arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۱۱۹۶
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۱ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۸

ابوترابی، نماینده اصولگرا: در حال جمع آوری امضا برای عزل رحیمی از هیئت رئیسه مجلس هستیم / رحیمی چه گفته بود؟

ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف آباد در مجلس از امضاء نامه ای از سوی نمایندگان مجلس درباره اظهارات روز گذشته علیرضا رحیمی نماینده تهران در جریان بررسی سوال از وزیر دفاع، خبر داد و گفت: طبق آیین نامه داخلی مجلس اگر تعداد امضاهای این نامه به 25 برسد باید این عضو هیئت رئیسه از سمت خود عزل شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نماینده نجف آباد در مجلس از جمع آوری امضاء برای عزل یک عضو هیئت رئیسه پارلمان خبر داد.

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، از امضاء نامه ای از سوی نمایندگان مجلس درباره اظهارات روز گذشته علیرضا رحیمی نماینده تهران در جریان بررسی سوال از وزیر دفاع، خبر داد و گفت: طبق آیین نامه داخلی مجلس اگر تعداد امضاهای این نامه به 25 برسد باید این عضو هیئت رئیسه از سمت خود عزل شود.

وی با بیان اینکه این شکایت نمایندگان به کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس ارجاع خواهد داشت، ادامه داد: براساس این شکایت کمیسیون آ‌یین‌نامه داخلی مجلس طبق ماده 27 و 28 آیین‌نامه داخلی مجلس اظهارات علیرضا رحیمی را مورد بررسی قرار می‌دهد و چنانچه اظهارات وی ساختارشکنانه و برخلاف قانون تشخیص داده شود کمیسیون ‌آیین‌نامه وی را از عضویت در هیئت رئیسه عزل می‌کند.

رحیمی چه گفته بود؟

علیرضا رحیمی در نشست علنی نوبت عصر دوشنبه، ۳۱ تیرماه مجلس شورای اسلامی در جریان سوال خود از وزیر دفاع اظهار داشت: افتخارات نیروهای مسلح کشور یک وحدت و غرور ملی را در کل کشور ایجاد کرده است به طوری که نمایندگان مجلس شورای اسلامی از عملکرد نیروهای مسلح در مقابل اقدامات خصمانه دشمنان کشور در خلیج فارس بیانیه‌هایی تهیه و قرائت می‌شود که به نمایندگی از کل ملت ایران حمایت خود را از نیروهای مسلح اعلام می‌کنند و پیام روشنی برای اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها دارد تا بدانند با کدام ملت طرف هستند. علاوه بر تشکر ویژه از اقدامات سپاه پاسداران و ارتش به ویژه نیروی دریایی که هوشمندانه آب‌های خلیج فارس را زیر نظر دارند و امنیت کشور را تأمین می‌کنند، از نقش امیرحاتمی در وزارت دفاع صمیمانه تشکر می‌کنم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: متأسفانه برخی از همکاران ما در وزارت دفاع تصور می‌کنند این سوال در شأن وزارت دفاع و کمیسیون و مجلس شورای اسلامی نیست در حالی که این سوال در مسیر شفافیت عملکرد نیروهای مسلح از جهت تأمین منافع ملی است، شفافیت نه به این معنا که محرمانگی نیروهای مسلح را علنی کنیم، اتفاقاً این سوال در مسیری طرح می‌شود تا اگر در سیستم نیروهای مسلح اشکالی وجود داشته این ایراد با هوشمندی دولت و مجلس و نیروهای مسلح برطرف شود.

وی افزود: مراتب تأسف خود را از آیین‌نامه داخلی مجلس و قانون اساسی اعلام می‌کنم که دست نمایندگان را برای سوال از سپاه پاسداران و صدا و سیما بسته است و نمایندگان مجبور هستند سوالات خود را از دستگاه متناظر این نهادها در دولت مطرح کنند همان طور که آقای مطهری سوال خود از قوه قضائیه را از وزیر دادگستری مطرح کردند. این سوال از شأن و شوکت وزارت دفاع و نیروهای مسلح کم نمی‌کند.

رحیمی با اشاره به تاریخچه سوال خود از وزیر دفاع گفت: در سوالی که از وزیر امور خارجه در صحن پیرامون موضوع دو تابعیتی‌ها در سال گذشته مطرح شد، فیلمی پخش شد که آن فیلم باعث ایجاد شائبه ناامنی روانی و تشویش اذهان عمومی در سراسر کشور شد. آن فیلم درکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پخش شده بود و چارچوب برخورد با فعالیت جاسوسی بیگانگان و برخورد با دوتابعیتی‌ها را نشان می‌داد. نماینده اطلاعات سپاه در جلسه کمیسیون امنیت ملی اعلام کرد که این فیلم محرمانه است. در مصوبات کمیسیون این موضوع موجود است و اصلا معنی ندارد که فیلم غیرمحرمانه‌ای را در کمیسیون امنیت ملی پخش کنند.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زمانی که این فیلم در صحن مجلس پخش شد، من و ۲۶ نفر از همکاران در کمال دلسوزی برای شفاف‌سازی و برای حراست از محرمانگی اطلاعات در دستگاه‌های امنیتی مبادرت به طرح سوال کردیم. جلسه رسیدگی به این سوال در کمیسیون برگزار شد و دستگاه‌های مربوط نیز شرکت کردند. امیرحاتمی و معاونین ایشان و نماینده سازمان اطلاعات سپاه نیز در کمیسیون حضور یافتند.

وی افزود: آنقدر پخش این فیلم در دستگاه امنیتی کشور و فرآیند امنیتی کشور در برخورد با جاسوسان اثر تخریبی داشت و از درون به نظام جمهوری اسلامی ضربه زد که هفته بعدش، وزارت اطلاعات کتباً علیه نماینده سوال کننده به هیأت رئیسه مجلس شکایت کرد. چند ماه بعد متعاقب این شکایت وزارت اطلاعات، با ۳ عنوان اتهامی، انتشار محتوای اسناد دارای طبقه‌بندی سرّی، افترا و نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی و مسئولان. متعاقب شکایت هیأت رئیسه و هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان، چند ماه بعد وزارت اطلاعات علیه نماینده سوال کننده یعنی آقای کریمی قدوسی به قوه قضائیه شکایت کرد و اکنون این شکایت در قوه قضائیه در حال رسیدگی است.

رحیمی اظهار داشت: متعاقب سوال وزارت اطلاعات، آقای کریمی قدوسی در اقدامی تعجب برانگیز قصد داشتند یک سوال رسمی را علیه وزیر اطلاعات در صحن مطرح کنند. هیأت رئیسه این سوال را به معاونت نظارت مجلس ارجاع داد و این معاونت کتباً پاسخ داد که این سوال قابل طرح نیست زیرا از وظایف وزیر و وزارت اطلاعات نبوده است. بعد از اصرار آقای کریمی قدوسی، آقای مطهری نایب رئیس وقت مجلس به عنوان حکم بین بنده که مسئول رسیدگی به سوالات نمایندگان در هیأت رئیسه بودم، ایشان نیز تشخیص دادند که سوال قابل طرح نیست. نهایتاً با نظر دکتر لاریجانی شکایت کریمی قدوسی از وزارت اطلاعات در هیأت رئیسه مطرح شد. اولین بار بود که در هیأت رئیسه مجلس سوال نماینده به صورت مصداقی مطرح شد که به اتفاق آراء سوال از وزیر اطلاعات مبنی بر اینکه چرا از نماینده شکایت کرده‌اند، وارد ندانستند.

عضو فراکسیون امید بیان کرد: من ۶ ماه در هیأت رئیسه مسئول رسیدگی به سوال نمایندگان بودم و به همین دلیل احتیاطاً سوال خود را در دستور کار قرار ندادم اما اکنون که مسئولیت دیگری در هیأت رئیسه دارم، سوال خود در خصوص فیلم پخش شده در صحن را مطرح می‌کنم.

وی افزود: تدوین فیلم امنیتی دارنده محتوای طبقه بندی سّری در کجا اتفاق می‌افتد؟ اگر سازمان اطلاعات سپاه مسئول است چرا این فیلم در صحن علنی پخش شده است؟ اگر سازمان اطلاعات سپاه این فیلم را تهیه نکرده این در حالی است که نماینده سازمان اطلاعات سپاه اذعان کرد که فیلم پخش شده در صحن محتوای همان فیلمی است که در کمیسیون امنیت ملی پخش شده است. در کدام مرکز و در کدام حلقه فیلم امنیتی شبیه سریال گاندو تدوین می‌کنند و سریال‌های امنیتی را در سراسر کشور کلید می‌زنند و حلقه‌هایی تشکیل می‌دهند که نه تنها مجلس را تحت تأثیر قرار می‌دهند بلکه کل کشور را با تشویش اذهان مواجه می‌کنند.

رحیمی ادامه داد: سازمان اطلاعات سپاه در تدوین این فیلم و دسترسی نماینده به آن و پخش فیلم در صحن چه نقشی دارد؟ نکته قابل توجه نقش قوه قضائیه است، زمانی که این فیلم در صحن پخش شد در مصاحبه‌ای از دادستان کل کشور خواستم که به مسئله ورود کند، بارها اتهامات کذبی علیه دولتمردان و سران کشور مطرح شد اما دادستان کشور فقط ناظر بود و نگاه کرد. به رئیس جمهور اتهام زدند که دو تابعیتی است و در سطح کشور این دروغ پخش شد، این دروغ تکذیب شد اما تکذیب این دروغ در جایی مطرح نشد. اگر به رئیس قوه قضائیه اتهام دو تابعیتی می‌زدند آیا دادستان کل کشور سکوت می‌کرد؟

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر آقای رئیسی به دنبال ایجاد تحول در قوه قضائیه هستند اولین تحول، فعال کردن نقش دادستان کل کشور در دروغ‌های ملی است.

وی افزود: موازی‌کاری‌ دستگاه‌های امنیتی برای حفظ امنیت و منافع ملی کشور خسارت‌بار و خطرناک است، چندین بار در صحن و کمیسیون تذکر داده شد، نمی‌شود در یک کشور چند دستگاه امنیتی فعال باشد، قانون اساسی تکلیف را روشن کرده است، یا شورای عالی امنیت ملی بند دوم اصل ۱۷۶ قانون اساسی را اجرا کند که هماهنگ کردن دستگاه‌های امنیتی است یا اینکه استدعا داریم مقام معظم رهبری ورود کنند و بر اساس اختیارات بند (۷) اصل ۱۱۰ قانون اساسی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه را انجام دهد.

رحیمی اظهار داشت: قوه قضائیه اعلام می‌کند یک نفر جاسوس است اما وزارت اطلاعات می‌گوید آن فرد جاسوس نیست و سپاه پاسداران جاسوس بودن آن فرد را اعلام می‌کند، این اتفاق در حوزه محیط زیست و دوتابعیتی‌ها رخ داد.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در بخش دوم سخنان خود بیان کرد: از توضیحات سرتیپ حاتمی تشکر می‌کنم که سوال و شبهه را مورد بررسی قرار دادند، همین قدر که این اقدام را غیرمسئولانه قلمداد کردید از شما متشکر هستم و خطاب به ایشان می‌گویم سوال من در مسیر صیانت از نیروهای مسلح و مخصوصاً سپاه پاسداران است.

وی افزود: روشن است که وقتی از اصل فیلم کپی گرفته شود قاعدتاً آن کپی اصل نیست. اما بازی کردن با عبارات وافی به مقصود نیست اما همین که وزیر دفاع این اقدام را غیر مسئولانه اعلام کرد صمیمانه تشکر می‌کنم.

رحیمی ادامه داد: یک شبکه خاکستری در سراسر کشور با هدف تفرقه‌افکنی، ناامید کردن مردم و دشمن تراشی گاهی به اسم انقلابی‌گری فعال است.

عضو فراکسیون امید مجلس گفت: فیلمی که با موضوع دو تابعیتی‌ها در مجلس پخش شد با سریال گاندو دو روی یک سکه هستند، هر دو در مسیر ناامید کردن مردم، تشویش اذهان عمومی، تخریب دولت، متلاشی کردن دیپلماسی عمومی کشور و بدنام کردن دولتمردان به ویژه دیپلمات‌های موفق دولت هستند.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: شفاف بگویید فیلم دوتابعیتی‌ها در کجا تدوین شده است و چگونه یک نماینده به آن دست یافته است. ساخت سریال گاندو را چه کسی تأمین مالی کرده است. موسسه شهید آوینی تهیه‌کننده این فیلم است. کدام یک از آثار شهید آوینی به شما اجازه می‌دهد که در مسیر ماکیاولیستی گام بردارد.

عبدالرضا مصری که اداره جلسه علنی را بر عهده داشت در این میان گفت: ممکن است نامه سپاه به آقای رحیمی نرسیده باشد. سپاه اعلام کرده آنچه در کمیسیون امنیت ملی پخش شده همان نسخه‌ای نبوده که در مجلس پخش شده و در واقع نسخه محرمانه آن جلسه نبوده است. آنها کتبا گفته‌اند که این نسخه نسخه محرمانه مزبور نیست.

علیرضا رحیمی نیز در پایان گفت: با توجه به اینکه نگاه من و ۲۶ نماینده دیگر منافع و امنیت ملی است به رای گذاشتن این سوال را خلاف امنیت ملی می‌دانم. در جریان طرح سوال علیرضا رحیمی از وزیر دفاع تعداد زیادی از نمایندگان با فریاد زدن خواستار بیان تذکرات خود بودند و تعدادی از آنها آئین‌نامه مجلس را بلند کرده بودند.

نظرات بینندگان