arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۶۶۳۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸

صبحانه خبری / اولِ صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / تصویب کلیات طرح تاسیس استان اصفهان شمالی / «روحانی گفت بسیاری از چیزها در اختیار رئیس‌جمهور نیست» / چرخش فرهاد مجیدی از وزارت ورزش به وزارت خارجه / ابوبکر البغدادی کجاست؟ / کنایه مصباح یزدی به رئیس جمهوری که گفت «شعار مرگ را نمی‌پسندم»

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

بمب گذاری در بندر فجیره امارات؟ --- وزارت خارجه امارات اعلام کرد که چهار کشتی باری متعلق به کشورهای مختلف در حاشیه آبهای شرقی این کشور در نزدیکی بندر فجیره هدف "عملیات خرابکارانه" قرار گرفته‌اند اما به کسی آسیبی نرسیده است. امارات همچنین گفت تمام اقدامات لازم انجام گرفته و تحقیق در این باره آغاز شده است. پیشتر گفته شده بود که تعدادی کشتی در بندر فجیره منفجر شده‌اند اما وزارت خارجه امارات این موضوع را شایعه خواند و گفت فعالیت در این بندر مطابق معمول در جریان است.

اسرائیل در تیررس ایران است؛ آمریکا وارد جنگ نمی شود --- نایب رئیس مجلس حضور ناوهای آمریکایی در منطقه را «جنگ روانی» خواند و گفت که آمریکا وارد جنگ با ایران نخواهد شد، زیرا اسرائیل در تیررس ایران است». مطهری اضافه کرد: «آن‌ها آمادگی جنگ را ندارند مخصوصا اینکه اسرائیل در تیررس ما است و هیچ وقت خود را به این وادی نمی‌اندازند».

کلیات لایحه اعطای تابعیت به فرزندان زنان ایرانی به تصویب مجلس رسید --- مجلس کلیات لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی را تصویب کرد. بر اساس برآوردهای اولیه تا سال ۱۳۹۴، حدود ۱۵۰ هزار زن ایرانی با اتباع خارجی ساکن ایران ازدواج کرده و حاصل این ازدواج‌ها حدود بیش از ۵۰۰ هزار کودک فاقد تابعیت ایرانی بوده‌است. نداشتن تابعیت ایران باعث شده تا این کودکان از برخی امکانات مانند حقوق اجتماعی، آموزش، بیمه، یارانه، و اقامت پایدار محروم باشند.

مصباح یزدی: در دوره ای، رئیس جمهور کشور به صراحت گفت که من شعار مرگ را نمی‌پسندم --- آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: اگر امروز ما می‌بینیم گوشه و کنار کسانی در صددند که با آمریکا رابطه برقرار کنند و روی گذشته خط قرمز بکشند و کم کم مرگ بر آمریکا را حذف کنند، نشان از این دارد که این افراد، اصلا با امام (ره) همفکر نبودند؛ تا آنجا که در دوره ای، رئیس جمهور کشور به صراحت گفت که من شعار مرگ را نمی‌پسندم.

آقای ترامپ! خودتان به آقای روحانی زنگ بزنید --- علیرضا رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: رئیس آقای ترامپ! منتظر تماس تلفنی از ایران نباشید، خودتان شماره چهار رقمی رئیس‌جمهور روحانی را بگیرید تا از واقعیت ماجرا آگاه شوید.

اوج گیری اختلافات در کاخ سفید بر سر ایران --- نیویورک تایمز نوشت: در حال حاضر شاهد افزایش اختلافات بین دو گروه از مقامات دولت ترامپ هستیم. گروهی خواستار محدود ساختن استقرار ادوات و ابزار جنگی و ناوها هستند، و گروهی ستیزه جو معتقدند که امریکا باید امریکا درگیری با ایران در مقیاس بزرگ باشد.  مطابق با گزارش دو مقام رسمی آمریکایی، این هفته به برنامه ریزان نظامی دستور داده شد که برای یک آرایش نظامی بسیار بزرگ در منطقه در صورت تقابل نظامی با ایران آماده شوند. چنین برنامه‌هایی فراتر از گام‌های برنامه ریزی شده اخیر توسط پنتاگون هستند.

سدهای تهران لبریز شد؛ سیلاب‌های احتمالی خطری برای پایتخت --- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به اینکه سرریز سد طالقان تا خردادماه امسال ادامه خواهد داشت، گفت: سدهای ماملو و لتیان در آستانه سرریز شدن هستند و بخشی از مخزن آن‌ها برای کنترل سیلاب‌های احتمالی خالی نگه داشته است.

عدم تصویب FATF مانع اجرای قرارداد با ایرباس است --- آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی با بیان اینکه قرارداد ایرباس لغو نشده و اگر موانع آن برطرف شود قابل اجراست، تصریح کرد: مانع اجرای قرارداد اف‌ای تی اف است، چون تبادل مالی صورت نمی‌گیرد.

ابوبکر البغدادی کجاست؟ --- زید حمید، بنیانگذار اندیشکده "برس‌تکس"( BrassTacks ) اشاره کرده است که ابوبکر بغدادی در تازه‌ترین اظهارات ویدئویی‌اش روی تشکچه‌هایی نشسته است که مربوط به منطقه عراق و سوریه نیست. حمید که یک کهنه سرباز جنگ افغانستان و شوروی است در توییتر نوشت: تازه‌ترین ویدئوی بغدادی، رهبر داعش نشانگر چیزی است. با توجه به مدل چیدمان این فضا و تشکچه‌ها (می‌توان گفت که) او اکنون در افغانستان است.

چرخش معنادار فرهاد مجیدی از وزارت ورزش به وزارت خارجه! --- سرمربی تیم فوتبال استقلال تهران که تیمش شانس قهرمانی در لیگ را از دست داده در کمتر از 2 ساعت تیغ تیز انتقادش از وزارت ورزش و جوانان را به وزارت امور خارجه تغییر داد. تغییری مشکوک که نشان از شرایط دشوار این مربی جوان استقلال دارد. او صبح روز یکشنبه در اعتراض به آنچه مسائل پشت پرده و فساد فوتبال ایران خواند، یک پست در صفحه اینستاگرامش گذاشت. در این پست او با اشاره به این فساد با آوردن کلمه "وزیر" و "معاون وزیر" و متهم کردن آنها به "آرزو داشتن برای قهرمانی پرسپولیس" به شدت از شرایط پیرامون تیمش انتقاد کرد، ساعتی بعد مجیدی این پست را حذف کرد و پست دیگری شبیه به همان پست قبلی منتشر کرد با این تفاوت که به جای کلمه "وزیر و معاون وزیر" از کلمه "معاون وزیر امور خارجه" استفاده کرد.

آخرین وضعیت پرونده حسین فریدون --- معاون اول قضائیه با بیان اینکه پرونده حسین فریدون ‌در حال تجدیدنظرخواهی است، گفت: این پرونده در دستگاه قضایی بررسی می‌شود.

چرا فرمانده کل سپاه دیروز در جلسه غیرعلنی مجلس حاضر شد؟ --- فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح دیروز به مجلس شورای اسلامی رفت تا به تحلیلی صحیح از جنگ روانی آمریکا در روزهای اخیر و ارائه گزارشی از توان دفاعی کشور به نمایندگان مجلس بپردازد. بر اساس اظهارات نمایندگان مجلس سرلشکر سلامی در این جلسه حضور ناوگان آمریکا در خلیج فارس را امری عادی طی سالیان گذشته دانسته و اعلام کرد‌ه‌ است اعزام ناو جدید آمریکایی بر اساس برنامه‌ریزی قبلی است و چیز جدیدی نیست.

روحانی گفت بسیاری از چیزها در اختیار رئیس‌جمهور نیست --- حسین مظفر عضو اصولگرای مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به جزئیات ضیافت افطاری رئیس جمهور با فعالان سیاسی گفت: آقای روحانی صحبت‌هایش این بود که شرایط الآن سخت‌تر از دوران جنگ است. در آن زمان مشکل فروش نفت و صادرات نبود، اما الآن شرایط فروش نفت و صادرات سخت شده است. همچنین انتظارات باید متناسب با اختیارات رئیس‌جمهور باشد و در حوزه فرهنگ، سیاست و بین‌الملل، بسیاری از چیزها در اختیار رئیس‌جمهور نیست.

تصویب کلیات طرح تاسیس استان اصفهان شمالی --- سید جواد ساداتی نژاد عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها و نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس در تشریح جزئیات جلسه عصر دیروز این کمیسیون گفت: در جلسه عصر امروز این کمیسیون کلیات طرح تاسیس استان اصفهان شمالی تصویب شد.

نظرات بینندگان