arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۳۳۸۴
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۶ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۸

ارتش سودان و مخالفان آن بر سر 'اعلامیه قانون اساسی' توافق کردند

شورای نظامی حاکم در سودان با ائتلاف اصلی مخالفان در کشور بر سر یک اعلامیه قانون اساسی توافق کرده‌اند که راه را برای دوره‌ تازه دولت انتقالی هموار می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

شورای نظامی حاکم در سودان با ائتلاف اصلی مخالفان در کشور بر سر یک اعلامیه قانون اساسی توافق کرده‌اند که راه را برای دوره‌ تازه دولت انتقالی هموار می‌کند.

به گزارش بی بی سی، محمد حسن لبات، میانجی مذاکرات میان دوطرف از سوی اتحادیه آفریقا، در اولین ساعات روز شنبه این خبر را بدون شرح جزییات اعلام کرد.

از ماه آوریل، زمانی که عمرالبشیر رییس جمهوری سابق سودان توسط ارتش خلاء قدرت شد، این کشور در شرایطی بحرانی است.

گفتگوهای طولانی میان دوطرف همزمان با خشونت‌ها در کشور ادامه داشته است.

بعد از اعلام این خبر مردم از شادی به خیابان‌ها آمدند و به پایکوبی پرداختند.

این اعلامیه چارچوب دوره انتقالی سه ساله‌ای را که دو طرف ماه گذشته برسر آن توافق کردند مشخص می‌کند.

توافق مشارکت قدرت که ماه گذشته امضا شده هیاتی حاکمه متشکل از شش غیرنظامی و ۵ ژنرال را برای این دوره انتقالی مشخص کرده بود.

لبت روز شنبه به خبرنگاران گفت: " به سودانی‌ها، آفریقایی‌ها و افکار عمومی جهان اعلام می‌کنم که دوطرف بر سر اعلامیه قانون اساسی توافق کامل کرده‌اند."

او گقت دیدارهای بیشتری برای تعیین جزییات فنی مراسم امضای این اعلامیه برگزار خواهد شد اما جزییاتی از خود این اعلامیه ارائه نکرد.

خبرگزاری رویترز می‌گوید پیش‌نویس این اعلامیه را به‌دست آورده و براساس آن نیروی شبه نظامی نیروی ضربت کمکی که به کشتار معترضان متهم است زیر چتر فرماندهی نیروهای مسلح کشور قرار می‌گیرد و یک شورای مستقل همراه با کابینه دولت بر سازمان اطلاعات کشور نظارت خواهند کرد.

چند روز پیشتر شورای نظامی اعلام کرد ۹ سرباز این نیروی ضربت را در ارتباط با قتل معترضان از جمله چهار شاگرد مدرسه، خلاء سلاح و بازداشت کرده است.

کشته شدن این معترضان راهپیمایی‌های گسترده و اعتراضاتت بیشتری به همراه داشت که گفتگوهای دو طرف را به تاخیر انداخته بود.

نظرات بینندگان