arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۲۵۰
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۱ - ۲۴ آذر ۱۳۹۰

هنيه: بهار عربي باعث اصلاح روابط كشورهاي عربي با اسرائيل شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نخست وزير دولت حماس در مراسم سالگرد تاسيس جنبش حماس تاكيد كرد كه اين جنبش به مقاومت و مبارزه مسلحانه تا آزاد سازي سراسر فلسطين ادامه مي‌دهد و بايد "ارتش قدس" در تمام كشورهاي عربي با هدف آزاد سازي فلسطين تشكيل شود.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، اسماعيل هنيه، نخست وزير دولت حماس در جريان مراسم بيست و چهارمين سالگرد تاسيس جنبش حماس در ميدان کتيبة الخضراء واقع در غزه خاطر نشان کرد: برخي‌ها ادعاهايي را مبني بر خروج حماس از خط مقاومت مطرح مي‌کنند و من امروز به صراحت اعلام مي کنم که مقاومت و مبارزه مسلحانه بهترين راهکار و گزينه استراتژيک براي آزاد سازي سراسر فلسطين از چنگال اشغالگران است.

هنيه تصريح کرد: حماس که همزاد انتفاضه نخست فلسطين بود و سال‌هاي انتفاضه دوم الاقصي را تجربه کرده است، به نقش آفريني و مشارکت در تمامي انتفاضه‌ها تا آزاد سازي کامل سرزمين فلسطين ادامه خواهد داد.

وي افزود: حماس جنبشي برخواسته از بطن ملت فلسطين است و اعلام تاسيس آن در 24 سال پيش، نتيجه و ثمره سال‌ها تربيت و آماده سازي نيروها و فعاليت‌هاي تبليغي در مکتب جماعت اخوان‌المسلمين ـ شاخه فلسطين و مبارزات متمادي بود.

هنيه همچنين اظهار داشت که جماعت اخوان‌المسلمين رهبري امت را در دست دارد و در راس گروه هاي مخالف استبداد قرار گرفته است و در کنار اين‌ها در انتخابات نيز شرکت کرد تا زمينه رهايي و نجات از وابستگي و سرسپردگي فراهم شود.

اين مقام برجسته فلسطيني تاکيد کرد که حماس همزاد انتفاضه نخست بود و اعضا و مبارزان آن افتخار همراهي ديگر اقشار ملت فلسطين و گروه‌ها و سازمان‌ها در آغاز انتفاضه و تداوم آن طي 7 سال را داشتند.

به گزارش مرکز اطلاع رساني فلسطين هنيه افزود: حماس همزمان در عرصه‌هاي مرتبط و مکمل تربيتي و جهادي و سياسي و حکومت‌داري فعاليت مي‌کند و اکنون به يکي از عناصر اصلي فلسطين تبديل شده است و هيچ کس نمي تواند آنرا کنار زده و از صحنه خارج کند.

نخست وزير دولت حماس تصريح کرد که امروز حماس امين حقوق ملت فلسطين شده و هرگز نگفته است که فلسطين همان غزه و کرانه باختري و قدس شرقي است و به اين مساله نيز اعتقادي ندارد که آوارگان فلسطيني بايد از طريق راه حل عادلانه و توافقي به وطن خود بازگردند.

وي با اشاره به اينکه حق بازگشت آوارگان فلسطيني به وطن خود حقي مقدس و غيرقابل انكار است، از دولت لبنان خواست که خواسته‌هاي انساني آوارگان فلسطيني مقيم اردوگاه‌هاي اين کشور را بپذيرد.

هنيه همچنين تاکيد کرد که مساله فلسطين هويت عربي و اسلامي خود را بازيافته و فلسطين جاي پاي خوبي براي خود در پايتخت‌هاي عربي باز کرده است و بهار عربي هم باعث افزايش حمايت از جنبش حماس و مساله فلسطين شده است.

وي با تاکيد بر اينکه بهار عربي باعث اصلاح روابط کشورهاي عربي با رژيم صهيونيستي و قرار دادن آن در مسير صحيح شده است، اظهار داشت که به زودي در روز جهاني زمين، کنفرانس بين المللي بزرگي با موضوع قدس در نوارغزه برگزار خواهد شد تا تاکيدي باشد بر اينکه قدس پايتخت ابدي فلسطين است.

هنيه در بخش ديگري از اين اظهارات خود به تبادل اسيران فلسطيني اشاره کرد و گفت اين مبادله يک جنگ تمام عيار با رژيم صهيونيستي بود و ملت فلسطين راهي جز به اسارت گرفتن نظاميان صهيونيستي براي آزادي اسراي خود نداشت.

وي افزود: ما هرگز اسراي فلسطيني دربند زندان هاي صهيونيستي را از ياد نخواهيم برد و حالا راه حل اين کار را ياد گرفته‌ايم و دشمن صهيونيستي بايد بداند که ما حاضر به سازش بر سر آزادي اسراي قهرمان خود نخواهيم شد.

اين مقام برجسته فلسطيني همچنين خواستار تشکيل ارتش قدس در تمامي پايتخت‌هاي کشورهاي عربي به منظور تلاش براي آزاد سازي قدس و مسجد الاقصي شد و از انقلابيون عربي خواست که مساله فلسطين را در کانون توجهات خود قرار داده و با طرح‌هاي رژيم صهيونيستي در قدس اشغالي مقابله کنند.

نخست وزير دولت حماس با اشاره به حمايت اين جنبش از تحرکات مردمي در تمامي کشورهاي عربي، خاطر نشان کرد که نبايد بر روي آزادي خواهي برخي ملت‌ها و تلاش آنها براي رهايي از زير سيطره غرب و آمريکا سرپوش گذاشت.

وي افزود انقلاب‌هاي مردمي و بهار عربي الهام گرفته از جنبش حماس و ملت فلسطين و به ويژه ساکنان نوار غزه بود و دولت حماس همواره با انقلابيون کشورهاي مختلف و مقامات منتخب آنها در تماس و ارتباط است تا خبرهاي خوشايندي از آنها بشنود.

اين رهبر برجسته جنبش حماس همچنين تصريح کرد که رهبران و انقلابيون کشورهاي عربي مدام درباره غزه و پايداري آن صحبت مي کنند و اين منطق الهام بخش انقلاب‌هاي عربي در کشورهاي مختلف بوده است و امروز حماس به قدرت بزرگي در عرصه منطقه‌اي و بين المللي تبديل شده است؛ به طوري که برخي کشورهايي که قبلا علاقه اي به تعامل با اين جنبش نداشتند، اکنون سعي در برقراري رابطه با اين جنبش را دارند؛ چرا که هيچ طرفي نمي تواند جنبش حماس را ناديده بگيرد.
نظرات بینندگان