arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۹۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۶ - ۳۰ آذر ۱۳۹۰

رحیمی: توقف مبادلات، خیر؛ هشدار به اماراتی‌ها، آری

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وز گذشته خبرگزاری «مهر» از دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر توقف مبادلات تجاری با امارات در واکنش به تصمیمات بانکی اخیر آن کشور و همراهی‌اش با خواست دولت‌های غربی خبر داد.
با این حال معاون اول رییس جمهور در گفت‌وگو با «فارس» در پاسخ به این سوال که آیا روابط تجاری ایران با امارات متوقف شده است، یا خیر؟ گفت: خیر، به این سادگی نیست که روابط دو کشور همسایه یکباره قطع شود.

 محمد رضا رحیمی در عین حال تصریح کرد: به مسوولان این کشور تذکر دادیم که زیر بار فشار آمریکا نروند چرا که به صلاح‌شان نیست.


وی افزود: امارات تحت تاثیر فشار آمریکا کاری کرده که به ضرر ما نیست بلکه به ضرر خودش است.
رحیمی بر این نکته نیز تاکید کرد که امارات در واقع در کنار ایران، امارات شد.


معاون اول رییس جمهور گفت: کشور ما تا به حال نشان داده که قادر است امور داخلی خود را جمع و جور کند و قادر هستیم شدیدترین تحریم‌ها را دور بزنیم همان طور که تا به حال این کار را انجام دادیم. دفعه اولمان نیست که تحریم شده‌ایم؛ ما بعد از انقلاب یکسره به ویژه از سوی آمریکا تحریم شدیم.


رحیمی تاکید کرد: البته این تحریم‌ها را هم پشت سر خواهیم گذاشت، ولی امارات اگر وارد این بازی نشود بهتر است.


دنیای اقتصاد در ادامه این خبر آورده است این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده است که بنا به گزارش رسمی گمرک ایران طی 8 ماه نخست سال جاری از مجموع 39 میلیارد و 750 میلیون دلار کالای وارداتی به کشور نزدیک به 13 میلیارد دلار کالا از مقصد امارات‌متحده عربی وارد شده که این کشور را به بزرگ‌ترین شریک وارداتی کشور تبدیل کرده است. ضمن اینکه 80 درصد واردات از امارات جنبه سرمایه‌ای دارد. گفته می‌شود این تصمیم در پی مواضع ضد ایرانی کشور امارات‌متحده عربی اتخاذ شده است. این در حالی است که چندی پیش رییس سازمان صادرات دبی گفته بود با وجود تحریم‌ها، روابط تجاری ایران و دبی رشد داشته و تحریم‌ها تاثیر زیادی بر روابط تجاری و مالی دو کشور نداشته است.الاوادی تصریح کرده بود : حتی در مواجهه با تحریم‌های شدیدتر علیه ایران، روابط مالی و تجاری ایران و دبی ادامه یافته است.


مسعود دانشمند، رییس هیات‌مدیره اتاق بازرگانی ایران و امارات معتقد است در چنین شرایطی بهترین راه‌حل برای تصمیم سازان ایرانی می‌تواند این باشد که با اتخاذ برنامه‌ای بلند مدت، کشورهای دیگر منطقه از جمله عمان و قطر را به عنوان بازار هدف سال‌های آتی صادرات ایران تعیین کرده و از هم‌اکنون برای آن برنامه‌ریزی کنند. چندی پیش خبرگزاری‌های خارجی از اعزام یک تیم کارشناسی آمریکایی به امارات برای مذاکره در ارتباط با تحریم تجاری ایران خبر دادند. بر این اساس، «دیوید کوهن معاون»، معاون خزانه‌داری آمریکا گفته است که هدف از اعزام مقام ارشد این وزارتخانه به امارات متحده عربی، مشورت درباره تصمیم دولت اوباما پیرامون نحوه برخورد با ایران و قرار دادن آن در فهرست کشورهای فعال در پولشویی بین‌المللی است.موسسات مالی در «دوبی و ابوظبی»، از جمله بزرگ‌ترین مراکز مالی خاورمیانه‌‌ هستند که با ایران روابط مالی و اقتصادی گسترده‌ای دارند.
بر اساس تحریم‌های قبلی، ایالات‌متحده از موسسات مالی بین‌المللی می‌خواست مبادلات خود را با نهادهای ایرانی که در لیست تحریم‌ها قرار دارند متوقف کنند تا مناسبات خود را با آمریکا به خطر نیندازند، این تصمیم آمریکا مشکلات بسیاری برای شرکت‌های امارات متحده عربی به وجود آورد و با انتقاد اتاق بازرگانی امارات نیز رو‌به‌رو شد.

وزارت امورخارجه هم تکذیب کرد 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در مورد برخی اخبار منتشره مبنی بر توقف روابط تجاری بین ایران و امارات اظهار کرد چنین مطلبی صحت ندارد. 

 رامین مهمان‌پرست افزود: بسته شدن سایت ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت دلائل فنی داشته و وزیر مربوطه نیز مصاحبه‌ای در این‌باره نداشته است. 
 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بابا
|
GERMANY
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۳۰
1
4
شایسته میباشد که با تبلیغات و اطلاع رسانی مداوم بخش خصوصی را نیز دعوت به خروج سرمایه شان (به طور مثال در بخش ساختمانی) از این کشور خودفروخته کرد .
هرچند این اتفاق بایستی خیلی زودتر و در زمانی اتفاق میافتاد که انها نه تنها مداوم و در سطح بین المللی به ما اهانت میکردند بلکه به مسافرین ایرانی نیز بی احترامی و سخت گیری میکردند.
نظرات بینندگان