arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۴۹۸۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۵ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۸

صبحانه خبری / اولِ صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / آرامگاه منجی زبان فارسی تخریب شد / واکنش پلیس به حجاب در محیط‌های خصوصی / اعتیاد گُل ۷ برابر حشیش / روسیه انفجار اتمی را تایید کرد / عراق یکی از ۱۰ مرز خود را به روی ایران بست / تکذیب یک شایعه درباره سربازی / کمک مخفیانه امارات به شکستن محاصره ایران؟ / شبکه سه: به شکستن بت‌هایی مثل شاملو ادامه می‌دهیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

واکنش پلیس به حجاب سلبریتی‌ها: اتمام حجت کرده‌ایم - جانشین فرمانده ناجا از توجیه، ارشاد و اتمام حجت پلیس با سلبریتی‌های بدحجاب خبر داد و گفت: پلیس با جرم مشهود با جدیت مقابله می‌کند. سردار ایوب سلیمانی در پاسخ به این سوال که پلیس در واکنش به رفتار این دسته از سلبریتی‌ها چگونه برخورد کرده است، گفت: هم توجیه کرده‌ایم و هم ارشاد و هم اتمام حجت و می‌توان تغییر رفتار در نوع روش آنها را به سادگی دید. او خاطرنشان کرد: رصد فضای مجازی و برخورد با تخلفات موجود در این فضا نیز در دستور کار ویژه پلیس است.

اعتیاد گُل ۷ برابر حشیش - دبیرکل‌ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به اینکه برای ترغیب دانش‌آموزان، مواد مخدر را با بسته‌بندی جدید ارائه می‌دهند، گفت: اعتیاد ماده مخدر گُل هفت برابر حشیش است. سردار مومنی بیان کرد: بیشترین علت اعتیاد دانش آموزان به علت اصرار همسالانشان بوده است، برخی از دانش آموزان هم تصور می‌کردند با چند بار مصرف معتاد نمی‌شوند.

ثروتمندترین خانواده های جهان - بلومبرگ نوشت: از ژوئن ۲۰۱۸ ثروت خانواده والتون مالک فروشگاه زنجیره ای والمارت با سرعت سرسام آوری رو به افزایش است و آن ها اکنون با ۱۹۱ میلیارد دلار ثروت، بالاتر از دیگر خانواده‌های آمریکایی به عنوان ثروتمندترین خانواده جهان معرفی می‌شوند. رقیبان نزدیک آن ها خانواده مارس با ۱۲۷ میلیارد دلار ثروت و خانواده کخ با ۱۲۵ میلیارد دلار ثروت هستند. در حال حاضر کنترل نیمی از ثروت جامعه آمریکا در اختیار ۱۰ درصد جمعیت این کشور است با این حال در آسیا و اروپا نیز اختلاف طبقاتی رو به گسترش است: در حال حاضر ۲۵ خانواده ثروتمند جهان ثروتی معادل ۱.۴ تریلیون دلار در اختیار دارند که ۲۴ درصد بیش تر از سال قبل است. نکته جالب رده‌بندی بلومبرگ، حضور خانواده سلطنتی عربستان در این فهرست است: ثروت خاندان آل سعود در حال حاضر از ۱۰۰ میلیارد دلار عبور کرده است. از سوی دیگر اما ثروت برخی از خانواده‌ها کاهش محسوسی یافته است: خانواده کواندت به دنبال عملکرد ضعیف ب. ام. و در سال گذشته، ۸ رتبه در رده بندی امسال سقوط کرده‌اند. ربکا گوچ- محقق موسسه "کمپدین ولث" گفت: ثروتمند باقی ماندن در بلندمدت کار سختی شده است. به خاطر مسائلی نظیر متنوع نبودن سبد دارایی و یا تغییر نسل، ثروت خانواده ها می تواند سقوط یا جهش کند.

مشکل امنیتی در محمودآباد وجود ندارد - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران گفت: با ورود بموقع مسئولان امنیتی و انتظامی و برخورد قاطع با متهمان حادثه تیراندازی در محمودآباد ، در شرایط فعلی مشکل خاص امنیتی در شهرستان وجود ندارد. حسین حسن نژاد افزود: طبق آخرین گزارش تعداد جان باختگان این حادثه تیراندازی ۲ نفر و مجروحان نیز چهار نفر هستند و هیچ تغییری در آمار کشته شدگان و مجروحان این حادثه ایجاد نشده است. او اظهار داشت: شب گذشته با ورود بموقع دستگاههای انتظامی ، امنیتی و قضایی هشت نفر از متهمان دستگیر شدند که پرونده آنها نیز برای بررسی قانونی در اختیار دستگاه قضایی ( سازمان قضایی نیروهای مسلح ) قرار داده شد.

تکذیب صدور حکم برای پرونده فوتبالیست‌های غرق شده در گرجستان - دادگستری استان یزد اخبار منتشره در برخی کانال‌ها، شبکه ها و فضای مجازی یزد مبنی بر صدور رأی پرونده فوتبالیست‌های اعزامی به گرجستان تکذیب و اعلام کرد هنوز حکمی در این ارتباط صادر نشده است. ۳۲ بازیکن عضو مدرسه فوتبال آرمان کویر یزد دهم مرداد سال ۹۷ در ۲ گروه ۲۰ و ۱۲ نفری همراه توری گردشگری و به بهانه برگزاری اردو راهی تفلیس پایتخت گرجستان شدند. در حاشیه این اردو « محمدحسین ورمزیار» و « امیرمحمد کاربخش» غرق شدند که موضوع همچنان در حال بررسی است.

مسکو انفجار اتمی در روسیه را تایید کرد - آژانس دولتی اتمی روسیه برای نخستین بار اذعان داشت که کارمندان اتمی آن در انفجاری در جریان یک آزمایش موتور راکتی که باعث انتشار تشعشعات در شهری واقع در نزدیکی محل انفجار شده، دخیل بودند. آژانس اتمی روس‌اتم روسیه اعلام کرد، پنج تن که در این انفجار کشته شدند، از کارمندان این آژانس بودند و منابع قدرت ایزوتوپی در این انفجار دخیل بودند؛ این آژانس به جزئیات اشاره ای نکرده است. روسیه برای چرایی انفجار یک موتور راکتی در نزدیکی دریای سفید در شمال این کشور که باعث افزایش سطح تشعشعات شده، توضیح رسمی نداده است.

عراق یک گذرگاه مرزی با ایران را بست - پس از اینکه گزارش‌هایی از فساد و سوء مدیریت به دفتر نخست وزیری عراق رسید، مرز مندلی بین ایران و عراق طی یک دستور رسمی از طرف عادل عبدالمهدی بسته شد. مرز مندلی یکی از ۱۰ گذرگاه مرزی بین ایران و عراق است. ایران یک شریک تجاری مهم برای عراق است که میلیارد‌ها دلار کالا به بازار‌های عراق صادر می‌کند. در حال حاضر تجارت بین ایران و عراق ۱۲ میلیارد دلار است. روحانی رئیس جمهور ایران طی سفرش به بغداد گفت که هدف تهران افزایش تجارت با عراق تا ۲۰ میلیارد دلار است.

تکذیب شایعه افزایش طول مدت سربازی - رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح در واکنش به شایعات مطرح شده پیرامون احتمال افزایش طول مدت خدمت سربازی تاکید کرد که تغییری در طول مدت خدمت سربازی ایجاد نشده و مدت خدمت عادی سربازان ۲۱ ماه است. سردار موسی کمالی گفت: طبق قانون طول مدت خدمت وظیفه عمومی می تواند از سوی ستادمل نیروهای مسلح افزایش یابد و اگر چنانچه نیروهاس مسلح با کمبود سرباز مواجه شود ممکن است طول مدت خدمت سربازی افزایش یابد اما در حال حاضر چنین تصمیمی وجود ندارد. کمالی در مورد اینکه اگر خدمت سربازی افزایش یابد مشمولان در حال خدمت نیز طول مدت شان افزایش می یابد یا خیر؟ گفت: در صورت افزایش طول مدت خدمت سربازی این مقررات شامل افراد در حال خدمت نخواهد شد.

کره شمالی برای مذاکره با کره جنوبی شرط گذاشت - کره شمالی برای از سرگیری مذاکرات درون کره ای شرط گذاشت و به همسایه جنوبی هشدار داد تا زمانی که به رزمایش های نظامی با آمریکا پایان ندهد هیچگونه مذاکرات درون کره‌ای در کار نخواهد بود. کره شمالی در پنجمین آزمایش موشکی خود در 20 روز گذشته، بامداد روز گذشته (شنبه) ۲ فروند موشک کوتاه برد بالستیک به داخل دریا شلیک کرد این موشک‌ها از شهر «هامهونگ» در شمال شرقی کره شمالی شلیک شد و پس از 400 کیلومتر پرواز در آب‌های میان شبه‌جزیره کره و ژاپن فرود آمد.

تنها انقلاب ارزشی بعد از حکومت پیامبر - آیت الله مصباح یزدی مدیر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: در طول تاریخ و بعد از حکومت پیامبر اکرم (ص) انقلاب ارزشی دیگر به جز انقلاب اسلامی ایران سراغ ندارم و رهبر آن یک عالم دینی بود که برای برخی تاریخ نویسان قابل باور نیست. وی اظهار داشت: شرایط آن دوران به گونه ای بود که بسیاری از مراجع و علما به ثمر رسیدن انقلاب را باور نداشتند. آیت الله مصباح گفت: این انقلاب اکنون مانند جوان برومندی شده است که سوالات او در مورد دلایل و مبانی انقلاب متفاوت تر است و برخی افراد با طرح شبهاتی می خواهند جوانان را از دلایل اصلی انقلاب منحرف کنند.

خودکشی میلیاردر نزدیک به ترامپ و کلینتون - خودکشی «جفری اپستین» میلیاردر آمریکایی در زندان از یک سو عملکرد دولت فدرال در نگهداری و مراقبت از وی را زیر سوال برده و از سوی دیگر به بهانه‌ای برای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تبدیل شد تا خانواده کلینتون را هدف انتقادات تازه‌اش قرار دهد. اپستین طی سال‌های اخیر به «برده‌داری جنسی» و سوءاستفاده جنسی از زنان و دختران زیر سن قانونی متهم شده بود. وی حامی مالی ترامپ و کلینتون بود اما هر دو نفر ارتکاب هر نوع تخلفی را در جریان دیدارهایشان با اپستین رد کرده‌اند. ترامپ روز شنبه توئیت یک کاربر توئیتر را بازنشر کرد که در آن بیل کلینتون و همسرش «هیلاری کلینتون» را مقصر مرگ اپستین معرفی کرده بود.

کره شمالی: سلاح جدیدی آزمایش کرده ایم - خبرگزاری کره شمالی با انتشار گزارشی در مورد سلسله آزمایش‌های موشکی اخیر این کشور اعلام کرد که پیونگ یانگ «سلاح جدیدی» آزمایش کرده و «کیم جونگ اون» شخصا بر آن نظارت داشته است. این خبرگزاری درباره ماهیت آزمایش موشکی روز شنبه خبری نداد اما وزارت خارجه کره شمالی آن را «آزمایشی برای توسعه سلاح‌های متعارف» نامید. مقام‌های نظامی کره جنوبی اعلام کردند به نظر می‌رسد که همسایه شمالی روز شنبه دو موشک بالستیک کوتاه‌بُرد آزمایش کرده است. این موشک‌ها از شهر «هامهونگ» در شمال شرقی کره شمالی شلیک شد و پس از چهارصد کیلومتر پرواز در آب‌های میان شبه‌جزیره کره و ژاپن فرود آمد.

وزارت خارجه: انتظار تلفنی ترامپ بیهوده است - سیدعباس موسوی در رابطه با اینکه مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که ترامپ همچنان منتظر تماس تلفنی مقامات ایران است، گفت: آن‌ها مدت‌هاست که از جمهوری اسلامی ایران چنین انتظاری دارند، ولی این انتظار بیهوده است چرا که ایران هیچ گاه در مذاکره‌ای پیشقدم نخواهد شد که در آن حقوق و قواعد بین‌المللی رعایت نمی‌شود. هیچ آدم عاقلی وقتی در فشار است و اسلحه به سمتش گرفته شده، مذاکره نمی‌کند. موسوی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران، دولت و ملت بااقتداری است و با اقتدار مواضع و دیدگاه‌های خود را بیان کند، ادامه داد: آمریکایی‌ها نشان دادند که در بیان صحبت‌ها و اظهارات خود صداقت ندارند. آن‌ها همزمان فشار را بر مردم ایران زیاد کرده‌اند. از اعمال هر گونه فشار و تهدیدی ابا ندارند و تلاش دارند با این گونه فشار‌ها ملت ما را به زانو دربیاورند، ولی همزمان دم از مذاکره می‌زنند.

پلیس: به پوشش افراد در محیط‌های خصوصی کاری نداریم - سردار حسین رحیمی رئیس پلیس تهران گفت: بنا داریم اگر پیامکی اشتباه برود، واحد رسیدگی به اعتراضات به آن رسیدگی کند و موارد هر مورد نیز به فرد ارائه می‌شود، اینکه بر اساس خصومت شخصی اینکار انجام شود، صحیح نیست. این مقام انتظامی از شهروندان خواست در مکانهای عمومی برابر قوانین، مقررات را رعایت کنند و متذکر شد: به پوشش افراد در محیطهای خصوصی کاری نداریم اما شئونات در اماکن عمومی باید رعایت شود. مرکز رصد فضای مجازی در پلیس‌های تخصصی فعال شده و هر کدام به سهم خود با هنجارشکنان در فضای مجازی نیز برخورد می‌کنند.

کمک مخفیانه امارات به شکستن محاصره ایران؟  - مدیر کل مرکز بین المللی مشاوره‌های اقتصادی در گفتگو با العربی الجدید می‌گوید: همکاری تجاری بین ابوظبی و تهران، با وجود بحران‌های پی در پی در منطقه، متوقف نشد و شواهد زیادی برای این ادعا وجود دارد؛ گزارش‌های زیادی حکایت از کمک امارات به ایران، برای صدور نفت آن از طریق بنادر و شکستن محاصره اقتصادی ایران، دارد.

آرامگاه منجی زبان فارسی تخریب شد - یک فعال میراث فرهنگی استان خوزستان از تخریب شدن آرامگاه یعقوب لیث صفاری خبر داد. قاسم منصور آل کثیر از فعالان میراث فرهنگی خوزستان گفت: اخیرا آرامگاه تاریخی یعقوب لیث در شهرستان دزفول و درون محوطه تاریخی جندی شاپور بر اثر آنچه که اشتباه پیمانکار عنوان شده تخریب شد. آرامگاه یعقوب لیث صفاری که با شماره ۲۵۵۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. یعقوب لیث صفاری بنیانگذار دودمان صفاریان است که در قرن سوم هجری قمری پادشاه بود. از او به دلیل دستور ترویج شعر فارسی به جای عربی، به عنوان احیاگر زبان فارسی نام می برند.

شبکه سه: به شکستن بت‌هایی مثل شاملو ادامه می‌دهیم - محسن یزدی، قائم مقام شبکه سه با تقبیح انتقادات از مستند قدیس و با بیان اینکه «اگر شاملو بت نیست، چرا این‌گونه رفتار می‌کنند» گفت: «یکی از ضعف‌های بزرگ مراکز تولید فرهنگی این است که سفارش دهنده نیستند. البته منظور این نیست که کاری را به هنرمند حقنه کنیم، بلکه در یک شرایط تعاملی محصولی را تولید می‌کنیم. اما قطعا یکی از حوزه‌های ما شکستن بت‌های ساخته شده است. رویکردمان یک کار هیجانی نیست بلکه به چهره‌هایی که منطقه ممنوعه بودند، می‌پردازیم.»

نظرات بینندگان