arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۹۸۸۷
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۸

صبحانه خبری / اولِ صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / روایت نجفی از لحظه «گلاویز شدن» با همسر دومش و قتل او / پیام بابک زنجانی از زندان / شینزوابه با پیامی از سوی ترامپ به تهران می آید؟ / تشکیل جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی بدون حضور روحانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

صبح، قتل؛ عصر، اعتراف --- پس از گذشت چند ساعت از قتل میترا نجفی (استاد) همسر دوم محمدعلی نجفی، شهردار پیشین تهران، نجفی خود را به پلیس تسلیم کرد و مسئولیت قتل همسرش را به‌عهده گرفت. او «اختلافات خانوادگی» را انگیزه این اقدام خود دانست. میترا نجفی ساعت یازده و سی سه‌شنبه در طبقه هفتم برج معروف (د) واقع در بلوار خوردین سعادت‌آباد به قتل رسید و جسد مقتول در اتاق‌ خواب کشف شد. نجفی پس از معرفی خود به پلیس گفت: امروز که دعواهای اخیر بالا گرفت، من عصبانی شدم، اسلحه را بردم. ایشان رفتند حمام، پشت سرش رفتم؛ بیشتر برای ترساندن. اسلحه را نشانش دادم، گفتم میخواهی این بحث را تمامی کنی یا نه؟ ایشان هول شد، تقریبا با من گلاویز شد، هنوز داخل وام نشده بود، خودش را انداخت روی من که اسلحه آماده بود و ....

تشکیل جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی بدون حضور روحانی ---  جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی روز سه‌شنبه به ریاست علی لاریجانی، رئیس مجلس، در حالی برگزار شد که پیش از این مناقشه‌هایی درباره حضور دو عضو شورا در این جلسه مطرح بود. پیش از این عزت‌الله ضرغامی و حسن رحیم‌پور ازغدی، دو عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، اعلام کرده بودند که حسن روحانی،‌رئیس جمهور، از حضور آنان در این شورا «ممانعت» کرده است.

نچیروان بارزانی رئیس جمهور اقلیم کردستان شد --- مجلس اقلیم کردستان عراق روز سه‌شنبه با اکثریت آرا نچیروان بارزانی، برادرزاده و داماد مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان، را به عنوان رئیس جمهور این منطقه خودمختار انتخاب کرد.

تا بازگشت فروش نفت توقف مرحله به مرحله تعهدات برجامی ادامه دارد --- سخنگوی شورای عالی امنیت ملی می‌گوید "همانگونه که همزمان با انتشار بیانیه شورای عالی امنیت ملی، ریاست جمهوری عنوان نمودند تا بازگشت وضعیت فروش نفت و مبادلات بانکی ایران به شرایط قبل از خروج آمریکا از برجام، گامهای پی در پی و مرحله به مرحله با توقف تعهدات برجامی مطابق بیانیه شورای عالی امنیت ملی ادامه خواهد یافت".

مشمولان معتاد ۶ ماه به مراکز درمانی فرستاده می‌شوند --- رحمان علیدوست، معاون مشمولان و امور معافیت های سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی می‌گوید مشمولان معتاد به مراکز درمانی معرفی می‌شوند. او گفت "این مشمولان از سوی مراکز وظیفه عمومی برای ترک اعتیاد به مدت حداکثر ۶ ماه به مراکز درمانی مربوطه فرستاده می شوند".

مجازات «بی حجابی» --- سلیمان ملک‌زاده، جانشین معاون حقوقی و امور مجلس نیروی انتظامی گفت: "در تبصره ماده ۶۳۸، قانون گذار به طور واضح عنوان کرده زنانی که بدون حجاب در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه و یا از ۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار ریال جزای نقدی محکوم می شوند".  او در تفسیر ماده ۶۳۸ در مورد حجاب شرعی گفت در این مورد "قانون گذار به طور واضح جرم انگاری" کرده است.

بابک زنجانی می‌گوید به‌زودی جایش با زنگنه عوض خواهد شد --- اصغز هندی نماینده حقوقی وزارت نفت گفت که بابک زنجانی مدعی شده است که به‌زودی بیژن زنگنه زندانی و او آزاد می‌شود. هندی در این رابطه اضافه کرد زنجانی، او مدعی شده که استیضاح زنگنه در مجلس رای خواهد آورد. زنجانی درباره وزیر نفت گفته بود: "به‌زودی جای ما عوض خواهد شد." این سخنان البته از با واکنش وکیل بابک زنجانی مواجه شد که آن را رد کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه: چشم‌اندازی برای مذاکره نیست؛ در مرحله میانجی‌گری هم نیستیم --- عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا ایران اساسا نقش میانجی‌گری را خواهد پذیرفت، گفت: "ما فکر می‌کنیم کشورها با انگیزه‌های مختلف و قطعا حسن نیت تحولات را رصد می‌کنند و ما هم به صحبت ‌ای آنها گوش می‌کنیم و امیدواریم آنها هم مساله را درک کنند. الان اما در مرحله میانجی‌گری نیستیم". او اضافه کرد که "من از لفظ میانجی‌گری استفاده نمی‌کنم اما ما شنونده نقطه نظرات هستیم". سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته "فعلا مذاکره‌ای با دولت ایالات متحده نداریم" و "ما فعلا چشم‌اندازی برای مذاکره نمی‌بینیم".

شینزوابه با پیامی از ترامپ به تهران می آید؟  --- به گزارش تلویزیون ملی ژاپن، مقام‌های دولت این کشور در حال برنامه‌ریزی مراحل نهایی سفر نخست‌وزیر به تهران هستند. شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، قرار است حدود دو هفته دیگر به تهران سفر کند و با سران ایران دیدار و گفت‌وگو کند. بر اساس گمانه‌زنی‌ها، اهمیت این سفر ازآن‌روست که احتمال دارد آبه حامل پیامی از سوی دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات‌متحده، باشد و یا نقش میانجی‌ بین ايران و آمریکا را ایفا کند. شبکه تلویزیونی FNN ژاپن نیز به نقل از یک مقام دولتی گزارش داد ترامپ از نخست‌وزیر ژاپن خواسته "به‌زودی" زمینه برگزاری دیداری میان مقام‌های ایران و آمریکا را فراهم آورد.

کاهش ۵ تا ۱۰ میلیونی قیمت خودرو‌های داخلی --- رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو گفت: با کاهش اتفاق افتاده در قیمت خودرو، خودرو پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۱۰۷ میلیون تومان به ۹۸ میلیون تومان، ​پژو ۴۰۵ از ۹۳ میلیون تومان به ۸۳ میلیون تومان و پراید ۱۳۱ از ۵۸ میلیون تومان به ۴۹ میلیون تومان کاهش یافته است. رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو ادامه داد: احتمال بازگشت شورای رقابت به بازار خودرو و حذف قیمت در سایت‌ها سبب کاهش قیمت خودرو شده است.

عبدالمهدی به‌زودی به تهران و واشنگتن سفر می‌کند --- شبکه تلویزیونی المیادین لبنان گزارش داد که نخست‌ وزیر عراق به زودی به ایران و آمریکا سفر خواهد کرد.دولت عراق بارها با ابراز نگرانی از تحولات و تنش اخیر در منطقه، از آمادگی بغداد برای میانجیگری بین تهران و واشنگتن خبر داده است.

نظرات بینندگان