arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۳۰۳۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۸

صبحانه خبری / اولِ صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / ترامپ: نه ایران آماده توافق است، نه ما / رقم درست قرارداد مربی جدید استقلال کدام است؟ / حادثه مشکوک در دریای عمان / نخست وزیر ژاپن بعد از دیدار با رهبر معظم انقلاب چه گفت؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

حادثه برای دو نفتکش در دریای عمان --- ابتدا ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد دو کشتی دچار حادثه شدند و تقاضای کمک کرده‌اند/ ایران اعلام کرد یک شناور ناجی این کشور ۴۴ ملوان این دو نفتکش را به بندر جاسک منتقل کرده است/این حادثه در ۳۰ کیلومتری جنوب بندر جاسک (شرق استان هرمزگان) رخ داد/  رویترز به نقل از یک کارگزار بیمه کشتیرانی گزارش داد که در یکی از نفتکش‌ها "انفجار ناشی از حمله از خارج" به وقوع پیوسته است. / ساعتی پس از وقوع انفجار در این دو کشتی، ژاپن اعلام کرد کشتی‌ها حامل محموله‌هایی برای این کشور بوده‌اند./ عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد حوادث نفتکش‌های مرتبط با ژاپن همزمان با دیدار آبه با رهبر ایران "مشکوک" است. /کشتی "آلتر فرانت" متعلق به نروژ است و با پرچم جزایر مارشال از قطر عازم تایوان بود. / کشتی دیگر "کوکوکا کاریجس" در اجاره یک شرکت سنگاپوری است و با پرچم پاناما از یکی از بنادر عربستان عازم تایوان بود.

ظریف: حتی کلمه مشکوک هم نمی‌تواند گویای آن چیزی باشد که پشت پرده ماجرای امروز بوده --- حملات گزارش شده به نفتکش‌های مرتبط با ژاپن در حالی رخ داد که #شینزو_آبه برای گفتگوهایی گسترده و دوستانه با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ملاقات می‌کرد.حتی کلمه مشکوک هم نمی‌تواند گویای آن چیزی باشد که پشت پرده ماجرای امروز بوده است. پیشنهاد ایران برای مجمع گفتگوی منطقه‌ای الزامی است.

آمریکا: حملات به دو نفتکش کار ایران است --- مایک پومپیو وزیر خارجه آمریکا لحظاتی پیش در واکنش به حادثه برای دو نفتکش در دریای عمان گفت از نظر ایالات متحده ایران مسوول "حملات فجیع" علیه دو نفتکش الترا فرانت و کوکوکا کاریجیس بوده است.

ایران: ۲۳ خدمه نجات یافته در سلامت کامل به سر می برند --- مقام های ایران می گویند خدمه نجات یافته از یکی از دو نفتکش آسیب دیده در دریای عمان در سلامت کامل به سر می برند. محمد رادمهر فرماندار و رئیس شورای هماهنگی ستادمدیریت بحران شهرستان جاسک گفته: خدمه‌های کشتی که از الرویس قطر محموله نفت بنزین داشته و با پرچم جزایر مارشال دچار حریق شده بود، توسط امداد نجات دریایی جاسک نجات پیدا کردند.

نخست وزیر ژاپن بعد از دیدار با رهبر معظم انقلاب چه گفت؟ --- شینزو آبه نخست وزیر ژاپن که در راس هیاتی بلند پایه به ایران سفر کرده بود در آستانه ترک تهران و پس از دیدار با حضرت آیت‎الله خامنه ای گفته رهبر ایران به او گفته که کشورش در پی تهیه یا تملک و استفاده از سلاح اتمی نیست. آبه گفته: "راه تنش زدایی (میان ایران و آمریکا) بسیار دشوار است اما من امیدوارم بتوانم به تلاش هایم برای صلح در منطقه (خاورمیانه) و جهان ادامه دهم".

سوئیس حافظ منافع ایران در کانادا شد --- ایرنا روز پنجشنبه از امضای توافقی بین ایران و سوئیس خبر داد که بر اساس آن سوئیس حافظ منافع ایران در کانادا می‌شود. بر پایه این گزارش، عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و پاسکال بریسویل، قائم مقام وزارت خارجه سوئیس، قرارداد مربوط به این توافق را امضا کرده‌اند. گفته شده که ارائه خدمات کنسولی شامل این توافق نمی‌شود.

جزئیات دیدار رهبر معظم انقلاب و نخست وزیر ژاپن --- آبه خطاب به رهبر معظم انقلاب: قصد دارم پیام ترامپ را به جنابعالی برسانم / حضرت آیت الله خامنه ای: شخص ترامپ را شایسته مبادله هیچ پیامی نمیدانم؛ هیچ پاسخی هم به او ندارم و نخواهم داد / آبه: ترامپ به من گفته قصد تغییر حکومت در ایران را ندارد / امریکا آماده مذاکرات صادقانه با ایران است / مقام معظم رهبری: این حرف را اصلاً باور نمی کنیم / هیچ ملت آزاده ای، مذاکره زیر فشار را قبول نخواهد کرد /  حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران هیچ اعتمادی به امریکا ندارد و تجربه تلخ مذاکرات قبلی با امریکا در چارچوب برجام را به هیچ وجه تکرار نخواهد کرد زیرا هیچ ملت آزاده و عاقلی مذاکره تحت فشار را نمی پذیرد.

ترامپ : حتی برای فکر کردن به یک توافق با ایران، زود است --- ترامپ در توییتر نوشت: «از اینکه نخست‌وزیر "آبه" برای ملاقات با آیت‌الله خامنه‌ای به تهران رفت متشکرم، اما شخصا احساس می‌کنم که هنوز حتی برای فکر کردن به یک توافق، زود است.»  ترامپ افزود: «نه آن‌ها آماده‌اند، و نه ما.»

روسیه: آتش بس در ادلب برقرار شد --- رئیس مرکز روسی صلح وآشتی طرفین درگیری در سوریه اعلام کرد که با ابتکار روسیه و همکاری ترکیه، توافقی در خصوص آتش بس کامل در کل استان ادلب بدست آمده است. ویکتور کوپچیشین افزود: این توافق از امروز آغاز شده است و براساس آن هیچ پاسخی به تیراندازی‌های پراکنده شبه نظامیان داده نشد تا این توافق با موفقیت به اجرا درآید.

سعودی ایران را تهدید کرد --- خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان، روز پنج‌شنبه، ۲۳ خرداد، در توئیتی گفت: «ادامه تجاوزهای مستقیم و غیرمستقیم ایران از طریق شبه‌نظامی‌ها (حوثی) برای این کشور عواقب سهمگینی خواهد داشت.» عربستان می‌گوید ایران پشت حملات شامگاه چهارشنبه حوثی‌های یمن با موشک کروز به یک فرودگاه بین‌المللی این کشور در ابها بوده است.

رقم درست قرارداد مربی جدید استقلال کدام است؟ --- یک خبرنگار مطرح ایتالیایی مدعی شده که گزینه سرمربی‌گری استقلال، قراردادش را با این باشگاه امضا کرده است. دی‌مارتزیو مدعی شده که قرارداد استراماچونی با استقلال دو ساله با آپشنی برای سال سوم و به مبلغ ۱.۶ میلیون یورو (تقریباً ۱.۸ میلیون دلار در سال) در سال است.

نظرات بینندگان