arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۲۴۳۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۸

صبحانه خبری / اولِ صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / توصیه علی مطهری به برادر میترا استاد / در دیدار روحانی و وزیرخارجه آلمان چه گذشت؟ / گفتگوی «سازنده» ظریف و همتای آلمانی اش / افشای هویت یک فعال پرنفوذ توییتر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

توصیه علی مطهری به برادر میترا استاد --- در پی اظهار نظر علی مطهری در خصوص اتفاقات پیش آمده حول خانواده محمدعلی نجفی، برادر میترا استاد طی یادداشتی خطاب به نایب رئیس مجلس خواستار عذرخواهی علی مطهری برای آنچه که وی پرستو نامیدن خواهر خود از سوی مطهری، خوانده، شد. علی مطهری خطاب به برادر میترا استاد گفت: توصیه می‌کنم مراقب باشید ابزار دست پرستوسازان واقع نشوید

نزار زاکا آزاد شد --- بر اساس گزارش رسانه ها، نزار زاکا، زندانی لبنانی که به جاسوسی برای آمریکا متهم شده بود، آزاد شد. او تحویل مدیر اداره امنیت عمومی ‎لبنان که در تهران حضور دارد شده است.

در دیدار روحانی و وزیرخارجه آلمان چه گذشت؟ --- روحانی: معتقدیم هنوز فرصت نجات برجام وجود دارد؛ اتحادیه اروپا می‌تواند در این مسیر نقش‌آفرینی مثبتی داشته باشد / وزیر خارجه آلمان: اگر کسی با تاریخ ایران آشنا باشد به خوبی می‌داند که استراتژی فشار حداکثری علیه ملت ایران هرگز جواب نمی‌دهد / اطمینان می‌دهم که با همکاری شرکای اروپایی خود به دنبال حفظ برجام هستیم

بازداشت سه نفر در ارتباط با انتشار تصاویر قایق‌سواری در سد لفور --- جانشین فرمانده انتظامی مازندران از دستگیری سه نفر در ارتباط با قایق سواری در "سد لفور" خبر داد. بنابر اعلام حسن مفخمی شهرستانی، دو متهم دیگر این پرونده شناسایی شدند و تلاش برای دستگیری آنان ادامه دارد.

زرداری، رییس جمهور پیشین پاکستان بازداشت شد --- آصف علی زرداری، رییس جمهور پیشین پاکستان امروز بازداشت شد. رزداری به اتهام پولشویی در اسلام آباد بازداشت شد. او از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ رییس جمهور پاکستان بود.

وزیر خارجه و نخست وزیر ژاپن با چند ساعت اختلاف، جداگانه به تهران می روند --- رسانه ها می گویند وزیر امور خارجه ژاپن روز چهارشنبه برای آماده سازی مقدمات سفر شینزو آبه نخست وزیر این کشو به تهران سفر می‌کند و در همین چارچوب ظهر چهارشنبه با همتای ایرانی خود دیدار خواهد کرد.  بر اساس این گزارش قرار است نخست وزیر ژاپن عصر چهارشنبه با استقبال وزیر خارجه ایران وارد فرودگاه مهرآباد تهران شود. او سپس در کاخ سعدآباد از سوی حسن روحانی مورد استقابل رسمی قرار خواهد گرفت.

وزیر خارجه آلمان: تنشی که در منطقه وجود دارد بسیار خطرناک است --- ماس در نشست خبری مشترک با ظریف: تنشی که در منطقه وجود دارد بسیار خطرناک است و ممکن است در یک مانیزم زنجیره ای اتفاقاتی بیفتند که خارج از کنترل شود. ما عضو شورای امنیت هستیم و در این چاچوب هم تلاش خودمان را برای جلوگیری از افزایش تنش ها ادامه خواهیم داد. ماس: امیدوارم نیازی به گفت و گو برای دوره پس از برجام نباشد. تلاش می کنیم توافق را حفظ کنیم. وزیر خارجه آلمان می گوید شرایط د منطقه خاورمیانه بسیار حساس و جدی است و باید تلاش کنیم تا از احتمال یک درگیری جلوگیری کنیم.

ظریف: باید نشان بدهند توافق با آمریکا فایده دارد بعد درخواست توافق دیگری مطرح کنند --- ظریف در نشست خبری مشترک با همتای آلمانی اش: درباره بحث هایی که ایالات متحده و اروپا مطرح می کنند دو نکته مطرح است. اول اینکه ما یک توافقی داریم که حاصل دو سال مذاکره فشرده و دوازده سال کار دیپلماتیک است. آیا این توافق را اجرا کردند که توقع گفت و گو درباره موضوعات دیگر را دارند؟ اول باید نشان بدهند که توافق کردن با ایالات متحده فایده ای دارد بعد درخواست توافق دیگری مطرح کنند. موضوع دوم این است که چه کسی باعث بی ثباتی در منطقه است؟ ما بودیم که به صدام حسین سلاح دادیم؟ ما بودیم که از القاعده حمایت کردیم؟ ما بودیم که نخست وزیر لبنان را زندانی کردیم؟ ما هستیم که غیرنظامیان یمن را بمباران می کنیم؟ ما از داعش و جبهه نصرت در سوریه حمایت کردیم یا آمریکا بود؟ آیا ما هستیم که در لیبی و سودان شر به پا می کنیم؟ اگر قرار باشد درباره رفتار تشنج آفرین در منطقه صحبت بشود، دیگران هستند که باید پاسخ بدهند.

ماموریت به کمیسیون امنیت ملی برای پیگیری برگزاری میهمانی توسط برخی سفارتخانه ها --- خبرگزاری تسنیم گزارش داده که علی لاریجانی رئیس مجلس ، به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ماموریت داده تا "هنجارشکنی از سوی برخی از سفارتخانه‌ها را پیگیری کند".  بر اساس این گزارش علیرضا سلیمی از نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز طی تذکری در واکنش به برگزاری «مهمانی‌های مختلط شبانه» در تهران و دستگیری چندین دیپلمات انگلیسی در این مهمانی‌ها، گفته است متاسفانه در کشور ما برخی سفارتخانه‌های خارجی مهمانی‌های مختلط برگزار کرده و در ماه مبارک رمضان مشروب سرو کردند و در این میان هنرمندنماها نیز در این مراسم ها شرکت می‌کنند.

گفت‌وگوی وزیر اقتصاد کره جنوبی با وزیر خزانه‌داری آمریکا در مورد ایران ---  وزارت اقتصاد و امور مالی کره جنوبی می‌گوید هونگ نام‌کی با وزیر خزانه‌داری ایالات متحده در مورد پیامدهای تحریم‌ها علیه تهران بر شرکت‌های کوچک کره جنوبی گفت‌وگو کرده‌است.  آن‌طور که این وزارت‌خانه خبر داده این گفت‌وگو در حاشیه نشست وزرای گروه ۲۰ انجام شده‌است. هونگ از ایالات متحده خواسته است «در قبال حل‌وفصل مشکلاتی که شرکت‌های کوچک کره جنوبی، در پی تحریم‌های آمریکا علیه ایران دچار آن شده‌اند، رویکرد مثبتی داشته باشد».

سخنگوی وزارت خارجه: گفتگوی ظریف و وزیر خارجه آلمان سازنده بود --- سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه در توییتر خود نوشت: وزرای خارجه ایران و آلمان امروز درخصوص روابط دیرینه و دوستانه دوجانبه ازجمله برجام و کاهش تنش در منطقه گفتگوی خوب، صریح و سازنده‌ای داشتند. معتقدیم برغم کارشکنی‌های آمریکا، اروپا و آلمان می‌توانند با اقدامات و ابتکارات عملی به حفظ برجام و تقویت صلح و ثبات در منطقه کمک کنند.

انتقاد محمود صادقی از کرباسچی: اگر از مشکلات نجفی خبر داشتید، چرا کارگزارانی‌های شورا هم به نجفی رای دادند؟ --- عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به اظهارات کرباسچی مبنی بر هشدارش درخصوص وضعیت نجفی گفت: احتمالا آقای کرباسچی در ذهن خود مسائلی را داشته‌اند اما وقتی ابراز نکرده‌ است، نمی‌تواند بر اساس این عدم اطلاع، اشخاص را مذمت کند

جان‌کری: در انتخابات 2020 آمریکا نامزد نمی‌شوم --- وزیر خارجه اسبق آمریکا در مصاحبه‌ای گفت که قصد ندارد در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 این کشور نامزد شود.

افشای هویت یک فعال پرنفوذ توییتر --- حشمت علوی ⁦براى بسيارى از فعالان توييترى نامى آشناست؛ "تحلیلگر" حامی جنگ و تحریم که با بیش از ۳۰ هزار فالور مقالات زیادی در رسانه‌های راستگرا منتشر کرده و در توییتر فعال است اكنون مشخص شده كه چنين فردى وجود خارجى ندارد و در حقيقت تيمى از گروه تروریستی مجاهدين خلق(منافقين ) تحت پوشش اين حساب كاربرى فعال هستند. در طول سال ۲۰۱۷-۲۰۱۸ با اسم حشمت علوی بیش از ۶۰ مقاله در Forbes منتشر شده و حتی کاخ سفید در پاسخ به خبرنگاران به گزارش های این فرد تقلبی استناد کرده است. .

نظرات بینندگان