arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۶۸۵۴
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۰۰ - ۱۲ تير ۱۳۹۸

روایت اعتمادالسلطنه از دشواری های روزنامه خوانی برای ناصرالدین شاه: کور خواهم شد!

این جوان‌مرد پادشاه چنان‌چه رسم دارند هرکه می‌میرد از خدام یا هرکه به علتی گرفتار می‌شود به افراط عرق تضییع کبد یا اکثار جماع نسبت می‌دهند. کوری چشم های مرا هم تصور نخواهند فرمود که پانزده سال است شب و روز مشغول خواندن و نوشتن هستم به این واسطه نابینا شدم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پس از انتشار خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی، «انتخاب» قصد دارد این بار بخش های گزیده ای از خاطرات دیگر شخصیت های مهم و تاثیرگذار کشور را روزانه، مرور و منتشر کند.

به گزارش «انتخاب»؛ در خاطرات شنبه ۱۱ تیر ۱۲۶۰ خورشیدی/ ۵ شعبان ۱۲۹۸ قمری اعتمادالسلطنه وزیر انطباعات همایونی [ناصرالدین شاه] آمده است:

صبح یک روزنامه اطلاع تماما ترجمه نمودم. بعد در رکاب مبارک سوار شده قبل از سواری به انتظار موکب همایون منزل مچول خان با خان محقق که همراه بود پیاده شدیم. شاه که سوار شدند ما هم رفتیم. از خروج اردو الی ناهارگاه تماما روزنامه خواندم. این چشم بیچاره من به واسطه روزنامه خواندن در سواری و آفتاب کور خواهد شد و این جوان‌مرد پادشاه چنان‌چه رسم دارند هرکه می‌میرد از خدام یا هرکه به علتی گرفتار می‌شود به افراط عرق تضییع کبد یا اکثار جماع نسبت می‌دهند. کوری چشم های مرا هم تصور نخواهند فرمود که پانزده سال است شب و روز مشغول خواندن و نوشتن هستم به این واسطه نابینا شدم. از صفات رذیله مذکوره خواهد داد. خلاصه در سر ناهار روزنامه خواندم. بعد از ناهار درس دادم. حضرت همایون به واسطه این‌که فارغ از کارهای دولتی باشند تحصیل فرانسه را شروع کرده‌اند. عصری به اتفاق خان محقق معاودت به منزل شد. میرزا عباس علیخان پیشخدمت‌باشی نایب‌السلطنه دست‌خطی که اظهار التفات بود آورده بود. شب شد. زنده هستم، الحمدالله.

ص ۹۱

نظرات بینندگان