arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۸۶۴۵
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۵ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۸

پادشاه تاج و تخت مهم تر است یا فردی که او را به قدرت رسانده؟ / «تیریون» مهمترین مهره «سریال بازی تاج و تخت» بود

پرونده سریال بازی تاج و تخت برای مدتی نامعلوم(در صورت ساخت اسپین آف) بسته شده است.8 فصل سریال پرماجرا که البته دو فصل آخر آن با نقدهایی جدی همراه بود. اما یکی از نکات مهم در این سریال مشخص شدن تکلیف پادشاه تاج و تخت است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پرونده سریال بازی تاج و تخت برای مدتی نامعلوم(در صورت ساخت اسپین آف) بسته شده است.8 فصل سریال پرماجرا که البته دو فصل آخر آن با نقدهایی جدی همراه بود. اما یکی از نکات مهم در این سریال مشخص شدن تکلیف پادشاه تاج و تخت است.

به گزارش سرویس خواندنی های انتخاب، برن استارک بر تخت پادشاهی سریال بازی تاج و تخت نشست  و خیال همه خاندان های بزرگ را راحت کرد. اما قرار نیست در مورد برن صحبت کنیم. بلکه صحبت در مورد شخصی است که برن را به مقام پادشاهی رساند.

در پایان سریال بازی تاج و تخت نقدهای متعددی از شیوه نگارش سریال، شیوه مرگ شخصیت هایی مثل سرسی، جیمی، دنریس و حتی در مورد تبعید جان اسنو مطرح شد. اما شاید با گذشت چند روز از پایان سریال، بهترین فرصت باشد تا در مورد مهمترین شخصیت سریال، یعنی تیریون لنیستر صحبت کنیم.

تیریون باهوش و مهربان که در کلیدی ترین صحنه قسمت آخر، پادشاه را به قدرت رساند. اما اگر تصور می کنید تیریون اکنون مهم شده سخت در اشتباهید. تیریون در یکایک فصل های سریال نقشی مهم و کلیدی داشت که در هیاهوی قدرت طلبی سرسی، سرگذشت عجیب جیمی، تغییر شخصیت دنریس، بزرگ شدن آریا استارک و مصائب جان و سانسا به سایه رفته بود.

تیریون از همان لحظه نخست سریال در فصل یک شخصیتی منحصر به فرد بود. شخصیتی که نمی شد به عنوان یک لنیستر از او متنفر بود. هوش بالا و شخصیت طناز تیریون به مرور تبدیل به یک شخصیت خردمند و صبور شد. شخصیتی که در فصل های نخست بیشتر به فکر عیش و نوش خود بود و به مرور پخته، صبور و خردمندتر شد.

تیریون بارها نقشی کلیدی در نجات شخصیت های سریال ایفا کرده است، جایی که با ازدواج با سانسا جان او را نجات می دهد، وقتی پدرش را می کشد و درواقع تکیه گاه مهم سرسی را تخریب می کند، زمانی که جیمی برادرش را نجات می دهد و از همه مهمتر زمانی که به موقع به جان اسنو هشدار می دهد.

پادشاه تاج و تخت مهم تر است یا فردی که او را به قدرت رسانده؟ / «تیریون» مهمترین مهره «سریال بازی تاج و تخت» بود

در یکی از سکانس های قسمت اخر جان از کشتن دنریس ابراز پشیمانی می کند و می گوید کار درستی نکرده اما تیریون به وی می گوید؛ " ما این کار را کردیم." این دیالوگ بسیار مهم است چرا که نشان می دهد تیریون نیروی پشت صحنه بسیاری از وقایع مهم سریال است.

او را می توان رکورددار حضور در دربارهای مختلف و مغزمتفکر بودن دانست. تیریون از لنیسترها تا استارک ها و تارگرین ها را راهنمایی کرده و همه آن ها دقیقا زمانی شکست را تجربه کردند که به صحبت های تیریون گوش نمی دادند. شاید یکی از اشتباهات بزرگ اغلب تماشاگران سریال بازی تاج و تخت این باشد که مرتب به این فکر می کردند که در نهایت چه شخصی به تاج و تخت می رسد. اما به نظر می رسد مهمتر از این موضوع این است که این شخص چگونه به تاج و تخت رسیده است.

سخنرانی کوتاه ولی بسیار مهم تیریون در سکانس انتخاب برن را می توان نقطه اصلی اهمیت تیریون دانست. کل مردان به اصطلاح غیر کوتوله شهر که اصیل زاده اند، سکوت کرده و به سخنان تیریون گوش می دهند و گویی جادو شده باشند می پذیرند که حق با او است. از آن مهمتر بخشی است که به  خود تیریون پیشنهاد می شود پادشاه شود و او نمی پذیرد.

پشت این عدم پذیرش یک دیدگاه مهم وجود دارد. تیریون شخصیتی لیدر و هدایتگر است. او مثل یک کارگردان عمل می کند نه یک بازیگر یا پادو . او است که مهره ها را می چیند و نقشه پردازی می کند. صحنه مهم دیگر، نشستن تیریون روی صندلی محبوب دست پادشاه است. او پیش از این نیز برای لنیسترها روی این صندلی نشسته بود و باز هم تاج و تخت خود را بازیافت. درواقع این صحنه یک کنایه بزرگ دارد؛ ممکن است شاهان بیایند و بروند اما جایگاه مغز متفکر و ایده پردازها همیشه ثابت است.

نظرات بینندگان