arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۱۷۲۳
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۲ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۸

صبحانه خبری / اولِ صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / جدال داغ بر سر ایران بین بوریس جانسون و رهبر حزب کارگر / انگلیس کشتی هایش را اسکورت دریایی می کند؟ / شاگرد آیت الله مصباح:‌ من به دنبال ظهور سفیانی در شام بودم آن هم بعد از 1400 سال / سانسور 27 دقیقه ای مستند شاملو در صداوسیما

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

جدال داغ بر سر ایران در مجلس عوام بین بوریس جانسون و جرمی کوربین --- کوربین از جانسون پرسید آیا او به همراه کشورهای اوروپایی امضاکننده توافق هسته‌ای برجام به این توافق پایبند خواهد ماند یا خیر. او همچنین از جانسون خواست در مورد گمانه‌زنی‌های مربوط به اینکه دولت جدید بریتانیا مجری سیاست‌های آمریکا خواهد بود توضیح دهد. جانسون گفت: «درباره ایران پرسید؟! این آقای محترمی که از پرس تی‌وی ایران پول می‌گیرد. او به جای اینکه در اتفاقات خلیج فارس طرف دوستانمان را در آمریکا بگیرید دائماً طرفداری مقامات تهران را می‌کند!»

بریتانیا از اسکورت دریایی برای کشتی‌های این کشور در تنگه هرمز خبر داد --- دولت بریتانیا گفته است که قصد دارد اسکورتی دریایی برای کشتی‌هایی ایجاد کند که با پرچم این کشور در تنگه هرمز تردد می‌کنند، این اقدام در بحبوحه افزایش تنش‌های دیپلماتیک در منطقه خلیج فارس اعلام شده است. تصمیم ایجاد یک اسکورت نظامی برای کشتی‌های بازرگانی بریتانیایی در پی برگزاری نشستی اضطراری در مقر نخست‌وزیری برای بحث و بررسی اوضاع در خلیج فارس گرفته شد.

پس از وقفه ۱۶ ساله، دولت فدرال آمریکا اجرای مجازات اعدام را از سر می‌گیرد --- وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده است که دولت فدرال قصد دارد بعد از یک وقفه ۱۶ ساله اجرای مجازات اعدام محکومان به مرگ را از سر بگیرد. ویلیام بار، دادستان کل و وزیر دادگستری آمریکا در یک بیانیه اعلام کرده است که به دفتر زندان‌های دستور داده شده که برای اجرای حکم اعدام پنج محکوم برنامه ریزی شود.

غرق یک کشتی در لیبی؛ احتمال مرگ ۱۵۰ نفر --- کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد که احتمال می رود ۱۵۰ نفر بر اثر غرق شدن یک کشتی در لیبی جان خود را از دست داده باشند. ۱۵۰ نفر دیگراز این افراد توسط ماهیگیران نجات داده شده و به لیبی بازگردانده شدند.

ترکیه از برنامه ریزی برای تحویل دومین محموله موشک‌های اس-۴۰۰ خبر داد --- مقامات نظامی ترکیه گفته اند که روسیه اولین محموله از سیستم دفاع هوایی اس-۴۰۰ را بطور کامل به این کشور تحویل داده است. به گفته مقامات نظامی ترکیه برنامه ریزی برای تحویل دومین محموله انجام شده است.

مطهری: در انتخابات پیش رو امید خاصی به تغییر رویکرد شورای نگهبان نیست --- علی مطهری، نماینده مجلس ایران با اشاره به نظرات اصلاح طلبان برای شرکت در انتخابات گفت: "به هر حال ظاهرا چاره ای از رد صلاحیت های شورای نگهبان نیست. فعلا هم کاری نمی‌شود کرد. شورای نگهبان بیشتر با افکار آقای جنتی عمل می‌کند و تا زمانی که ترکیب شورای نگهبان تغییر نکند، راهی جز این نیست و باید تحمل کنیم."  مطهری همچنین افزود: "در انتخابات پیش رو امید خاصی به تغییر رویکرد شورای نگهبان وجود ندارد و آن‌ها مثل گذشته کار خود را خواهند کرد. ولی باز هم معتقدم در همین شرایط هم اصلاح طلبان باید به صورت گسترده شرکت کنند."

ترامپ مصوبه‌ کنگره علیه فروش تسلیحات به عربستان و امارات را وتو کرد --- دونالد ترامپ،رئیس جمهوری آمریکا، سه مصوبه کنگره برای جلوگیری از فروش تسلیحات به عربستان سعودی، امارات و اردن را وتو کرده است.

دیپلمات رومانیایی جانشین موقت آمانو در آژانس اتمی شد --- کورنل فِروتسا، دیپلمات رومانی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، جایگزین موقت یوکیا آمانو به‌عنوان دبیرکل این نهاد وابسته به سازمان ملل شد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار گزارشی روز پنج‌شنبه اعلام کرد تا زمانی که اعضای شورای حکام در مجمع عمومی برای جانشینی دائمی آمانو تصمیم بگیرند، فروتسا مسئولیت‌های وی را عهده‌دار خواهد شد. نامزدهای مدیرکلی باید اکثریت آرای اعضای شورای حکام را به‌دست آوردند و سپس در مجمع عمومی آژانس که در پایان تابستان هر سال برگزار می‌شود مورد تأیید قرار گیرد.

شاگرد آیت الله مصباح:‌ من به دنبال ظهور سفیانی در شام بودم آن هم بعد از 1400 سال --- پناهیان شاگرد آیت الله مصباح روز گذشته گفت: من به دنبال ظهور سفیانی در شام بودم آن هم بعد از 1400 سال؛ داعش همان بود / بعد از ظهور امام زمان، منتظرانی که به آنها ظلم شده وارثان زمین و روسای مردم می‌شوند / باید نیروها را برای پول‌دار شدن و رئیس شدن تربیت کنیم / اگر در انجام امور مالی، اقتصادی و سیاسی با هم اتحاد نداشته باشیم در زمان ظهور دچار مشکل می‌شویم

سانسور 27 دقیقه ای مستند شاملو در صداوسیما --- حسین لامعی، کارگردان مستند «قدیس» که دو شب پیش و در سالروز درگذشت احمد شاملو از شبکه سه سیما پخش شد، در پستی اینستاگرامی نوشت: «من حسین لامعی، تهیه‌کننده و کارگردان مستند «قِدّیس»، این متن را از سر خشم می‌نویسم. امشب، مستند «قِدّیس»، در شرایطی از شبکه‌ ۳ سیما پخش شد که هیچگونه شباهت با مستندی که من ساختم نداشت. «قِدّیس» ِ بنده، ۷۳ دقیقه بود اما مستندِ پخش شده، ۵۰ دقیقه است! حدود 27 دقیقه‌اش را سانسور که نه، سلاخی کرده‌اند. قلع و قمع کرده‌اند. نابود کرده‌اند. مگر مستندِ جنسی ساخته بودم که این‌چنین تکه‌پاره گردیده؟!»

نظرات بینندگان