجمی معادل 40 میلیون متر مکعب ذخیره آب دارد و سر ریز آن معادل 71 متر مکعب بر ثانیه است.

ادامه تلاش مردمی برای مستحکم‌سازی سیل‌بندهای شهر سوسنگرد

شهردار سوسنگرد از ادامه تلاش جهت مستحکم‌سازی سیل‌بندهای شهر خبر داد.

به گزارش ایسنا، حسین عبیداوی اظهار کرد: حدود دو هفته‌ای می‌شود که با بحران سیل درگیر هستیم اما مردم سوسنگرد همیشه یار و یاور ما بوده‌اند و اکنون نیز پای کار هستند و از همه آنها تشکر می‌کنم.

وی افزود: در سالیان گذشته مردم خوزستان از خشکسالی رنج می‌بردند و اکثر سیل‌بندها از بین رفته‌اند. همچنین ساخت و سازهای غیرمجاز و عدم لایروبی رودخانه‌ها مخصوصاً رودخانه کرخه از عواملی بوده که موجب شد در سیل ما بیشتر غافلگیر شویم.

شهردار سوسنگرد با اشاره به ادامه تلاش جهت مستحکم‌سازی سیل‌بندهای شهر سوسنگرد گفت: امکانات لازم فراهم و کارهای خوبی جهت مدیریت این مساله انجام شده است.

برق اکثر مناطق سیل زده وصل شد

با پیگیری‌ها و اقدامات صورت گرفته، در حال حاضر شبکه فوق توزیع و انتقال برق در پایداری کامل قرار دارد و تنها در برخی مناطق در بخش توزیع آن هم در خوزستان و لرستان دچار خاموشی‌های پراکنده هستیم.

طبق گفته‌های مسؤولان وزارت نیرو براساس برآوردهای اولیه صورت گرفته، میزان خسارت در استان گلستان بسیار زیاد بوده و برآورد می‌شود که حدود ۸ تا ۱۰ میلیارد تومان به شبکه برق کشور آسیب رسیده باشد. در استان مازندران نیز طبق برآوردهای صورت گرفته، دو میلیارد تومان و در استان لرستان نیز پیش‌بینی می‌شود که حداقل پنج میلیارد تومان خسارت به شبکه برق کشور وارد شده باشد.

همچنان بررسی‌ها برای میزان خسارت ادامه دارد، اما شرکت توانیر در همان ساعات اولیه سیل در استان‌های گلستان و مازندران اعتباری را اختصاص داد تا تأمین برق مشترکان در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود.

شبکه برق را در برخی مناطق قطع کرده‌ایم

اما به گفته سخنگوی صنعت برق، با تاکید بر این مساله که در این مناطق نیز به دلیل ایجاد ایمنی شبکه برق را در برخی مناطق قطع کرده‌ایم، اظهار کرد: تنها در برخی از روستاها برق قطع شده که آن هم به محض فروکش آب برق این مناطق را وصل خواهیم کرد.

محمودرضا حقی‌فام در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: با پیگیری‌هایی که از همان ابتدای حادثه صورت گرفت، اکنون می‌توانیم بگوییم که شبکه کاملاً پایدار است و مشکل چندانی در بخش برق وجود ندارد و پس از ارزیابی‌های کامل خسارات ایجاد شده در بخش برق را برطرف خواهیم کرد.

خسارت سیلاب روز گذشته به کشاورزی اسفراین

فرماندار اسفراین با اشاره به جاری شدن سیل در این شهرستان در بعد از ظهر روز گذشته گفت: در حال حاضر تمامی راه های روستایی این شهرستان باز هستند و در این حوزه هیچ مشکلی وجود ندارد.

طاهر رستمی افزود: سیلاب جاری شده در روز گذشته به بخش کشاورزی این استان خسارت وارد کرد که هنوز رقم آن مشخص نشده است.

وی با بیان اینکه از دو روز قبل از جاری شدن سیل، بخشی از آب سد بیدواز رها سازی شد، ادامه داد: این امر برای قرار گرفتن سیلاب های روز گذشته در مخزن سد بوده است.

رستمی اظهار کرد: در حال حاضر 11 میلیون و 300 متر مکعب آب در سد بیدواز ذخیره شده است و این سد هنوز تا حدود 14 میلیون متر مکعب ظرفیت را دارد تا سیلاب را در خود ذخیره سازی کند.

در شانزدهمین نشست کمیته بحران شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، هماهنگی‌های لازم برای تسهیل و تسریع در فرآیند تحویل سوخت از طریق سامانه تجارت آسان و با روش ایجاد «کد مشتری ویژه» به نهادهای امدادی و ستاد مدیریت بحران استان‌های سیل‌زده انجام شد.

به گزارش «انتخاب»، در این نشست که با حضور مدیرعامل و اعضای کمیته بحران شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تشکیل شد، ضمن بررسی وضع توزیع سوخت در مناطق سیل‌زده، تمهیدات لازم برای تاب‌آوری تأسیسات و انبارهای نفتی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی پیش‌بینی و بر مقاوم‌سازی سیل‌بندهای اطراف این تأسیسات تاکید شد.

توزیع رایگان گاز مایع در پلدختر و معمولان

با توجه به سخت‌گذر بودن برخی مناطق پلدختر و معمولان، برنامه‌ریزی‌های لازم برای توزیع نفت سفید و گاز مایع در روستاهای آن مناطق انجام شد. همچنین در این نشست بر توزیع رایگان گاز مایع در منطقه پل دختر و معمولان و همچنین تأمین سوخت موکب‌هایی که در حال خدمت‌رسانی به هموطنان سیل‌زده هستند مورد تاکید شد.

در ادامه نشست، مدیران مناطق لرستان، ایلام، همدان، اصفهان، فارس، بوشهر، یاسوج و شهرکرد از طریق سامانه ویدئوکنفرانس، آمادگی خود را برای کمک به مناطق سیل‌زده خوزستان اعلام کردند و مقرر شد که از آسیب‌های وارد شده به تأسیسات و انبارهای نفتی در مناطق سیل‌زده، گزارشی تهیه و به این کمیته اعلام شود.

بنا بر اعلام، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، همچنین به دستور مدیرعامل شرکت بر استمرار انتقال نفت خام به پالایشگاه کرمانشاه از طریق نفتکش‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تاکید شد.

نظرات بینندگان