arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۷۷۹۵
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۲ - ۱۶ تير ۱۳۹۸

لایو خبر - ۱۶ تیر ۹۸

در «لایو خبر» مهمترین اخبار روز را به صورت لحظه به لحظه بخوانید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

زنگنه: اگر دوستان در داخل بگذارند از عهده دشمنانمان برمی آييم/ علت فشار به ايران و ونزوئلا، جا باز كردن براي محصولات امريكاست / به صادرات نفت در آینده امیدوار هستم / درباره نفتکشی که در عربستان است، توقیفی در کار نیست؛ با مذاکرات شرکت ملی نفتکش حل خواهد شد / عبور تولید بنزین ایران از ۱۱۰ میلیون لیتر در روز
۱۳۹۸/۰۴/۱۷ - ۰۰:۱۳

زنگنه یکشنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی درخصوص نشست اخیر اوپک گفت: در نشست اخیر به طرق مختلف اعلام کردم که اعضای اوپک مُهر لاستیکی نیستند که پای تصمیم‌های اتخاذ شده مهر تائید بزنند و آن‌قدر درباره پرهیز از یکجانبه‌گرایی صحبت کردم که حتی به من پیغام دادند که ما پیام شما را شنیدیم.
وی افزود: درباره منشور همکاری اوپک و غیراوپک هم بیش از پنج ساعت بحث فرسایشی در همین ارتباط بین ما و یک عضو اوپک ایجاد شد و سرانجام خواسته ما پذیرفته شد که بخشی در قطعنامه همکاری قید شده است؛ مبتنی بر موادی از جمله اینکه تشکیلاتی ایجاد نمی‌شود، پیوستن به آن داوطلبانه است و ریاستش به طور گردشی تغییر می‌کند.
زنگنه در ادامه درباره سخنان وزیر نفت عربستان درخصوص نقش ایران به عنوان تهدیدکننده امنیت انرژی، گفت: ایران بزرگترین ضمانت‌کننده ثبات و امنیت انرژی در منطقه است و بزرگترین کسی که درحال برهم زدن ثبات انرژی در جهان است، آمریکاست.
او ادامه داد: ما همیشه گفته‌ایم و می‌گوییم نفت سلاح نیست و اگر امنیت انرژی خدشه‌دار شود، ما هم زیان می‌بینیم.

محمدجواد لاریجانی: موضع روحانی در مورد توقف کلیه تحریم ها و «آغازی برای یک حرکت با «1+5»، ساده بینانه و خطرناک است
۱۳۹۸/۰۴/۱۶ - ۲۲:۱۹

لاریجانی تاکید کرد: ایران و آمریکا و مجموعه‌ی دیگر کشورهای عضو 5+1 پس از سالها مذاکره، به توافق برجام دست یافتند که هرچند از نظر ما توافق معیوب و دارای ایرادات اساسی است، اما توافق‌کنندگان موظفند که به این قرارداد کاملاً پایبند باشند، لذا این وظیفه آمریکاست که به تمام تعهداتش پایبند بوده و تمام تحریم‌ها را بر اساس تعهداتش لغو کند و اروپا نیز موظف است به همین شیوه رفتار کند. لذا سخن گفتن از اینکه با توقف تحریم‌ها از سوی آمریکا، ایران هم کاری انجام دهد، موضع نادرستی است.

آمریکا بر سکوی قهرمانی جام جهانی فوتبال زنان ایستاد
۱۳۹۸/۰۴/۱۶ - ۲۲:۱۸

دیدار نهایی رقابت‌های جام جهانی فوتبال زنان با برتری آمریکا مقابل هلند پایان یافت و این تیم برای چهارمین بار بر سکوی قهرمانی این رقابت‌ها ایستاد.

ذوالنور: ممکن است رآکتور قدیم و جدید اراک را با هم عملیاتی کنیم/ برای زیر دریایی به ۶۰ درصد و پیشران تا ۹۰ درصد غنی سازی نیاز داریم
۱۳۹۸/۰۴/۱۶ - ۱۹:۲۲

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: درباره اقدام قاطع جمهوری اسلامی ایران در افزایش غنی‌سازی ۳.۶۷ درصد در گام دوم کاهش تعهدات برجامی گفت: جمهوری اسلامی در جهت اجرای برجام و رفتار متقابل با طرف‌های مقابل که چگونه تعهدات آن‌ها اجرایی می‌شود به صورت متناظر و به همان شکل امروز ۱۶ تیر ماه گام دوم کاهش تعداتش را آغاز کرد. مدت اعلام شده برای آغاز گام دوم ۶۰ روز بود که ۲ اقدام از این پس در دستور کار جمهوری اسلامی قرار داشته و اگر اقدام اول افزایش درصد مورد نیاز اورانیوم غنی‌شده است در گام دوم درصد آن را فراتر از تعهد داده شده در برجام خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور گفت: اورانیوم غنی‌شده تا قبل از برجام ۲۰ درصد بود، ولی در برجام بر اساس تعهد پذیرفته شده غنا را به ۳.۶۷ درصد تقلیل دادیم. اگر بخواهیم باتری‌های هسته‌ای برای زیردریایی‌ها و سایر مصارف دریایی بسازیم باید اورانیوم را تا ۶۰ درصد غنی‌سازی کنیم.

روسیه: امیدواریم سطح غنی‌سازی ایران از ۵ درصد فراتر نرود/ تهران به‌دنبال بازگرداندن توازن به برجام است
۱۳۹۸/۰۴/۱۶ - ۱۸:۵۲

«میخائیل اولیانف» نماینده دائم روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی واقع در وین، یکشنبه در حساب توییتری خود نوشت: «ایران سطح غنی سازی اورانیوم را افزایش داده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تأیید و اندازه گیری این سطح جدید نیاز به زمان دارد. امیدوارم که این سطح غنی سازی از 5 درصد بالاتر نرود.»

اولیانوف در ادامه اظهاراتش ادعاهای کشورهای غربی را که تلاش ایران برای غنی‌سازی اورانیوم را به «اشاعه هسته‌ای» تعبیر می‌کنند، رد کرد.

روسیه: توقیف نفتکش ایرانی نشان‌دهنده عدم صداقت انگلیس برای نجات برجام است
۱۳۹۸/۰۴/۱۶ - ۱۸:۱۳

روسیه: اقدام انگلیس در توقیف نفتکش حامل سوخت ایران را محکوم می‌کنیم

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز یکشنبه توقیف نفتکش ایرانی در تنگه جبل الطارق را محکوم کرد و این اقدام انگلستان را از قبل برنامه ریزی شده و عامل افزایش مشکلات و بحران ها در موضوع ایران و سوریه دانست.

وی در ادامه به تلاش انگلستان برای نجات برجام اشاره کرد و گفت: انگلستان در حالی مدعی تلاش برای نجات برجام است که توقیف نفتکش ایرانی نقض کننده این ادعا و نشان‌دهنده عدم صداقت انگلیس برای نجات برجام است. انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی در انجام تعهدات خود برای کمک به اقتصاد ایران ناکام بوده‌اند و یکی از عوامل اصلی مشکلات اقتصاد ایران محسوب می‌شوند.

سخنگوی موگرینی: تهران تشدید اوضاع را متوقف و از گام‌هایی که اتخاد کرده بازگردد
۱۳۹۸/۰۴/۱۶ - ۱۷:۵۶

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به بیانیه روز یکشنبه ایران در کاهش تعهدات برجامی واکنش نشان داد و اعلام کرد که این اتحادیه به شدت از تجاوز سطح غنی‌سازی ایران از میزان 3.67 درصد نگران است.اتحادیه اروپا منتظر اطلاعات بیشتر از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد ماند و پس از آن با طرف‌های مربوط درباره گام‌های آتی در زمینه توافق هسته‌ای رایزنی خواهد کرد.

این مقام ارشد اروپایی همچنین خواستار بازگشت ایران به تعهداتش شده است و از احتمال تشکیل کمیسیون مشترک برجام خبر داد.

توهین زشت فراستی در تلویزیون به خاندان ریگی و اعتراض نماینده زاهدان
۱۳۹۸/۰۴/۱۶ - ۱۶:۱۸

توهین زشت فراستی در تلویزیون به خاندان ریگی و اعتراض نماینده زاهدان

علیم یارمحمدی، نماینده زاهدان در مجلس، با انتقاد از صحبت‌های مسعود فراستی درباره خاندان ریگی و استفاده از لفظ «خاندان لعنتی ریگی» در برنامه تلویزیونی «هفت» گفت: مردم ما بیش از همه از صداوسیما گله‌مند هستند و آگاهی مردم از ناآگاهی فراستی دلیلی برای واکنش نشان ندادن از سمت آنها است. مسعود فراستی هر نقدی به فیلم دارد، بگوید، اما چرا دویست هزار نفر را به حساب یک نفر می‌رنجاند؟

فرانسه: مکانیسم ماشه فعال نخواهد شد
۱۳۹۸/۰۴/۱۶ - ۱۵:۲۴

واکنش فرانسه به گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران:

دفتر کاخ ریاست جمهوری فرانسه هم روز یکشنبه ۷ ژوئیه در بیانیه‌ای اقدام ایران در خصوص افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم را محکوم کرد.شب گذشته (شنبه)، روسای جمهوری ایران و فرانسه با یکدیگر گفتگو کردند و راه‌های ادامه مذاکرات بر سر یافتن راه‌های زنده نگه داشتن توافق هسته‌ای مورد بحث طرفین قرار گرفت.

در بیانیه کاخ الیزه همچنین به این نکته اشاره شده است که مکانیسم ماشه در قبال اقدام تازه ایران فعال نمی‌شود. مکانیسم ماشه به ساز و کاری در توافق هسته‌ای ایران و گروه کشورهای ۵+۱ اطلاق می‌شود که در آن عدول ایران از تعهداتش باعث می‌شود تحریم‌های سازمان ملل به صورت خودکار مجددا علیه تهران فعال شوند.

ظریف: اروپا به تعهداتش پایبند شود، اقدامات ما قابل بازگشت هستند
۱۳۹۸/۰۴/۱۶ - ۱۴:۳۷

ظریف: اروپا به تعهداتش پایبند شود، اقدامات ما قابل بازگشت هستند

وزیر خارجه ایران در اولین اظهارنظر خود بعد از آغاز گام دوم کاهش تعهدات برجامی این کشور، در دو پیام توییتری نظر خود را درباره این اقدام بیان کرد؛ گامی که امروز با نشست خبری مقام‌های ایرانی به دنبال اتمام مهلت 60 روزه طرف‌های برجامی این کشور رسما شروع شد.

ظریف در توییت اول نوشت: «امروز ایران طبق بند ۳۶ برجام، دومین گام از تدابیر خود را اتخاذ کرده است. ما در چارچوب برجام به حق قانونی خود برای اتخاذ تدابیر به منظور حفاظت از منافع خود در برابر تروریسم اقتصادی ایالات متحده ادامه می‌دهیم. همه این تدابیر تنها در صورت پایبندی سه کشور اروپایی (به تعهداتشان در قبال ایران و برجام) قابل بازگشت هستند».

وزیر خارجه ایران در توییت دوم تصریح کرد: «اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی در اجرای تعهدات برجای خودشان به ویژه بعد از خروج آمریکا (از برجام) ناکام مانده‌اند. آنها باید حداقل از منظر سیاسی از گام ایران منطبق بر بند 36 برجام از جمله در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت کنند. سه کشور اروپایی برای اجتناب از اتخاذ یک موضع سیاسی قاطعانه جهت حفظ برجام و مقابله با یکجانبه‌گرایی ایالات متحده، هیچ بهانه‌ای ندارند».

دادستان کل کشور: پرونده «نجفی» مانند سایر پرونده‌ها مسیر قانونی خود را طی می‌کند/ از نظر ما این پرونده امتیازی نسبت به سایر پرونده‌ها ندارد
۱۳۹۸/۰۴/۱۶ - ۱۳:۵۵

 منتظری، دادستان کل کشور با اشاره به اینکه پرونده نجفی هم مانند سایر پرونده‌ها مسیر قانونی خود را طی می‌کند، گفت: از نظر ما این پرونده هیچ امتیازی ندارد و مانند بقیه پرونده مراحل قانونی خود را طی می‌کند و حق خانواده مقتول است که در صورت درخواست قصاص و در صورت دیه پرداخت دیه و یا گذشت انجام می‌شود.

آمریکا می خواست حفظ آبرو کند
۱۳۹۸/۰۴/۱۶ - ۱۲:۴۷

سردار جلالی گفت: پس از سرنگونی پهپاد متجاوز دشمن از طریق واسطه‌های دیپلماتیک اعلام می‌کند که من برای حفظ آبروی خود می‌خواهم عملیاتی محدود و در منطقه‌ای کم ارزش انجام دهم، اما ایران نپذیرفت.

عراقچی: منعی ندارد آمریکا به شرط توقف تحریم‌ها در گفت و گوها شرکت کند
۱۳۹۸/۰۴/۱۶ - ۱۲:۴۶

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مکرون پیشنهاد جدیدی داده است که لحن از ۴+۱ به ۱+۵ تغییر کرده است، گفت: اینکه اروپایی‌ها نتوانسته اند خواسته های ما را محقق کنند و مجبور به کاهش تعهدات شدیم به معنای توقف رایزنی‌ها و گفت‌وگوها و پیگیری ایده‌ها نیست. گفت‌وگوها ادامه دارد و تماس‌ها حتی در سطح بالا ادامه دارد که نمونه آن تماس دوم مکرون با روحانی در هفته‌های گذشته بوده است.

تصمیمات جدید ایران درباره کاهش تعهدات برجامی
۱۳۹۸/۰۴/۱۶ - ۱۲:۴۵

سخنگوی دولت گفت: از امروز بالای ۳.۶۷ درصد غنی‌سازی می‌کنیم.

عباس عراقچی هم گفت: امروز نامه‌ای از سوی ظریف به موگرینی نوشته شده و ارسال می‌شود. از آنجا که خواسته های ما و فروش نفت قبل از برجام تحقق نیافته گام دوم را برمی‌داریم. ما خواهان ادامه برجام هستیم ولی باید خواسته هایمان اجرا شود. تماس تلفنی دیشب مکرون با رییس جمهور کشورمان سازنده بود. زمینه هایی وجود دارد که در گفت و گوها به یک راه حل برسیم.

کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم گفت: تا چند ساعت دیگر فرایند غنی‌سازی بالای ۳.۶۷ شروع می‌شود؛ فردا صبح از این میزان فراتر رفته‌ایم.

کیهان: سریال «گاندو» به هدف زده اما نه درمورد حجاب
۱۳۹۸/۰۴/۱۶ - ۱۲:۴۴

کیهان نوشت: سریال «گاندو» به هدف زده است! اما ذکر این نکته خالی از لطف نیست که علی‌رغم همه محاسن سریال «گاندو»؛ نمایش تصاویر بازیگران زن ایرانی به کلاه‌گیس و یا بدون حجاب به نوعی نقض قوانین به حساب می‌آید.

وکیل رضا خاتمی: به حکم دادگاه تقاضای تجدیدنظر می کنیم
۱۳۹۸/۰۴/۱۶ - ۱۲:۴۴

وکیل پرونده محمدرضا خاتمی در واکنش به حکم دادگاه مبنی بر ۲ سال حبس تعزیری موکلش، گفت: تقاضای تجدیدنظر می کنیم. وی ادامه داد: باید لایحه را آماده کنیم تا ظرف این ۲۰ روز نسبت به رای صادر شده تقاضای تجدیدنظر کنیم.

آنچه گذشت
۱۳۹۸/۰۴/۱۶ - ۱۲:۳۹

مهمترین اخبار روز گذشته را از اینجا بخوانید.

درخواست دادسرای تهران از مردم: کشف حجاب را از طریق اینستاگرام گزارش دهید
۱۳۹۸/۰۴/۱۶ - ۱۲:۳۹

دادسرای ارشاد کانالی به نام همین دادسرا و با شناسه کاربری dadsara_ershad@ در پیام‌رسان‌های داخلی و شبکه اجتماعی اینستاگرام تعبیه کرده است. راه‌اندازی این کانال‌ها با هدف تسریع و تسهیل ارتباط مردم با این دادسرا و آموزش چگونگی ارسال مستندات مردمی و همچنین ارائه روند برخورد قانونی با جرائم منافی اخلاق و عفت عمومی صورت گرفته است.

نظرات بینندگان