arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۸۹۵۴
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۲ - ۲۱ تير ۱۳۹۸

کره جنوبی: اتهام ژاپن که سئول کنترل بر صادرات را به درستی انجام نمی دهد، مایه تاسف است / توکیو باید مدارک مستند ارائه کند

کره جنوبی با ابراز تاسف از اتهامات وارده از سوی مقامات ژاپنی مبنی بر اینکه سئول کنترل بر صادرات را به درستی انجام نمی دهد، بر ارایه مدارکی مستدل از سوی توکیو برای طرح این اتهامات تاکید کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کره جنوبی با ابراز تاسف از اتهامات وارده از سوی مقامات ژاپنی مبنی بر اینکه سئول کنترل بر صادرات را به درستی انجام نمی دهد، بر ارایه مدارکی مستدل از سوی توکیو برای طرح این اتهامات تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، "کیم یو گئون"، معاون اداره امنیت ملی کره جنوبی امروز (جمعه) در کنفرانس خبری در سئول گفت، این کشور تحریم‌های سازمان ملل علیه پیونگ یانگ و سازوکارهای بین المللی کنترل صادرات مواد حساس و فناوری دارای مصارف دوگانه را به طور کامل رعایت کرده است.

ژاپن هفته پیش بر صادرات مواد شیمیایی قابل استفاده در تولید صفحه گوشی‌های هوشمند به کره جنوبی محدودیت‌هایی اعمال کرد و به دنبال آن، رسانه‌های ژاپن نوشتند که این مواد می‌تواند به کره شمالی حمل و در برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای این کشور مورد استفاده قرار گیرد.

وزیر اقتصاد و دارایی کره جنوبی نیز چند روز پیش محدودیت‌های اعمال شده از سوی ژاپن بر صادرات مواد نیمه رسانای کره جنوبی را ناقض اصول سازمان جهانی تجارت خواند و بر لغو آن تاکید کرد.

به گفته "هونگ نام کی"، محدودیت‌های اعمال شده از سوی ژاپن می‌تواند تأثیری منفی بر اقتصاد جهانی داشته باشد و مغایر اصول سازمان جهانی تجارت است.

"مون جائه این"، رئیس جمهوری کره جنوبی، نیز خواستار لغو این محدودیت‌ها از سوی ژاپن شد که توکیو در پاسخ به این درخواست گفت که این محدودیت‌ها قابل مذاکره نیستند.

گفته می‌شود، این مناقشه بین ژاپن و کره جنوبی نشأت گرفته از حکم سال گذشته دیوان عالی کره جنوبی است که به موجب آن، شرکت‌های ژاپنی به پرداخت غرامت به قربانیان کار اجباری در طول حاکمیت استعماری ژاپن بر شبه جزیره کره در سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ محکوم شدند.
ژاپن ضمن انتقاد شدید از این حکم، اعلام کرد، همه غرامت‌های آن دوران طبق معاهده دولت به دولت ۱۹۶۵ پرداخت شد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان