arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۳۸۵۱
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۷ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
رویترز:

سرمایه گذاری ویژه ژاپن برای توسعه هوش مصنوعی / از افزایش حقوق کارمندان تا تشویق دانشجویان به تحصیل در حوزه «IT»

 در حالی که ژاپن از کمبود استعدادهای مبتنی بر هوش مصنوعی رنج می برد تصمیم دارد با افزایش سرمایه گذاری در این زمینه با مشکل مذکور مبارزه کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 در حالی که ژاپن از کمبود استعدادهای مبتنی بر هوش مصنوعی رنج می برد تصمیم دارد با افزایش سرمایه گذاری در این زمینه با مشکل مذکور مبارزه کند.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، به نظر می رسد یک ترس پیش رونده در دولت ژاپن نسبت به کمبود نیرو در حوزه هوش مصنوعی وجود دارد؛ ترسی که ناشی از این حقیقت است که اقتصاد شماره سه جهان متخصصان هوش مصنوعی کافی ندارد و وقت آن است که کاری در این باره انجام دهد.

ماه گذشته  مس بوشی، مدیرعامل شرکت سافت بانک وضعیت ژاپن در بازی بین المللی هوش مصنوعی را ناامید کننده خواند و ژاپن را مشابه "یک کشور در حال توسعه" در مهمترین انقلاب فناوری فعلی جهانی در نظر گرفت. نخست وزیر ژاپن؛ شینزو آبه در ماه ژوئن از طرحی برای آموزش 250 هزار نفر در مهارتهای هوش مصنوعی سالانه تا سال 2025 پرده برداشت ، هرچند که به دلیل کمبود معلمان مورد نیاز برای این پروژه عملا غیرقابل اجراست.

افزون بر اینها گرچه وزنه های سنگین و مهم فنی ژاپن مانند شرکت سونی با افزایش استخدام مهندسین خارجی هزینه های داخلی را افزایش می دهند.اما شرکت دایکین، بزرگترین سازنده تهویه هوا در جهان با ارزش 37 میلیارد دلار در بازار ، مسیری غیر معمول تر را برای تجربه ارتقای هوش مصنوعی در پیش گرفته است.این شرکت برنامه ای داخلی ایجاد کرده است که فارغ التحصیلان جدید و کارمندان فعلی را بدون سابقه هوش مصنوعی استخدام کرده و آنان را آموزش می دهد.

سرمایه گذاری ویژه ژاپن برای توسعه هوش مصنوعی / از افزایش حقوق تا تشویق دانشجویان به تحصیل در حوزه «IT»

این کار با هدف ایجاد 1000 كارمند مسلط به هوش مصنوعی تا سال 2022 انجام شده است، به گفته مقامات این شرکت، این طرح یكی از بلندپروازانه ترین برنامه های آموزشی مرتبط با هوش مصنوعی است که تا کنون توسط یك شركت ژاپنی ایجاد شده است. یوجی یوندا ، مدیر اجرایی مرکز فناوری و نوآوری شرکن دایکین ، به رویترز گفت: "ما احساس بحران می کنیم زیرا با وجود این که در زمینه هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل داده ها تقاضا داریم، در زمینه فناوری اطلاعات فاقد مهارت هستیم."

دایکین هوش مصنوعی را برای مدل تجاری آینده خود ضروری می داند ، مدلهایی که در آنها قصد دارد خدمات تهویه مطبوع را با اصول هوش مصنوعی تنظیم کند که دما و کیفیت هوا را به طور مستقل برای بهبود کارایی در کارخانه ها و خانه ها تنظیم کند. وی گفت: "همانطور كه ​​سازندگان خودرو مفهوم تحرك را به عنوان یك سرویس ارائه می دهند ، ما با ارائه خدمات مختلف مربوط به هوا، آن  را به عنوان یك سرویس ارتقا خواهیم داد."

در مقایسه با روش دایکین که ، سونی290 دوره مختلف به کارمندان خود ارائه می دهد، شرکت سونی مشتاق استخدام مهندسین بیشتری از هند و چین است اما می گوید اصلی ترین تلاش های خود را در آمریکا انجام خواهد داد چرا که باید صدها هزار دلار برای جذب فارغ التحصیلان مورد نظر خود در این کشور ارائه دهد. علاوه بر این ، به دنبال افزایش دستمزد برای متخصصان هوش مصنوعی است تا آنها را به شرکت وفادار نگه دارد.

شاید نگاهی به آمارها شما را دچار این شائبه کند که نگرانی های مرتبط با هوش مصنوعی در ژاپن بیش از حد است چرا که براساس گزارش منتشر شده در سال 2019، از بین 20 شرکت برتر در حق ثبت اختراعات ژاپن، 12 شرکت در حوزه هوش مصنوعی هستند. این موارد شامل توشیبا، ان ای سی گروپ، پاناسونیک، سونی و تویوتا موتور می شوند.

اما در مقایسه با ایالات متحده ، که در سال 2016 یک برنامه ملی توسعه هوش مصنوعی آغاز کرده است و چین که از برنامه های سال 2017 خود برای تبدیل شدن به یک رهبر جهانی در حوزه هوش مصنوعی تا سال 2025 پرده برداشت، ژاپن عقب مانده است. داده های دولت ژاپن نشان می دهد که سرمایه گذاری ترکیبی دولت و شرکت های ژاپنی در فناوری اطلاعات و ارتباطات 16.3 تریلیون ین (150 میلیارد دلار) در سال 2017 بوده که نسبت به سال 1994 حدود 12٪ افزایش داشته است. در مقابل ، سرمایه گذاری ایالات متحده در این بخش بیش از سه برابر در مدت مشابه است و به 655 میلیارد دلار رسیده است.

سرمایه گذاری ویژه ژاپن برای توسعه هوش مصنوعی / از افزایش حقوق تا تشویق دانشجویان به تحصیل در حوزه «IT»

دانشگاه های ژاپن نیز به دلیل عدم انجام کار کافی در حوزه آموزش هوش مصنوعی و علوم داده ها، تحت آتش انتقادات قرار گرفته اند. وزارت صنعت تخمین می زند که ژاپن در سال 2018 دارای 220،000 کارمند حوزه فناوری اطلاعات بوده که می تواند در سال 2030 به 790،000 نفر برسد. این  پیشبینی بخشی از  برنامه آبه برای آموزش 250،000 نفر در حوزه هوش مصنوعی به شکل سالانه است. 

در مقابل ، در گزارش سازمان جهانی مالکیت معنوی  شرکت ها، سازمان های چینی17  جایگاه از 20 جایگاه برتر دانشگاهی را که در حوزه  ثبت اختراعات در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می کنند به خود اختصاص داده اند.

هیتوشی ماتسوبارا ، نایب رئیس دانشگاه Future Hakodate و متخصص در هوش مصنوعی ، می گوید: "ژاپن باید سرمایه گذاری بیشتری انجام دهد تا بتواند در حوزه هوش مصوعی حرفی برای گفتن داشته باشد.در ژاپن ، مشاغل مبتنی فناوری اطلاعات از مدتها پیش به عنوان كارگر با داشتن دستمزد كم و كار در اواخر شب تصور می شد. اگر آنها مانند ایالات متحده و چین پاداش دهند ، علم فناوری اطلاعات در بین دانشجویان محبوب تر می شود. "

در سال جاری ، سونی شروع به ارائه حقوق پایه تا 7.3 میلیون ین برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی ماهر در حوزه هایی مانند هوش مصنوعی کرد که در مقایسه با حقوق اولیه استاندارد 6 میلیون ین، رشدی قابل توجه بود. توشیبا نیز در حوزه سیستم پرداخت خود بازنگری کرد.

*رویا پاک سرشت
نظرات بینندگان