arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۲۱۴۴
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۲ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۸

«اکران۹۸» به روایت شکست‌خوردگان/فیلم‌هایی در حسرت ۱۰هزار مخاطب!

طبق آمار منتشر شده در سامانه رسمی سازمان سینمایی از ابتدای سال ۹۸ تاکنون ۶ فیلم فروش کمتر از یک میلیارد تومان داشته‌اند که در این میان تعداد مخاطبان ۳ فیلم حتی به ۱۰ هزار نفر هم نرسیده است!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

طبق آمار منتشر شده در سامانه رسمی سازمان سینمایی از ابتدای سال ۹۸ تاکنون ۶ فیلم فروش کمتر از یک میلیارد تومان داشته‌اند که در این میان تعداد مخاطبان ۳ فیلم حتی به ۱۰ هزار نفر هم نرسیده است!

 براساس آخرین آمار فروش فیلم‌های اکران شده از ابتدای سال ۹۸ تا ۵ مردادماه که توسط سامانه رسمی سازمان سینمایی منتشر شد ۶ فیلم با گذشت موعد مرسوم اکران در سینماها، نتوانسته اند فروش میلیاردی را تجربه کنند و براساس مختصات فروش،‌ شکست مطلق درگیشه را تجربه کرده‌اند.

در اوایل دهه نود بود که وقتی آمار فروش فیلمی از یک میلیارد تومان گذر می‌کرد صاحبان فیلم و رسانه‌ها از آن به عنوان یکی از ابزارهای تبلیغاتی استفاده می‌کردند به طوری که بارها شاهد تیترهایی از این دست بودیم که یک فیلم «به باشگاه میلیاردی‌ها پیوست»؛ تیترهایی که گاهی حتی منجر به افزایش مخاطبان یک فیلم هم می‌شد.

اما حالا چند سالی می‌شود که به‌واسطه گران‌شدن بلیت سینماها دیگر چنین فروش‌هایی اعتبار چندانی ندارند. هرچند همه می‌دانیم که در چند سال اخیر با افزایش تورم و به تبع آن افزایش هزینه‌های ساخت یک فیلم، دیگر نمی‌توان به این نوع تبلیغات تکیه کرد اما در همین سال‌ها هم فیلم‌هایی بوده اند که توانسته اند فروش‌های بیش از ۱۰ میلیارد تومان را تجربه کنند اما باز هم بسیاری از سینماگران معتقد بودند که همان‌ها هم ضرر کرده‌اند.

این سینماگران بارها عنوان کرده‌اند که در شرایط فعلی اگر یک فیلم سینمایی به طور تقریبی سه برابر بیشتر از هزینه‌ای که برای ساخت آن شده، فروش نکند، دچار شکست شده است که از همین گزاره می‌توان وضعیت فیلم‌هایی را که کمتر از یک میلیارد تومان می‌فروشند، دریافت.

اما چرا این ۶ فیلم نتوانستند مانند ۱۶ فیلم دیگری که از ابتدای سال به نمایش درآمده‌اند، به فروش حداقل یک میلیارد تومان در گیشه دست پیدا کنند؟

همه شکست‌خورده‌های یک فصل

فیلم سینمایی «به دنیا آمدن» به کارگردانی محسن عبدالوهاب با فروش ۱۲۹ میلیون تومانی و کمی بیش از ۱۳ هزار مخاطب اولین فیلم شکست خورده این فهرست است. این فیلم که محصول سال ۹۴ و از سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر باقی مانده بود، سرانجام توانست در ماه مبارک رمضان، یکی از بی‌رونق‌ترین فصل‌های اکران ، به نمایش درآید.

نکته قابل توجه این است که صاحبان این فیلم تنها از به نمایش درآمدن آن ابراز خوشحالی می‌کردند و بارها عنوان کرده بودند که «به دنیا آمدن» فیلم گیشه نیست، اما شاید یکی از دلایل شکست این فیلم را بتوان در سوژه تکراری و نداشتن بازیگران قابل توجه آن جستجو کرد.

خط اصلی داستان «به دنیا آمدن» درباره زن و مردی است که بر سر بچه‌دار شدن یا نشدن اختلاف دارند و همین اختلاف ساده همه‌ اجزای زندگی‌شان را در بر می‌گیرد.

این فیلم در زمانی به نمایش درآمد که ترکیب اکران نیز ترکیب قدرمندی نبود و به جز فیلم سینمایی «سامورایی در برلین» به کارگردانی مهدی نادری که به‌عنوان یک فیلم کمدی در ترکیب اکران حضور داشت و توانست به فروشی بیشتر از ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برسد، بقیه فیلم‌های این ترکیب نیز به فروشی کمتر از یک میلیارد تومان دست پیدا کردند.

 

بسیاری از سینماگران و منتقدان اساساً ماه مبارک رمضان جزو فصل‌های بی‌فروغ اکران می‌دادند و همواره از نمایش فیلمشان در این بازه زمانی خودداری می‌کنند، با مروری بر وضعیت نمایش فیلم‌های چند سال اخیر در این بازه زمانی به وضوح می‌توان دریافت که به جز چند فیلم که استثنائاً به فروش خوبی رسیده اند، بقیه فیلم‌ها در همین زمان شکست خورده اند.

در این فصل با وجود تمهیداتی که برای اکران از افطار تا سحر اندیشیده می‌شود، مردم به دلیل روزه‌داری و البته میدان داری سریال‌های مناسبتی تلویزیون در این زمان، نمی‌توانند به تماشای فیلم‌های سینمایی بنشینند و امکان تبلیغات چندانی برای فیلم‌های سینمایی پیش نمی‌آید؛ دلایلی که شاید بتوان فروش کم این ۵ فیلم اکران شده در ماه رمضان را توجیه کرد.

چهره‌ای که نفروخت

فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی دیگر فیلمی است با فروشی اندکی بیشتر از ۶۵۶ میلیون تومان و حدود ۶۵ هزار مخاطب جزو آثار شکست‌خورده اکران محسوب می‌شود؛ فیلمی که شهاب حسینی را در ترکیب بازیگراش داشت؛ بازیگری که در چند سال اخیر اغلب فیلم‌هایش توانسته اند به فروش قابل توجهی برسند و البته در چند سال اخیر در صدد کمک به فیلم اولی‌ها بوده است.

پگاه ارضی هم از جمله کارگردانانی بود که از همان ابتدا اعتراض خودش نسبت به اکران فیلمش در این برهه زمانی را اعلام کرد.

او که اولین فیلم سینمایی خود را بعد از بازگشتش به وطن ساخته و خودش هم نویسندگی کار را بر عهده گرفته بود، به خبرنگار مهر گفت: «هیچ فیلمسازی دوست ندارد فیلمش در ماه اسفند یا در ماه رمضان اکران شود چون این بازه‌های زمانی، ماه‌های مرده برای اکران فیلم محسوب می‌شوند از سوی دیگر با فرا رسیدن عید فطر، فیلم‌های جدید به سینماها آمده‌اند و اصلاً دیگر فرصتی برای دیدن شدن فیلم‌های اکران شده در ماه رمضان باقی نمانده است. باید عنوان کنم ما دوست نداشتیم «نبات» را در این فصل اکران کنیم اما حدود ۱۰، ۱۱ ماه است که فیلم ما در دست پخش‌کننده است. قرار بود «نبات» پاییز سال گذشته به نمایش دربیاید اما این اتفاق رخ نداد و با توجه به اینکه من در یک سری از جلسات حضور نداشتم، از دلیل این اتفاق خبر ندارم.»

اما فارغ از زمان نمایش «نبات»، شاید بتوان تبلیغات نامناسب را وجه مشترک همه فیلم‌های اکران شده در ماه رمضان دانست که یکی از مولفه‌های موفقیت برای هر فیلمی است.

 

با وجود این «نبات» قصه‌ای ساده و سردستی دارد؛ قصه‌ای که مخاطب بلافاصله می‌تواند سرگذشت شخصیت‌هایش را حدس بزند و شاید بتوان همین موضوع را یکی از دلایل شسکت این فیلم دانست.

«نبات» داستان پدر و دختری به اسم سعید و نبات را روایت می‌کند که این ۲ به تنهایی با یکدیگر زندگی می‌کنند. مادر نبات زمانی که او یک سال بیشتر نداشته در آتش سوزی مرده و پدر و دختر تقریباً هر جمعه سری به مزار او می‌زنند. نبات تقریباً هیچی از مادر خود نمی‌داند و پدرش در طی این ده، یازده سال زندگی، هم نقش مادر را برای او ایفا کرده و هم نقش پدر به طوری که نبات برای روز مادر هم به او کادو می‌دهد.

«خانه دیگری» به کارگردانی بهنوش صادقی، «تولدت مبارک» به کارگردانی سمیه زارعی‌نژاد و «وکیل مدافع» به کارگردانی سلما بابایی و ونداد ندوشن هر سه جزو فیلم‌هایی هستند که کمتر از صد میلیون تومان فروختند، زیر ۱۰ هزار مخاطب داشتند و صاحبان هر سه فیلم نسبت به زمان نمایش، کم بودن سانس‌های نمایش و البته تبلیغات ضعیف معترض بودند. البته به نظر می‌رسد این فیلم‌ها با توجه به نوع ساختار فیلم، قصه و نوع پرداخت حتی در صورت داشتن سانس‌های زیاد، باز هم نمی‌توانستند به فروش قابل توجهی برسند.

از این سه فیلم «تولدت مبارک» از سال ۹۳ و «خانه دیگری» از سال ۹۴ باقی مانده بود که از اولی حتی به تعداد انگشت‌های یک دست هم خبر مخابره نشده بود اما صاحبان همین فیلم‌ها در زمان نمایش نسبت به نداشتن فرصت کافی برای تبلیغ اعتراض می‌کردند.

 

اما «وکیل مدافع» ساخته سال ۹۷ است؛ سالی که بسیاری از سینماگران از افزایش سرسام‌آور هزینه‌های ساخت یک فیلم می‌گفتند و به طور مرتب عنوان می‌کردند که دیگر نمی‌شود یک فیلم را کمتر از یک میلیارد تومان ساخت.

هرچند در «وکیل مدافع» از بازیگران چهره چندانی استفاده نشده بود، فیلم پروداکشن عظیمی هم نداشت و از این جهت نمی‌شود آن را یک فیلم پرخرج دانست اما قطعاً فروش کمتر از صد میلیون تومان یک شکست مطلق برای این فیلم به حساب می‌آید؛ فیلمی که هرچند می‌خواهد ادای دینی به دفاع مقدس بکند اما ناکام می‌ماند و هرچند در معرفی آن عنوان می‌شد که مسایل سیاسی و اجتماعی را به صورت طنز بیان کرده اما نه دیالوگ‌های طنزی دارد، نه یک موقعیت کمیک دارد و نه حتی توانسته این مسایل را به درستی بیان کند.

فیلمبرداری در خارج؛ فرمولی که شکست خورد!

عجیب‌ترین فیلم این فهرست ۶ تایی اما «دختر شیطان» ساخته قربان محمدپور است؛ فیلمی که در ۴۵ جلسه در کشور هند فیلمبرداری شد و یک تیم ۲۵ نفره از ایران قربان محمدپور را همراهی می‌کردند.

قربان محمدپور که پیش از این «سلام بمبئی» را به عنوان محصول مشترک ایران و هند با بازی محمدرضا گلزار ساخته و توانسته بود فروش خوبی را تجربه کند، این بار «دختر شیطان» را با حضور حمید فرخ‌نژاد که به گفته بسیاری از سینماگران از گران‌ترین بازیگران سال‌های اخیر بوده و بازیگران هندی ساخت؛ اثری که اتفاقاً مختصات یک فیلم گران را دارد.

«دختر شیطان» همزمان با عید فطر که یکی از بهترین فصل‌های اکران به شمار می‌آید، به نمایش درآمد و در حالی که بسیاری پیش بینی می‌کردند این فیلم بتواند همچون «سلام بمبئی» فروش خوبی را تجربه کند اما در این ۴۷ روز نمایش با ۱۳ سینما توانسته به زحمت فروشی بیش از ۸۵۵ میلیون تومان را تجربه کند؛ یعنی چیزی حدود ۸۴ هزار مخاطب برای تماشای این فیلم دست به جیب شدند!

این نکته را هم می‌توان در نظر گرفت که ترکیب عید فطر با حضور «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار، «سرخپوست» به کارگردانی نیما جاویدی و «ما همه با هم هستیم» به کارگردانی کمال تبریزی یکی از قدرمندترین ترکیب‌های اکران امسال بود که کوچکترین ضعف هر کدام از فیلم‌ها ، می‌توانست به سقوط منجر شود.

 

«دختر شیطان» درباره دختر شیطان(ابلیس) با بازی ایشا گوپتا با نام لبینی است که تصمیم دارد راهش را از پدرش جدا کند و برای این کار باید مقابل یک انسان درستکار سجده کند. او برای پیدا کردن چنین فردی سراغ فرهاد با بازی حمید فرخ نژاد می‌رود که آنقدر در گناه غرق شده است که می‌تواند لبینی را ببیند! در نهایت اتفاقاتی برای فرهاد می‌افتد که از مسیر گذشته‌اش باز می‌گردد و لبینی در مقابل او سجده می‌کند.

این فیلم که به صورت قابل توجهی المان‌های سینمای عامه‌پسند تا حد رقص و آواز را هم داشت، با این حال نتوانسته در گیشه موفق باشد و به نظر می‌رسد قصه ساده آن نتوانسته مخاطبان را راضی به تماشای این فیلم کند.

جدیدترین ساخته خسرو معصومی با عنوان «کار کثیف» هم در فهرست «میلیاردی نشده‌ها» حضور دارد.

این فیلم که به معضل بیکاری جوانان و مهاجرت می‌پردازد در ایران و ترکیه فیلمبرداری شده و در این ۲۰ روز و اندی که به نمایش درآمده حتی نتوانسته بخشی از سرمایه اولیه خود را بازگرداند؛ فیلمی که کارگردانش خودش را یک «ورشکسته» می‌داند اما می‌گوید از این مسیر پا پس نمی‌کشد.

 

هرچند «کار کثیف» در زمانی فیلمبرداری شد که قیمت دلار هنور جهش پیدا نکرده بود اما باز هم به جهت این فروش اندک می‌شود آن را یک شکست خورده دانست؛ فیلمی که هرچند یک سوژه جذاب را در دل خود داشت اما در اجرا موفق نبود.

«تجربه شکست» به روایت «شکست‌خوردگان»

در شرایط اقتصادی فعلی که هر شکستی می‌تواند باعث شود که یک سرمایه گذار در هر حوزه‌ای تا سال‌های سال تاوان آن شکست را پرداخت کند و نتواند قد راست کند اما می‌بینیم که همچنان این فیلمسازان و سرمایه گذاران با پول‌های به یغما رفته، به کار خود ادامه می‌دهند گویی اینکه شکست مالی در سینمای ایران معنایی ندارد و اتفاقا این نکته قابل تاملی است که شاید پاسخش چندان غیرقابل پیش بینی نباشد.

سراغ سه نفر از تهیه کنندگان فیلم‌های مذکور رفتیم تا علت این شکست‌ها را جویا شوییم و از آنها سه سوال واحد پرسیدیم:

۱- آیا خود را شکست خورده می‌دانند؟

۲- اصلی ترین دلیل شکست فیلم آنها چه بوده است؟

۳- با این شکست، آینده فیلمسازی سرمایه گذران آنها چه می‌شود. آیا می‌توانند دوباره در این سینما به کار و فعالیت بپردازند یا نه؟

پاسخ این تهیه‌کنندگان شاید بخشی از معمای استمرار تولید فیلم‌های از پیش شکست‌خورده در سینمای ایران را حل کند؛

اعتراف می‌کنم اشتباه محاسباتی داشتیم

قربان محمدپور کارگردان و تهیه‌کننده فیلم سینمایی «دختر شیطان» در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به سوال‌های فوق عنوان کرد: بله من فیلمم را یک شکست خورده می‌دانم چراکه در سینمای ایران تولید بحث است و پخش بحث دیگری. باید اعتراف کنم که ما درباره زمان اکران این اثر اشتباه محاسباتی کردیم، می‌دانیم که هر اشتباهی تاوانی دارد و تاوانش را هم پس دادیم. هرچند عید فطر یک فصل فوق‌العاده برای نمایش یک اثر است اما اینکه یک فیلم با چه فیلم‌هایی اکران می‌شود، اهمیت دارد و تهیه کننده باید به این امر فکر کند.

 

وی افزود: حتی اگر مُرده «دختر شیطان» در ۶ ماهه دوم به نمایش درمی‌آمد، دست کم به فروش ۱۵ میلیاردتومانی دست پیدا می‌کرد. چون فیلم گرم و جذابی بود، رنگ و لعاب و بازیگران خارجی داشت و همه مختصات آن درست بود اما با فیلم‌های قَدری اکران شد. به طور کلی سینمای ما ظرفیت اکران همزمان چند فیلم پرفروش را ندارد. برای مثال در نوروز تنها ۲ فیلم «متری شیش و نیم» ساخته سعید روستایی و «رحمان ۱۴۰۰» به کارگردانی منوچهر هادی به فروش خوبی رسیدند چون ظرفیت سینمای ایران این است که تنها دو یا حداکثر سه فیلم بتوانند به فروش خوبی برسند.

محمدپور: سینمای ما ظرفیت اکران همزمان چند فیلم پرفروش را ندارد. برای مثال در نوروز تنها ۲ فیلم «متری شیش و نیم» ساخته سعید روستایی و «رحمان ۱۴۰۰» به کارگردانی منوچهر هادی به فروش خوبی رسیدند چون ظرفیت سینمای ایران این است که تنها دو یا حداکثر سه فیلم بتوانند به فروش خوبی برسندکارگردان «دختر شیطان» تأکید کرد: باید در نظر گرفت که خانواده‌های ما شاید دو هفته یک بار به سینما بروند و تنها یک فیلم را انتخاب کنند به این مسایل باید این نکته را افزود که اگر یک فیلم تبلیغات وسیع، و بازیگران سوپراستار داشته باشد می‌تواند بفروشد. «دختر شیطان» در حالی به نمایش درآمد که «تگزاس ۲» ساخته مسعود اطیابی، «متری شیش و نیم» و «سامورایی در برلین» ساخته مهدی نادری در حال اکران بود و ۲ فیلم گردن کلفت دیگر به نام «شبی که ماه کامل شد» و «سرخپوست» که هر ۲ در جشنواره فیلم فجر حضور داشتند، به نمایش درآمد به علاوه اینکه در همین ترکیب اکران «ما همه با هم هستیم» نیز بود بنابراین ما به این فکر نکردیم که مخاطب در نهایت یک فیلم را انتخاب می‌کند و قطعا با حجم تبلیغات آن چند فیلم، قطعا انتخاب اول مخاطب نخواهیم بود بنابراین زمان اکران یک اشتباه بزرگ بود و ما تاوان این اشتباه را پس دادیم.

محمدپور اظهار کرد: تهیه‌کننده‌های ما سرمایه‌گذار نیستند و بعد از تهیه یک فیلم به سراغ آثار دیگر می‌روند اما اگر سرمایه‌گذاران حرفه‌ای باشند ۶، ۷ فیلم تولید می‌کنند و می‌دانند که به هر حال سینمای ایران همین گونه است و قرار نیست همه فیلم‌ها بفروشند بنابراین ممکن است ۵ فیلم آنها فروش خوب و جبران مافات کند اما اگر این اتفاق هم نیوفتاد آن سرمایه‌گذار دیگر به سراغ سرمایه گذاری در حوزه سینما نمی‌آید.

وی ادامه داد: البته «دختر شیطان» باز هم جای امیدواری دارد چون ما اکران هند را داریم و منتظریم ببینیم در آنجا چه اتفاقی می‌افتد چون شاید در آنجا جبران مافات شود و سرمایه آن برگردد اما در سایر فیلم‌ها اگر سرمایه گذاران تازه کار باشند بعد از چند بار سرمایه گذاری و شکست، قید سینما را می‌زنند.

این تهیه کننده عنوان کرد: برخی از فیلم‌ها مانند «دختر شیطان» کاملا در بخش خصوصی تولید می‌شوند و حتی یک ریال هم از دولت وام نمی‌گیرند اما سرمایه گذاران چنین فیلم‌هایی هستند که بعد از چند بار سرمایه گذاری و شکست قید سینما را می‌زنند و پولشان را به جاهای دیگر می‌برند اما در بخش فیلم‌های ارگانی، سینمای نفتی حاکم است و اصلا برای صاحبان آنها فرقی ندارد که یک فیلم بفروشد یا نه تنها اهدافی که آن فیلم دنبال می‌کند برایشان مهم است.

به «تغییر طبع مردم» شکست خوردیم

محسن علی اکبری تهیه‌کننده فیلم سینمایی «وکیل مدافع» به کارگردانی سلما بابایی و ونداد ندوشن در گفتگو با خبرنگار مهر، توضیح داد: بله فیلم ما به لحاظ مالی شکست خورد به هر حال در هر فیلمی وقتی اصل سرمایه برنگردد آن فیلم با شکست مواجه می‌شود.

وی افزود: تعویض طبع مردم یکی از دلایل شکست این فیلم است چراکه خواسته آنها از سینما بسیار تفاوت پیدا کرده است به گونه ای که بیشتر به سمت فیلم‌های طنز لوده گرایش پیدا کرده اند البته سینماداران هم معمولا تمایلی به اکران فیلم‌هایی که مباحث ارزشی و دفاع مقدسی را مطرح می‌کنند، ندارند و سعی می‌کنند سانس‌های کمتر و ضعیف‌تری به این گونه فیلم‌ها بدهند که همه این‌ها باعث می‌شود چنین فیلم‌هایی نتوانند آنطور که باید و شاید دیده شوند.

 

این تهیه‌کننده باسابقه ادامه داد: به هر حال ما اگر فیلممان را در ماه مبارک رمضان اکران نمی‌کردیم زمان خوب دیگری نیز به ما داده نمی‌شد چون شورای صنفی نمایش که بیشتر از اعضای سینماداران تشکیل شده است، به این نوع فیلم‌ها نوبت اکران نمی‌دهد ما اگر «وکیل مدافع» را در ماه رمضان هم اکران نمی‌کردیم باید آن را در دی ماه که اساسا فیلمسوزی رخ می‌دهد، به نمایش می‌گذاشتیم.

علی‌اکبری: «غلامرضا تختی» هم که همه مختصات را داشت نفروخت چراکه تعویض طبع مردم باعث شد این فیلم بسیار خوب هم شکست بخورد اساسا وقتی برای تولید یک فیلم بیش از ۱۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود، آن فیلم حتی با فروش ۲۰ میلیاردی باز هم یک شکست خورده استعلی اکبری تصریح کرد: نداشتن سوپراستار یکی دیگر از علت‌های نفروختن یک فیلم است و «وکیل مدافع» هم سوپراستار نداشت به هر حال مردم عادت کرده اند در فیلم‌ها سوپراستارهای خود را ببینند. البته «غلامرضا تختی» هم که همه مختصات را داشت نفروخت چراکه تعویض طبع مردم باعث شد این فیلم بسیار خوب هم شکست بخورد اساسا وقتی برای تولید یک فیلم بیش از ۱۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود، آن فیلم حتی با فروش ۲۰ میلیاردی باز هم یک شکست خورده است چون براساس فرمول «۳۵ درصد سهم صاحب فیلم» حتی با فروش ۲۰ میلیاردی باز هم تنها ۷ میلیارد تومان هزینه تولید حاصل شده است.

این تهیه کننده با بیان اینکه هزینه تمام شده تولید فیلم «وکیل مدافع» ۲ میلیارد و چهار صدمیلیون تومان بود، عنوان کرد: شکست در سینمای ایران وجود دارد اما نوع سرمایه گذاری هم مهم است برای مثال سرمایه گذاری «وکیل مدافع» توسط یک فرد خیری انجام شد که دوست داشت از شهید بابایی قدردانی کند از همین رو گفت دوست دارد به فرزند شهید بابایی کمک کند تا او رشد کند، او از همان اول گفت توقعی ندارد که پولش برگردد فقط می‌خواهد کمکی به پیشرفت فرزند شهید بابایی به جهت ارادتی که به شهید بابایی دارد، کرده باشد اما در مجموع کار خوبی نیست که اصل سرمایه یک فیلم برنگردد چراکه خود ما تهیه کنندگان از این موضوع به لحاظ روحی و مالی متضرر می‌شویم و دوست داریم فیلم هایمان حداقل اصل سرمایه را برگرداند که این اتفاق در «وکیل مدافع» رخ نداد.

سرمایه‌گذار به‌خاطر «شهاب» حاضر به اصلاح فیلمنامه نشد

هوشنگ نوراللهی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی هم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بله فیلم ما به لحاظ مالی شکست خورد که این شکست دلایل متنوعی دارد؛ فیلم ما در زمان بدی اکران شد البته من در همان ابتدا به عنوان تهیه‌کننده به سرمایه گذار گفتم که فیلمنامه مقداری ایراد دارد اما متاسفانه سرمایه‌گذار به توصیه‌های من توجه نکرد چون دوست داشت شهاب حسینی حتما در فیلم باشد. من هم شهاب حسینی را مانند پسرم دوست دارم، قصه این است که شهاب حسینی روی فیلمنامه اولیه اتفاق نظر داشت در حالی که می‌دانم با فیلمنامه دوم موفقیت بیشتری حاصل می‌شد اما به همین دلیل سرمایه‌گذار حاضر نشد به فیلمنامه تغییراتی بدهیم.

نواللهی: سرمایه‌گذار فیلم ما حسن غلامی بود؛ همان سرمایه‌گذاری که «دختر شیطان» را ساخته است.آقای غلامی اصلا به صحبت‌های من توجه نکرد که اگر این کار را می‌کرد چه بسا فیلم به سوددهی هم می‌رسیدوی با بیان اینکه اصولا تمام فیلم‌هایش را با سرمایه خودش می‌سازد اما استثنائا «نبات» را با سرمایه شخص دیگر ساخته، درباره دیگر علت‌های شکست این فیلم عنوان کرد: برای این فیلم تبلیغ نشد و در عین حال «نبات» در ماه مبارک رمضان اکران شد که تعطیلات زیادی در آن وجود دارد به عنوان یک پخش‌کننده حرفه‌ای می‌گویم اگر هر فیلمی در زمانی اکران شود که در آن چهار روز تعطیل است، آن فیلم با شکست مواجه می‌شود یا حداقل فروشش کاهش پیدا می‌کند که «نبات» هم دچار همین مشکل شد.

نوراللهی توضیح داد: سرمایه‌گذار فیلم ما آقای حسن غلامی بود؛ همان سرمایه‌گذاری که «دختر شیطان» را ساخته است. من به‌عنوان یک تهیه‌کننده همان ابتدا حرف‌هایم را زدم چراکه من هرگز به آقای غلامی و امثال او احتیاجی ندارم و همیشه فیلم‌هایم را با سرمایه خودم ساخته‌ام اما در این مورد آقای غلامی اصلا به صحبت‌های من توجه نکرد که اگر این کار را می‌کرد چه بسا فیلم به سوددهی هم می‌رسید.

وی در پایان گفت: یک عده از سرمایه‌گذاران پول‌های بادآورده دارند و دوست دارند به شهرت برسند اما عده‌ای برای کار فرهنگی ارزش قائل هستند و از همین رو در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند و اگر این سرمایه گذاران با تهیه کننده‌های حرفه ای کار کنند، نتیجه خوبی می‌گیرند.

منبع: مهر
نظرات بینندگان