arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۶۳۸۳
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۰۷ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸

صبحانه خبری / اولِ صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / باهنر: رقابت با لاریجانی در 1400؟! مبارک باشد / اخبار متفاوت روزنامه نگار عرب از پیام های پومپئو در بغداد به ایران / عراقچی: آمریکایی‌ها شماره تلفن ما را دارند / آیت الله مکارم: بخت آزمایی «برنده باش» آشکار بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

اخبار متفاوت روزنامه نگار عرب از سفر پومپئو به بغداد --- ابوهلاله مدیر سابق شبکه الجزیره در توییتر نوشت: پامپئو در سفر به عراق حامل پیام آرام‌کننده برای ایران بود. ترامپ دنبال این است که توافق، توافق خودش باشد نه توافق اوباما. آنها تأکید کردند که آمریکا دنبال جنگ نیست و این چیزی است که با توییت‌های ترامپ [در خصوص انتظارش برای تماس با او از تهران] همخوانی دارد. کل چیزی که آمریکا به دنبالش است، ضمیمه‌ای برای توافق هسته‌ای است نه لغو آن. در خصوص معافیت عراق از تحریم [آمریکا علیه ایران] هم باید بگویم که عراقی‌ها معاف شده‌اند اما بدون اینکه اعلام شود.

بخشی از سیلاب خوزستان روانه عراق شد --- به گفته استاندار خوزستان با موافقت عراق و با باز شدن کانال ۲ قلو(سویب) مقداری از سیلاب خوزستان رود دجله در عراق سرازیر شده است.

هجوم ملخ‌های مراکشی به آق‌قلا --- علی اکبر عرب احمدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آق‌قلا گفت ملخ‌ها به مراتع این شهرستان هجوم آورده‌اند. به گفته عرب احمدی، این ملخ‌ها از نوع مراکشی هستند و تاکنون ۵۵۰ هکتار از مراتع آق‌قلا سمپاشی شده است.

انتقاد مجدد آیت‌الله مکارم‌شیرازی از برنده‌باش --- آیت الله مکارم با انتقاد مجدد از برنامه برنده باش شبکه سه تلویزیون، و با بیان این که بخت آزمایی برنامه صدا و سیما آشکار بود، گفت: در برنامه صداوسیما یک میلیارد درآمد داشتند و فقط ۵۰میلیون جایزه می‌دادند، اما ۹۵۰ تومان برای خودشان بر می‌داشتند.

لایحه دادن تابعیت ایرانی به فرزندان پدران غیرایرانی، امروز در مجلس --- طیبه سیاوشی، نماینده تهران در مجلس ایران در توییتی از طرح "لايحهٔ اعطای تابعيت به فرزندان حاصل از مادر ایرانی و پدر خارجی"در جلسه علنی مجلس ایران خبر داده است. سیاوشی نوشته: "امیدوارم تصمیم نمایندگان، این بخش مهم از آسیب‌دیدگان و آسیب‌های اجتماعی را به رسمیت بشناسد، به رفع معضل کمک کند و این تبعیض را از سر راه مادران ایرانی بردارد."

نرخ بیکاری شهری استان تهران سال ۹۷: دو درصد افزایش نسب به سال ۹۶ --- سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران نرخ بیکاری شهری و روستایی را در سال ۹۷ اعلام کرد. نرخ بیکاری شهری استان تهران در این سال،"دوازده و شش دهم درصد"و نرخ بیکاری روستایی "هفت و دو دهم درصد" اعلام شد. نرخ بیکاری شهری در سال پیش از آن، یعنی سال ۹۶، یازده درصد بوده و این به معنای افزایش حدود دو درصدی نرخ بیکاری است. نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله "بیست و نه و سه دهم درصد" درصد و جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال "بیست و پنج و دو دهم درصد" اعلام شده است.

تکلیف قهرمانی لیگ برتر فوتبال ایران به روز آخر کشید --- پرسپولیس در هفته بیست و نهم لیگ برتر فوتبال ایران ۱-۱ با ماشین‌سازی مساوی کرد. پرسپولیس به این ترتیب ۵۸ امتیازی شد و ۳ امتیاز با سپاهان فاصله دارد. در هفته آخر پرسپولیس با پارس‌جنوبی جم و سپاهان با استقلال خوزستان بازی می‌کنند.

فلامینگوهای مهاجر به تالاب گاوخونی بازگشتند---- ایرنا روز شنبه به نقل از یک معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان از بازگشت فلامینگوهای مهاجر به تالاب گاوخونی پس از باران‌های اخیر خبر داد.

کمال خرازی: اروپا دو ماه فرصت دارد از مرگ برجام جلوگیری کند --- کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران، گفته است فرصت دوماهه فرصت خوبی برای اروپا است تا با تسریع اجرایی کردن اینس‌تکس «کندی اقدام گذشته خود را جبران و از مرگ برجام جلوگیری کند».

عراقچی: آمریکایی‌ها شماره تلفن ما را دارند --- معاون سیاسی وزیر خارجه گفت: ضمن اینکه پیام‌های ضد و نقیضی از کاخ سفید به گوش می‌رسد، باید بگویم که روز جمعه ترامپ ١٢ شرط را به یک شرط تقلیل داد که آن هم در برجام محقق شده است. به نظر من کاخ سفید از فقدان یک سیاست منسجم و معقول در خصوص ایران، کل منطقه و چه بسا در سطح بین الملل رنج می‌برد؛ راه اصلاح امور، اصلاح سیاست‌ها و رفتار‌های کاملا غلط واشنگتن است. اگر نیاز شود آنها شماره ما را دارند.

باهنر: رقابت با لاریجانی در 1400؟! مبارک باشد --- محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس نهم درباره احتمال رقابت خود با علی لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: ان‌شالله مبارک باشد (خنده). گاهی اوقات برخی روزنامه‌ها به بی تیتری می‌خورند و از این مطالب می‌زنند. او همچنین در پاسخ به اینگکه یکی از رسانه‌های نزدیک به آقای لاریجانی هم از عدم کاندیداتوری وی در انتخابات مجلس یازدهم و انتخابات ۱۴۰۰ خبر داده است؛ شما در این خصوص صحبتی با آقای لاریجانی داشته‌اید؟ نیز تصریح کرد: خیر، باید از خودشان بپرسید.

انصارالله به صورت یکجانبه از ۳ بندر کلیدی یمن خارج می‌شود --- سازمان ملل اعلام کرد، انصارالله با خروج یک‌جانبه از سه بندر اصلی در غرب این کشور و در تاریخ ۱۱ تا ۱۴ ماه می (۲۱ تا ۲۴ اردیبهشت) موافقت کرده و این گامی مطلوب برای اجرای مذاکرات سیاسی با هدف پایان جنگ در یمن است. کمیته هماهنگی استقرار مجدد در بیانیه خود تصریح کرد، انصارالله به صورت یک‌جانبه از بندر «الصلیف» (ویژه نقل و انتقال دارو و مواد غذایی)، بندر نفتی «رأس‌عیسی» و بندر نفتی الحدیده به عنوان بندر اصلی کشور یمن عقب‌نشینی می‌کند.

نظرات بینندگان