arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۴۳۲۹
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۲۲ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۸

بانک آمریکایی مریل لینچ: چین با خرید نفت ایران اثرات منفی افزایش تعرفه های آمریکا را کاهش می دهد

بانک آمریکایی «مریل لینچ» اعلام کرد که چین با خرید نفت خام ایران ضمن تضعیف سیاست خارجی ایالات متحده، اثرات منفی افزایش تعرفه های آمریکا بر اقتصاد این کشور را کاهش خواهد داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بانک آمریکایی مریل لینچ: چین با خرید نفت ایران اثرات منفی افزایش تعرفه های آمریکا را کاهش می دهدبه گزارش روز چهارشنبه شبکه خبری اسپوتنیک، این بانک با اعلام اینکه جنگ تجاری بین چین و آمریکا، بازار بورس و زنجیره عرضه جهانی را تحت تاثیر قرار داده، ‌مدعی شد که اگر چین از ایران نفت خام خریداری کند، ‌ممکن است باعث فروپاشی بازار نفت شود.  

دراین گزارش ادعا شده،‌ که اگر چین در مورد خرید نفت ایران تصمیم گیری کند، این مساله می تواند بهای نفت را به زیر ۳۰ دلار در هر بشکه برساند.

این بانک آمریکایی در گزارش خود افزوده است: در حالی که پیش بینی ۶۰ دلار در هر بشکه نفت برنت را برای سال آینده حفظ می کنیم، قبول داریم که تصمیم چین برای از سرگیری خرید نفت ایران ممکن است باعث افت شدید بهای نفت شود.۹۱۰۹

این بانک همچنین گزارش داد که این مساله به تعضیف سیاست خارجی آمریکا منتهی می شود و از تاثیرات منفی افزایش تعرفه های آمریکا بر اقتصاد چین نیز می کاهد.

موسسه «اس اند پی گلوبال پلاتس» (S&P Global Platts) مدعی است که صادرات نفت ایران به صفر نرسیده، اما متحمل ضربه قابل توجهی شده است. براساس اعلام این موسسه، ‌ ایران در ماه ژوئن ۲۰۱۹ (خرداد - تیر) کمتر از ۵۵۰ هزار بشکه در روز نفت صادر کرده که این رقم در ماه می (اردیبهشت - خرداد) حدود ۸۷۵ هزار بشکه در روز و در ماه آوریل گذشته (فروردین – اردیبهشت ۹۷) قبل از خروج آمریکا از برجام، ‌ حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز بوده است.

به گزارش اسپوتنیک، دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا حرکت نفتکش های مرتبط با چین را که گمان می رود حامل نفت ایران به چین باشند، رهگیری می کند.

چین و آمریکا تعرفه های تلافی جویانه چند میلیارد دلاری را علیه یکدیگر وضع کرده اند و ترامپ هفته گذشته اعلام کرد که بر ۳۰۰ میلیارد دلار کالای چینی، تعرفه ۱۰ درصدی دیگری را اعمال می کند.

پکن نیز طبق روال قبل، هشدار به اقدام تلافی جویانه داده و از شرکت های دولتی خود خواسته است واردات محصولات کشاورزی از آمریکا را به حال تعلیق درآورند.

چین همچنین در هفته جاری ارزش پول رایج این کشور را کاهش داد، ‌ امری که باعث ارزان تر شدن کالاهای چینی در آمریکا می شود و جذابیت بیشتری برای مصرف کنندگان دارد.۹۱۰۹  

وزارت خزانه داری آمریکا، چین را به دستکاری ارزی متهم کرد و وعده داد در برابر این اقدام پکن به صندوق بین المللی پول شکایت کند؛ اما بانک مرکزی چین این اتهام را رد کرده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان