arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۵۷۱
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۴ - ۲۷ آذر ۱۳۹۰

نبض رسانه‌ای کشور در دستان شبکه IPTV

ارائه‌دهندگان خدمات بايد به اين مساله توجه کنند که با در نظر گرفتن استراتژي‌هاي مناسب از جمله همکاري نزديک‌تر با تامين‌کنندگان محتوا، خدمات IPTV را جذاب‌تر از گذشته به کاربران ارائه كنند تا بتوانند نسبت به خدمات تلويزيون سنتي از مزاياي رقابتي مناسب بهره‌مند شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایسنا نوشت:

ارائه‌دهندگان خدمات بايد به اين مساله توجه کنند که با در نظر گرفتن استراتژي‌هاي مناسب از جمله همکاري نزديک‌تر با تامين‌کنندگان محتوا، خدمات IPTV را جذاب‌تر از گذشته به کاربران ارائه كنند تا بتوانند نسبت به خدمات تلويزيون سنتي از مزاياي رقابتي مناسب بهره‌مند شوند.

در حالي که شرکت‌هاي مخابراتي و اپراتورهاي Pay-TV مطرح در دنيا، به صورت پيوسته در حال اعمال تغييرات نوآورانه در نحوه بسته‌بندي محتوا و ارائه خدمات متنوع‌تر IPTV به مشتريان خود هستند، تاکنون مردم کشورمان چنين خدماتي دريافت نكرده‌اند.

چندي پيش وزير ارتباطات اعلام كرد: اميدواريم بتوانيم IPTV (تلويزيون اينترنتي) را حداكثر تا پايان سال جاري و با وسعت بيش‌تري طي سال 91 در كشور راه‌اندازي كنيم.

رضا تقي‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا اظهار كرده بود: حداقل تا دو سال گذشته محتواي ديجيتالي بسياري نداشتيم زيرا فرستنده‌هاي تلويزيوني ما آنالوگ بود و طبيعتا فيلم‌ها و سريال‌هاي پخش شده، به ديجيتال تبديل نمي‌شدند.

به گفته وي طي دو سال گذشته كار در زمينه تلويزيون اينترنتي در كشور آغاز شده و بسياري از محتواي فيلم‌ها و سريال‌ها به محتواي ديجيتالي تبديل شدند، بنابراين اكنون محتوا به اندازه‌اي كه بتواند IPTV در كشور راه‌اندازي شود، وجود دارد.

هم‌چنين محمد روح‌الهي - مدير عامل شرکت مخابرات استان تهران - در گفت‌وگو با ايسنا درباره سرويس تلويزيون اينترنتي گفته بود: در نمايشگاه تلکام 2011 ثبت نام اين سرويس انجام شده که درواقع اين کار به نوعي بازاريابي سنجش نياز مردم بود و اگر قرار باشد هر زماني اين سرويس تجاري ارائه شود اعلام خواهد شد که در مراکز و يا به‌صورت غيرحضوري فروخته شود.

شايد بتوان گفت كه نبض رسانه‌يي كشور از روي شبكه IPTV به دست مي‌آيد زيرا به دليل وجود بستر IP مي‌توان تشخيص داد اقبال كدامين شبكه‌ها بيش‌تر است.

بنا بر پيش‌بيني موسسه بين‌المللي Pyramid، ميزان درآمدهاي ناشي از ارائه خدمات IPTV در سال 2015 ميلادي، از مرز 36 ميليارد دلار عبور خواهد کرد که اين ميزان به تنهايي، 15درصد از کل درآمدهاي خدمات تلويزيون پولي (Pay-TV) را شامل مي‌شود.

كارشناسان با تأکيد بر وجود پتانسيل‌هاي قابل توجه براي ارائه خدمات محتوامحور در کشور بر اين عقيده‌اند كه ارائه خدمات IPTV ضمن ايجاد رونق در صنعت محتواي ديجيتالي کشور، درآمدهاي خوبي را براي بازيگران مخابراتي، رسانه‌يي و حتي اينترنتي کشور به همراه خواهد داشت و درصورت تحقق اين مهم مي‌توان سهمي از درآمدهاي جهاني IPTV تا سال 2015 را براي ايران متصور شد.

به گفته كارشناسان نکته مهم در اين روند رشدي است که براي بازارهاي آمريکاي لاتين، آفريقا و خاورميانه در نظر گرفته شده است. اين رشد ناشي از توسعه شبکه‌هاي باند وسيع و نياز به پهناي باند بيش‌تر در خدماتي همچون IPTV .

به گزارش ايسنا، يك كارشناس با اشاره به اينكه راه‌اندازي شبكه IPTV و يا ACS بسيار موفق خواهد بود، اذعان كرد: از روي اين شبكه نبض رسانه كشور به دست مي‌آيد زيرا در حال حاضر نمي‌توان مشخص كرد كه چند نفر از امواج صدا و سيما استفاده و يا تلويزيون‌هايشان را روشن مي‌كنند اما در ACS به دليل وجود بستر IP با يك كليك تمام جزئيات و مدت زمان تماشاي يك كانال مشخص مي‌شود و مي‌توان تشخيص داد اقبال كدامين شبكه‌ها بيش‌تر است.

شيخ عطار هزينه‌هاي شبكه IPTV را بسيار پايين دانسته و گفته بود: در اين سامانه تمام فعاليت‌ها به‌صورت ديجيتال انجام مي‌شود و چيزي قابل حذف و به‌عنوان مكانيكال نيست؛ در حالي كه هزينه‌هاي صدا و سيما به دليل وجود آنتن كه به صورت يكبار امواج را پخش مي‌كند، بسيار بالاست.
نظرات بینندگان