arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۹۷۷۱
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۰ - ۲۵ تير ۱۳۹۸

چین: روابط خود را با شرکت‌های فروشنده سلاح به تایوان قطع می‌کنیم

چین ضمن اعتراض مکرر به فروش های تسلیحاتی آمریکا به تایوان اعلام کرد دولت و شرکت های چینی روابط تجاری با شرکت های آمریکایی فروشنده سلاح به تایوان را قطع می کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چین ضمن اعتراض مکرر به فروش های تسلیحاتی آمریکا به تایوان اعلام کرد دولت و شرکت های چینی روابط تجاری با شرکت های آمریکایی فروشنده سلاح به تایوان را قطع می کنند.

«گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه شنبه در مصاحبه ای در پکن ضمن اعتراض به فروش موشک و تانک به تایوان از سوی شرکت های آمریکایی تاکید کرد که این اقدام زیرپا گذاشتن اصل «چین واحد» محسوب می شود.

پکن اصل «چین واحد» را ملاک ارتباط سیاسی و دیپلماتیک با دیگر کشورها می داند و کشورهایی که با تایوان روابط رسمی برقرار کنند از دیدگاه پکن ناقض این اصل محسوب می شوند و مناسباتشان با چین خدشه دار و گاه قطع خواهد شد.

حالا وزارت خارجه چین در اقدامی جدی اعلام کرده است که دولت و شرکت های چینی دیگر با فروشندگان آمریکایی سلاح به تایوان رابطه نخواهند داشت این وزارتخانه پیشتر نیز اعلام کرده بود این شرکت ها را تحریم خواهد کرد.

وزارت خارجه چین تاکید کرده است فروش تسلیحات به تایوان از جمله معامله ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری آمریکا با این جزیره نقض اصل چین واحد و مقررات بین المللی و بیانیه های مشترک چین و آمریکا درباره تایوان محسوب می شود.

از جمله شرکت هایی که چین می خواهد آنها را تحریم می کند می توان به «هانی وال اینترنشنال» و «گالف استریم» اشاره کرد که در بر اساس گزارش روزنامه مردم ارگان حزب حاکم چین، در این فروش تسلیحاتی مشارکت داشته اند.

در سال ۲۰۱۵ میلادی زمانی که آمریکا از فروش تسلیحاتی به ارزش یک میلیارد و ۸۳۰ میلیون دلار به تایوان خبر داد، پکن تهدید کرد که شرکت های فروشنده این سلاح ها را تحریم می کند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان