arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۴۳۸۳
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۱ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۸

۱۴ مرداد، آغاز حاکمیت ملی در ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محمد علی بهمنی قاجار: ۱۴ مرداد روز صدور فرمان مشروطه و آغاز حاکمیت ملی در ایران است، مظفرالدین شاه در استمرار حرکات اصلاحی پدرش، به توسعه آموزش و ترویج ترقی خواهی پرداخت و سرانجام نیز با جنبش مشروطه همراهی کرد و با صدور فرمان مشروطیت نام خود را در تاریخ ایران ماندگار ساخت، آن هم به عنوان فرمانروایی که از سنت چند هزار ساله استبدادی به نفع حاکمیت ملی صرفنظر کرد.

مشروطه توانست با یاری بخت و اقبال و به مدد حوادث فرخنده ای هم چون سقوط روسیه تزاری، ایران و تمامیت آن را حفظ نماید. در ۲۴ دوره مجلس شورای ملی، ایران دارای نظام قانونی کارآمدی شد، قوانین مدنی و جزایی و ثبت اسناد و املاک و‌تجارت و آیین های دادرسی مدنی و کیفری و دادگستری مدرن حاصل مشروطه شدند، مشروطه برای ما میوه های استقلال و آزادی و صیانت از تمامیت ارضی را داشت در ۲۴ دوره مجلس شورای ملی رخدادهای بزرگی چون تصویب متمم قانون اساسی، قانون نظام وظیفه و ملی شدن نفت منجر به دگرگونی های اساسی در ایران گردید.

افرادی مانند قوام السلطنه و مصدق و باقر کاظمی و معظمی و موتمن الملک و سید حسن مدرس از دل نظام پارلمانی ایران برخاستند، مشروطه میراث ماندگار ملت ایران است که البته از تندبادهای کودتاها آسیب های فراوانی دید و هم اکنون نیز در معرض تحریف و تهدید است.

نظرات بینندگان