arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۷۰۰
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۸ - ۲۸ آذر ۱۳۹۰

پسران بیش از دختران از طلاق والدین آسیب می بینند

دبیر انجمن علمی روانپزشکی کودک و نوجوان ایران گفت: پسران بیش از دختران از طلاق والدین آسیب می‌بینند و دختران به خصوص قبل از نوجوانی تطابق بهتری با مسئله طلاق والدین برقرار می‌کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس نوشت:

 دبیر انجمن علمی روانپزشکی کودک و نوجوان ایران گفت: پسران بیش از دختران از طلاق والدین آسیب می‌بینند و دختران به خصوص قبل از نوجوانی تطابق بهتری با مسئله طلاق والدین برقرار می‌کنند.

 فریبا عربگل  در خصوص آسیب‌های روانی ناشی از طلاق در دختران و پسران گفت: در حوزه ارتباط اجتماعی، مشکلات شخصی، مسائل روانی و در مراحل ابتدایی و درازمدت، دختران به خصوص قبل از نوجوانی تطابق بهتری با مسئله طلاق برقرار می‌کنند.

وی افزود: والدین باید قبل از اقدام به طلاق فرزندان را در جریان گذاشته و به آنها بگویند "ما قصد جدایی داریم، این به آن معناست که ما نمی‌خواهیم با یکدیگر زندگی کنیم اما همیشه والدین تو هستیم و هر دوی ما تو را دوست داریم، تو مجبور نیستی بین ما یکی را انتخاب کنی و عامل و باعث طلاق ما نیز نیستی و نمی‌توانی هم از آن جلوگیری کنی".

این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان در ادامه تأکید کرد: باید به کودک اطمینان داد هر زمان که خواست می‌تواند در مورد طلاق صحبت کرده و احساسات خود و تغییراتی که رخ داده است را بیان کند همچنین می‌تواند موضوع طلاق را به دوستانش یا هر کس دیگری که فکر می‌کند گفتن آن به او آرامش می‌دهد، بگوید.

وی خاطرنشان کرد: هیچ کودکی دوست ندارد در مقام قضاوت قرار گیرد؛ در نتیجه نباید از کودکان نظر خواست و از آنها پرسید مقصر کیست یا چه کسی مقصرتر است؛ کودکان، کوچک‌تر و ناتوان­تر از آن هستند که قدرت انتخاب را به آنها واگذار کنیم، این کار بار سنگینی از تصمیم­گیری و مسئولیت را به دوش آنها تحمیل می‌کند، به همین خاطر والدین نباید از کودک بخواهند در خصوص زندگی کردن با پدر یا مادر تصمیم بگیرد.

عربگل با اشاره به اینکه هنگام طلاق باید احساس مسئولیت کودکان را از آنها گرفت، تصریح کرد: آنها نباید این حس را داشته باشند که باید کاری انجام دهند، نجات‌دهنده هستند و باید یکی از والدین را انتخاب کنند؛ والدین باید به آنها بگویند این موضوعی است بین ما و به تو ارتباطی ندارد، ما خودمان آن را حل خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: لازم است کودکان جزئیات شرایط زندگی روزمره بعدی خود را بدانند و اطلاعات لازم به آنها داده شود مثلاً اینکه فعلاً چند ماه در منزل مادربزرگ زندگی می‌کنیم و تو به مدرسه قبلی خودت می‌روی همچنین کودک باید بداند که هر کجا و با هر کسی زندگی کند، ارتباطش با طرف دیگر قطع نخواهد شد و با هر دو نفر ارتباط خواهد داشت.

استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان داشت: ممکن است که فردی برای ما همسر مهربان و خوبی نبوده ولی این دلیل نمی‌شود که پدر یا مادر خوبی نباشد بنابراین صحبت کردن در مورد خاطرات منفی و بدی که از او و خانواده‌اش داریم، کمکی به فرزندمان نخواهد کرد همچنین باید از صحبت‌های احساسی، قضاوت گونه و دلالت بر بد بودن طرف مقابل پرهیز کرد.

وی گفت: در زندگی روزمره کودکان، زمان‌های بسیاری است که آنها تحت تأثیر سوء استرس­های مختلف هستند و آنچه مهم است سیستم حمایتی پیرامون آنهاست، کودکان در زمان بحران باید بتوانند از بزرگترها حمایت دریافت کنند، پس در زمان طلاق نیز حمایت خود را از آنان دریغ نکنیم و از آنها مانند وسیله‌ای برای رسیدن به اهدافمان استفاده نکنیم.
نظرات بینندگان