arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۳۹۶۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۳ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸

طرح جنجالیِ پلیس انگلیس برای پیگیری شکایات قربانیان

براساس یک طرح جدید،‌ شاکیان پرونده‌های مختلف از جمله تجاوز در انگلیس باید تلفن همراه خود را در اختیار پلیس این کشور قرار دهند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

براساس یک طرح جدید،‌ شاکیان پرونده‌های مختلف از جمله تجاوز در انگلیس باید تلفن همراه خود را در اختیار پلیس این کشور قرار دهند.

 طبق این طرح که اخیرا در انگلیس و ولز اجرایی شده شاکیان پرونده‌های مختلف از جمله تجاوز باید تلفن همراه خود را در اختیار پلیس قرار داده و اجازه دسترسی به ایمیل‌ها،‌ پیامک‌ها و عکس‌هایشان را بدهند. در غیر این صورت احتمال متوقف شدن روند قضایی شکایت‌ آنان وجود دارد.

بر اساس این طرح افراد پس از شکایت با پر کردن یک فرم به ماموران پلیس اجازه می‌دهند که به کلیه ایمیل‌ها،‌ پیامک‌ها و حتی عکس‌های آنها دسترسی داشته باشند. این تصمیم پس از آن گرفته شد که در چندین مورد و با افشای شواهدی از تلفن همراه شاکیان،‌ پرونده‌های شکایت درباره آزار جنسی و حتی تجاوز مردود شناخته شد.

با این حال این تصمیم منتقدانی دارد از جمله «ویکتم ساپورت» موسسه خیریه در انگلستان و ولز که از قربانیان و شاهدان جرائم مختلف حمایت می‌کند، اعلام کرده‌ است: این حرکت مانع از این می‌شود که قربانیان برای شکایت قدم پیش بگذارند.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، با این حال پلیس و مقامات قضایی بر این باورند که دسترسی داشتن به تلفن همراه قربانیان موجب می‌شود خلا قانونی که در این زمینه وجود دارد،‌ پایان یابد چون بر اساس قانون شاکیان و شاهدان را نمی‌توانند مجبور کنند که تلفن‌ها، لپ‌تاب‌ها،‌ تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند خود را در اختیار پلیس بگذارند.

استفاده از "فرم کامپیوتری اجازه" در تحقیقات مربوط به هر نوع جرمی ممکن است استفاده شود اما بیش از همه در پرونده‌های مربوط به آزار جنسی و تجاوز و مواردی که ممکن است شاکی از قبل با متهم آشنایی داشته،‌ می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

از سوی دیگر شماری از منتقدان در این باره می‌گویند: بسیاری از افراد درباره محتوای تلفن همراه خود خیلی محتاط هستند و تحقیق پلیس در موبایلِ خود را نوعی تحقیق در زندگی خصوصی خود می‌شمارند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان