arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۲۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۰۵ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۸

صبحانه خبری / اولِ صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / روحانی به وزیر خارجه عمان چه گفت؟ / شاخ های اینستاگرام زیرنظرند / ایران پیشنهاد پومپئو برای مصاحبه با صداوسیما را پذیرفت؟ / یک ناو دیگر بریتانیا وارد خلیج فارس شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

ایران: نشست فوق‌العاده برجام در وین سازنده بود ---عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، بعد از برپایی نشست فوق‌العاده کشورهای باقی‌مانده در برجام در وین، این نشست را "سازنده" توصیف کرد. عراقچی به خبرگزاری رویترز گفت: "فضا سازنده بود. مباحث خوبی مطرح شد. نمی‌توانم بگویم که ما همه مشکلات را حل کردیم، ولی می‌توانم بگویم که پای تعهدات بسیاری در میان است." او گفت ایران "تا زمان تامین نشدن خواسته‌هایش، به روال خود در کاهش تعهدات برجامی‌ ادامه خواهد داد."

دولت ایران برای تولید رمزارزها مجوز صادر کرد --- هیات دولت دیروز در ایران با تولید رمزارزها به عنوان یک فعالیت صنعتی موافقت کرد. بر اساس این مصوبه، تولیدکنندگان رمزارزها باید از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز و "ریسک" آن را به عهده بگیرند چون تولید رمزارزها "و مشمول حمایت و ضمانت دولت و سیستم بانکی نمی‌شود و بهره‌گیری از آن در مبادلات داخل کشور نیز مجاز نیست."

جزئیات پیام تبریک روحانی به جانسون --- حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران روز یکشنبه انتخاب بوریس جانسون را به مقام نخست‌وزیری بریتانیا تبریک گفت. روحانی در پیام تبریکش به سفر جانسون به تهران در دورانی که وزارت خارجه را برعهده داشت اشاره کرد و نوشته است که امیدوار است در دوران نخست‌وزیری او، روابط دو کشور بهبود یابد.

رییس پلیس فتا: بر چهره‌های معروف اینستاگرام نظارت داریم --- رئیس پلیس فتا اعلام کرد که این نیرو چهره‌های معروف شبکه اجتماعی اینستاگرام را شناسایی کرده و بر آنها نظارت دارد. سردار وحید مجید همچنین گفت که سال گذشته به تعدادی از این افراد تذکرهایی داده شده است.

یک ناو دیگر بریتانیا وارد خلیج فارس شد ---  دولت بریتانیا دیروز یکشنبه اعلام کرد که ناو دانکن برای تامین امنیت کشتیرانی وارد خلیج فارس شده است. طبق بیانیه دولت بریتانیا، ناو دانکن در کنار ناو مونتروز که پیشتر وارد آب‌های منطقه شده بود از کشتی‌هایی که با پرچم بریتانیا از تنگه هرمز عبور می کنند محافظت می‌کنند.

روحانی در دیدار با وزیر خارجه عمان چه گفت؟ ---  روحانی در دیدار با یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان گفت: "حضور نیروهای خارجی نه تنها کمکی به امنیت منطقه نمی‌کند، بلکه عامل اصلی تنش خواهد بود." روحانی مسئولیت اصلی امنیت تنگه هرمز را برعهده ایران و عمان دانسته و گفت که ایران تلاش می‌کند که تا در دریای عمان، خلیج فارس و تنگه هرمز مسیر "امن و مطمئن برای کشتیرانی بین‌المللی" ایجاد کند.

وکیل محمدعلی نجفی: از صدور حکم قصاص اطلاع ندارم --- حمید گودرزی، وکیل محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران که به اتهام قتل عمد همسر دومش میترا استاد محاکمه شده بود، از صدور حکم قصاص برای موکلش ابراز بی‌اطلاعی کرد. گودرزی به ایسنا گفت که از صدور حکم اطلاعی ندارد و افزود: "دور از ذهن و بعید نیست که حکم صادره قصاص باشد".

اختلاف مجلس و دولت و نامه روحانی به رهبرمعظم انقلاب --- به گفته علی لاریجانی، رئیس مجلس، اختلاف مجلس و دولت بر سر ارائه گزارش در مردادماه موجب شده تا حسن روحانی، رئیس‌جمهور مساله را در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب ارجاع دهد. به گفته رئیس مجلس، روحانی در این نامه نوشته است که ارائه گزارش در مردادماه اشکال قانونی دارد. او افزود که "شنیده‌ام" رهبرمعظم انقلاب مساله را به "هیات حل اختلاف قوا" ارجاع داده است.

علی ربیعی: پومپئو می‌تواند با مرضیه هاشمی مصاحبه کند --- علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران در سخنانی کنایه‌آمیز گفت که مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا می‌تواند با مرضیه هاشمی، خبرنگار پرس‌ تی‌وی که چند روزی در آمریکا بازداشت بود، مصاحبه کند. سخنان ربیعی واکنشی است به اظهارات پومپئو که گفته بود حاضر است با تلویزیون ایران مصاحبه کند.

سربازان غایب منتظر طرح "خرید خدمت" نباشند --- رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح گفت: کسی منتظر احیای مجدد طرح خرید خدمت سربازی نباشد.

شعار «مرگ بر آمریکا» در گینس ثبت شود --- حجت الاسلام سیداحمد خاتمی، امام جمعه موقت تهرانگفت: ترامپ آرزوی حذف شعار مرگ بر آمریکا مردم بصیر و ولایتمدار ایران را با خودش به گور خواهد برد و این جمله باید در دفتر گینس ثبت شود، زیرا که به یک شعار مقدس و بین المللی تبدیل شده است.

احضار حامد زمانی به دادسرا در پی درگیری با مأموران فرودگاه --- انتشار تصاویری مبنی بر درگیری و بازداشت حامد زمانی خوانند پاپ از شب گذشته در فضای مجازی دست به دست شده است. پیگیری‌ها از مسؤولان پلیس حاکی از آن است که روز پنج‌شنبه حامد زمانی در فرودگاه با مأموران گیت ورود و خروج بگومگو و درگیری داشته است. پلیس گفته است که «ادوات ممنوعه» از همراه حامد زمانی کشف شده است.

نظرات بینندگان