خواننده قدیمی موسیقی پاپ با حضور در برنامه صبحگاهی شبکه سه، از وضعیت موسیقی از گذشته تا به امروز سخن گفت.
رضا مهدوی کارشناس موسیقی امروز در «سلام صبح بخیر» میزبان بیژن خاوری خواننده «بهارآمد و شمشادها جوان شدهاند» بود.
وی درباره فعالیت موسیقی در دهه ۶۰ و ۷۰ علیرغم محدودیتهایی که وجود داشت، گفت: آن زمان فرید شبخیز برای تولید میانبرنامههای شاد و جدید نقش مهمی داشت و آهنگ «گل میروید» را برای واحد موسیقی ساخت که اجرای بسیار خوبی بود. دو سه سال بعد شنیدم این آهنگ در جشنواره موسیقی پاپ آسیا مقام اول را به دست آورد به ویژه که فضای سنتی و تار و سنتور نیز در آن بود. آن زمان ساعد باقری رییس واحد موسیقی بود. بیشتر آثار شبخیز را من خواندم و او تحولی در عرصه موسیقی ایجاد کرد. قبل از آن جنگ بود و فقط سرود خوانده میشد.
خاوری یادآور شد: اکنون کارها طوری شده که وقتی به آنها گوش میکنم شعرها فقط عاشقانه است در حالی که آن زمان نمیگذاشتند اینگونه باشد. ما آن زمان اگر کارمان تصویب نمیشد دلخور میشدیم اما حالا میبینم حق داشتند که سخت بگیرند. آن دوران پشتوانه آثاری که خوانده میشد شاعران زیادی از مملکت بودند نه اینکه همه چیز دست یک نفر باشد. حالا هم یک تعداد هستند که خوب می خوانند و برخی هم سلیقه مردم را بد کردهاند و آنها باید موسیقی خوب، آهنگ خوب و شعر درستی بشنوند.
این خواننده قدیمی ادامه داد: حالا روند کار اینگونه است که آهنگ را بیرون ضبط میکنند و برای پخش میدهند. وقتی کار آماده باشد شاید واحد موسیقی نتواند خیلی تغییری در آن بدهد. خیلیها هم بدون مجوز کار میکنند.
خاوری درباره سابقه فعالیتهایش گفت: من کار موسیقی را از زمان پیشاهنگی و از دبیرستان شروع کردم. زمانی موسیقی بعد از انقلاب قطع شد. حالا دارد خیلی از آثار آقای بنان که ما در گذشته گوش می دادیم از رادیو و تلویزیون پخش میشود، پس این آثار بد نبودهاند.
این خواننده با انتقاد نسبت به کارهای امروزی تصریح کرد: اکنون یک آهنگ فقط مجموعه کار دو سه نفر است، به نظر من گرفتن کار هم دلیلی بر خوب بودن آن نیست. من خودم آهنگی برای سریالی خواندهام که خیلی هم گرفته و خوب بوده است. اعتقاد من این است که فضای قبل و اینکه تعداد زیادی فکر پشتوانه یک اثر باشد دیگر تکرار نشده است.
وی در پاسخ به سوال حسین کلهر مبنی بر اینکه آیا با خاوری اختلاسگر بانکی رابطه فامیلی دارد، گفت: زمانی که او مدیر بانک سپه بود جشنی برای دهه فجر داشتند و من فقط دو بار ایشان را آنجا دیدم و فامیل من نیست.
در ادامه تصاویری از اولین ویدئوکلیپ های تلویزیون که مربوط به حضور خاوری و همایون فال روی قایقهای پدالی در پارک ملت بود پخش شد و خاوری درباره این نماهنگ توضیح داد: کار ما ۴ و نیم بعدازظهر جمعه شروع شد و ۴و نیم صبح تمام شد. خیلی از مردم در پارک ملت جمع شده بودند و در ساعت ۱ و ۲ نیمهشب که خلوت شده بود توانستیم بخشهای پایانی کار را بگیریم. حین ساخت این کلیپ کفش آقای همایونفال هم پاره شد! چون مدام او پا زده بود و من تقلب کرده بودم.
این خواننده ادامه داد: خواندن قسمتی از زندگی من است، در خانه ارگ میزنم و میخوانم و تا لحظات آخر عمرم اگر خداوند سعادت بدهد و صدایی داشته باشم میخوانم.
خاوری با انتقاد از دفتر موسیقی گفت: زمان ما بحث تهاجم فرهنگی مطرح بود و واحد موسیقی را داشتیم اما اکنون شده دفتر موسیقی که کوچک شده است. من در عمرم پایم را ۱۰ بار هم در دفتر موسیقی نگذاشته ام.
وی پس از اجرای یکی از قطعات خود در استودیو تاکید کرد: من خیلی راحتترم زنده بخوانم تا اینکه پلیبک اجرا کنم همانطور که نوازندهای نوازنده است که بتواند زنده بنوازد. کسی هم که نتواند زنده بخواند، خواننده نیست. تکنولوژی بالا رفته و همه تنبل شدهاند. در حالی که ما برای تغییر یک کلمه در آهنگ، دوباره آن را اجرا میکردیم.
خاوری در پایان با یادی از حسن همایونفال، عباس باقری، پرویز طاهری و دیگر هم دوره های خود گفت: موسیقی مملکت ما دست کسانی افتاده که قبلا پادو هم نبودهاند. نمیدانم ارشاد کجا است واحد موسیقی که تولیداتش به صفر رسیده مگر اینکه مناسبتی تولید کند.