arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۰۳۶
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۲ - ۲۲ آذر ۱۳۹۰

آثار نيوتن را آنلاين در اينترنت مشاهده كنيد!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دانشگاه كمبريج قصد دارد براي اولين بار مقالات و يافته‌هاي اسحاق نيوتن، رياضيدان و فيزيكدان قرن 17 ميلادي را به همراه نسخه حاشيه‌نويس شده وي از اثر مشهورش، «رياضيات پرينسيپيا» ، بصورت آنلاين در دسترس عموم قرار دهد.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی انتخاب، به دنبال بخشي از برنامه‌ ديجيتالي كردن آثار دانشمندان مشهور از داروين گرفته تا ارنست رادرفورد ، تا كنون بيش از 4000 صفحه كه حدود 20 درصد آثار بايگاني شده نيوتون را در بر مي‌گيرد، به شكل ديجيتالي درآمده است.

در كنار اين آثار و محاسبات نيوتن، يادداشتهاي دست‌نويسي نيز وجود دارد كه پس از مرگ نيوتن در سال 1727 توسط توماس پلت، همكار وي نوشته شده كه به خواهش بستگان نيوتن براي انتشار نوشته‌هاي اين فيزيكدان بزرگ،‌ آنها را به آزمايش درآورده است.

يادداشت بي‌اعتناي پلت با جمله «براي چاپ مناسب نيست» در برخي صفحات به چشم خورده كه اكنون به ناچار در ميان ساير آثار در حال بررسي قرار دارند. تصور مي‌شود که پلت قصد سانسور برخي از محاسبات ناپخته‌تر نيوتن و همچنين پوشاندن ديدگاه‌هاي غيرارتدوكسي وي را داشته است.

به گفته گرانت يانگ، مدير بخش ديجيتال كتابخانه دانشگاه كمبريج، مي‌توان ذهنيت نيوتن ، در حال كار بر روي محاسباتش و چگونگي ارتقاي تفكراتش را در اين صفحات مشاهده كرد.

از آن جايي كه كتاب نيوتن به طرز بدي سوخته و لكه‌هاي آب بر روي آن وجود دارد، بسيار حساس بوده و به ندرت به نمايش گذاشته مي‌شود. پيش از اين علاقه‌مندان به مشاهده اين اثر بايد به كمبريج رفته و با كسب اجازه به تماشاي آن مي‌پرداختند، اما اكنون با ديجيتالي كردن اين آثار و همچنين كارهاي ديگر دانشمندان، به راحتي با حركت ماوس مي‌توان به آنها دست يافت.

كارهاي ستاره‌شناسان اوليه مانند ادموند هالي و جان فلامستيد به همراه آثار چارلز داروين كه به طور جداگانه منتشر شده، بطور آنلاين عرضه خواهند شد.
نظرات بینندگان